Blog 09/02

Bas van der Lans (Van Ons) – ‘Beacons gaan het gat dichten tussen online en offline’

Het is dé technologische ontwikkeling waar we op evenementenvlak veel van verwachten te zien de komende jaren: Beacons. De zendertjes bieden tal van mogelijkheden voor events en locaties. Tijdens het Beacon Event op 16 februari in evenementenlocatie DeFabrique word je in een ochtend volledig bijgepraat over de toepassingen en valkuilen van deze spannende technologie. Wat kun je tijdens dit event verwachten?

Wat zijn de toepassingen en valkuilen van beacons?

De tweede spreker die we voorstellen is Bas van der Lans, mede oprichter van Van Ons. Zijn motto: ‘Rijke weboplossingen, zo duidelijk als een koe’. “Hoe ik mijn opa uitleg hoe beacons werken? ‘Als u een smartphone op zak heeft en oma ook, dan ziet de beacon in de thermostaat beneden of u nog in de kamer bent. Bent u allebei al vijf minuten buiten bereik en het is na 21.00 uur, dan gaat de thermostaat uit’. Je stuurt met je gedrag en niet met knoppen. De beweging van de mens wordt de interface.”

Meld je hier aan om deel te nemen aan de gratis kennissessie op 16 februari

Wat ga je vertellen op 16 februari?

“Ik ga vertellen over de Top2000 case die wij in 2014 gedaan hebben in Beeld en Geluid, dat was de eerste interactieve beacon case in Nederland. Ieder jaar is tijdens de uitzendingen van de Top2000 daar het Top2000 Café, waar duizenden mensen naartoe komen. Die staan dan in een lange rij te wachten tot ze het café binnen kunnen. Wij hebben de app ‘Wachtverzachter’ gemaakt, die met behulp van beacons kon zien waar in de rij de wachtende zich bevond. Op verschillende plekken in de rij kreeg je een fragment te zien die te maken had met de show, met vragen daarbij. Wat we eigenlijk gedaan hebben is het enige negatieve touchpoint van het Top2000 Café, het wachten, vertalen naar iets leuks. Naar entertainment!”

 

top2000

 

Mooi bedacht! Zou je dit ook bij andere events kunnen toepassen?

“Absoluut, het heeft namelijk meerdere voordelen. Als je het wachten kan belonen, dan wordt het al veel minder pijnlijk. En als je er ook nog een incentive aanhangt – zoals tien procent korting in de downtime van de horeca, terwijl je honderd wachtenden hebt – dan krijg je een  commercieel vliegwiel. Maar dit was het eerste interactieve event met beacons in Nederland, de komende jaren wordt de techniek veel beter.”

Wat heb je geleerd van deze case?

“In mijn presentatie ga ik een aantal learnings behandelen. Maar eentje die ik vast kan delen, is dat je een app die offline gebruikt wordt, ook kei- en keihard offline moet promoten. Op dag 1 zagen we dat al: we hadden duizend mensen per mail aangeschreven, maar die gaan niet uit zichzelf de telefoon uit hun zak halen om de app te installeren. Op dag 2 en dag 3 hebben we meisjes neergezet die gingen flyeren, en toen zagen we het gebruik ineens omhoog gaan. Dat is nu nog een nadeel van de beacon technologie, dat je een app nodig hebt om het te gebruiken. De komende jaren zal dat veranderen.”

“Als je met beacons het wachten kan belonen, dan wordt het al veel minder pijnlijk. En als je er ook nog een incentive aanhangt, krijg je een commercieel vliegwiel.”

 

Als Bas het beacon netwerk van DeFabrique onder ogen krijgt wordt hij meteen enthousiast: “Wat goed! Dit is een heel mooie manier voor een locatie om huurders te faciliteren. De locatie krijgt ineens een hele nieuwe eigenschap. De mogelijkheden tot onderzoek onder de mensen die op je evenement zijn. Het feit dat je iets kan doen met waar een gebruiker zich in een locatie bevindt, dat is heel interessant. Je kunt precies zien hoeveel mensen er bij een sessie zitten. En als ze eruit komen, kan je vragen wat ze ervan vonden. Dit gaat onderzoek veranderen.

Is er eigenlijk al veel vraag naar toepassingen voor beacons?

Op het moment kijkt iedereen nog heel erg de kat uit de boom. Ik word vaak gevraagd om er iets over te vertellen, maar wat ik na afloop regelmatig hoor is ‘fijn dat we het weten, maar laten we eerst maar even kijken wat anderen ermee gaan doen’.

Wat zou je graag met beacons willen doen?

“We zijn momenteel met een case bezig voor een airline. Op het moment dat de penetratie van smartphone gebruikers 100 procent is en het vliegveld beschikt over een beacon-netwerk – Schiphol heeft dat al, daar hangen 2000 beacons – dan kun je precies zien waar die 320 man zijn die met een vlucht meegaan. Je kunt zien of ze al op Schiphol zijn en hoe dicht ze bij het vliegtuig zijn. Wie te laat dreigt te komen stuur je een berichtje om door te lopen. En andersom, de passagiers die al bij de gate zijn maar die je nog liever in de retail wil hebben, stuur je terug: ‘je hebt nog tijd om een kop koffie drinken, hier is 20 procent korting’.”

Hoe ziet de toekomst eruit met beacons?

“Wat groot gaat worden, is dat je iets kunt doen met de exacte locatie van de gebruiker. Dat is het revolutionaire aspect hiervan, voor de beacon kon dat niet. Onze voorspelling is dat deze technologie het gat gaat dichten tussen online en offline.”

Gaat u op 16 februari naar de Ontbijtsessie: De toepassing van Beacons in evenementen? Download dan hier alvast de beacon app voor iOS of voor Android.

Bas-2-2-1024x1018

Delen: