Blog 08/01

Hoe leer je de doelgroep kennen?

Heb ik impact gemaakt met mijn event? Dat is de vraag waar het uiteindelijk om draait. Dat is hét doel. Om te achterhalen of je dit bereikt hebt, volg je de gedragsverandering van je doelgroep. Hoe je dat doet? Maak het visueel! Tip: maak een persona. Het is vervolgens belangrijk om hun gedrag voor het evenement te formuleren. En belangrijker: welk gedrag wil je dat ze na het evenement vertonen? Met de Empathy Map heb je dit binnen een handomdraai op papier.

Stap 1: Maak een persona

Breng de doelgroep tot leven met een persona. Verplaats je zoveel mogelijk in de belevingswereld van jouw persona, hierdoor wordt het makkelijker om in hun gevoel te stappen. Geef hem/haar zelfs een naam. Hoe concreter, hoe makkelijker je het voor jezelf maakt.

Stap 2: Breng het huidige gedrag van deze persona in kaart

Vraag jezelf af: waarom heeft de persona belang bij mijn evenement? Het What’s in it for me groeit in een tijd van drukke agenda’s. Je doelgroep moet het belang van het evenement zien. Triggert het niet? Dan komen ze niet. Kruip even in de huid van de persona: hoe achterhaal je zijn of haar behoeftes? Hiervoor heb je meerdere methodes. Plan bijvoorbeeld een gesprek met vijf mensen uit doelgroep in en vraag naar hun wensen en verwachtingen. Met de Empathy Map breng je heel makkelijk – door het te beantwoorden van zes vragen – het gedrag en de motivaties van de persona in kaart. Download de Empathy Map via het internet.

Tip: Print de Empathy Map uit en vul deze voor elke persona twee keer in. Zo breng je per persona het huidige en gewenste gedrag in kaart. Gebruik post-it’s om de Empathy Map in te vullen, zodat je later nog kan schuiven met elementen. Het is handig om voor elke persona een andere kleur post-it te gebruiken. Met behulp van onderstaande vragen vul je de Empathy Map eenvoudig in:

Wat ziet de persona?
Beschrijf wat hij/zij ziet in de omgeving.

      1. Wat hoort de persona?
        Beschrijf hoe de omgeving hem/haar beïnvloedt.
      2. Wat denkt/voelt de persona?
        Probeer een beeld te schetsen van wat er omgaat in hun hoofd. Beschrijf wat hij/zij écht wil of moet bereiken.
      3. Wat zegt/doet de persona?
        Stel je voor wat de persona zou kunnen zeggen of hoe hij/zij zich in het openbaar zou kunnen gedragen.
      4. Wat zijn de obstakels van de persona?
        Schets een beeld van zijn/haar grootste obstakels.
      5. Wat wil de persona?
        Beschrijf wat hij/zij écht wil of moet bereiken.

Ik hoop dat je weer een stapje verder geholpen bent. Ik kan je natuurlijk nog meer uitleggen over het invullen van de Empathy Map, maar je kan ook eerst zelf aan de slag gaan! Of doe je dit liever samen? Ik help je graag! Je kunt me altijd mailen of bellen!

Delen: