Blog 08/01

Een impactvol event organiseren: waar start je?

Stap één in het organiseren van een impactvol evenement: breng de doelgroepen in kaart. Wie dat zijn? Natuurlijk je bezoekers, maar het gaat verder dan dat. Onder doelgroepen valt iedereen die op de één of andere manier betrokken is bij het event. Van leveranciers, bezoekers, sponsoren tot aan de ledenraad: elke doelgroep heeft een eigen verhaal, achtergrond en verwachting. In het onderstaande stappenplan help ik je op weg om de belangrijkste doelgroepen vast te stellen. Zo creëer je de grootst mogelijke impact. 

Stap 1: Breng alle doelgroepen in kaart

Welke doelgroepen zijn betrokken bij het evenement? Breng dit in kaart! Ik vorm altijd twee categorieën: interne en externe groepen. Interne doelgroepen zijn alle belanghebbenden binnen de organisatie. Denk hierbij aan: medewerkers, bestuurders en hun partners. Externe doelgroepen zijn alle belanghebbenden van buitenaf, zoals: klanten, leveranciers, prospects en pers. Dit is slechts een kleine greep uit het geheel. Zet de doelgroepen op papier die er voor jou toe doen.

Stap 2: Bedenk bij wie je écht impact wilt maken

De doelgroepen staan op een rij. Tijd voor stap twee! Bij wie wil je écht impact maken? Rank de doelgroepen op mate van belang. Geef iedere doelgroep een score tussen 1 (weinig belang) en 5 (veel belang). Belang gaat over de groep bij wie je écht gedrag wilt veranderen. Dit zijn de groepen die de meeste macht hebben met betrekking tot het event en/of het grootste belang bij de organisatie hebben. Je hebt vast al een doelgroep in gedachte bij wie je écht impact wil maken. Komt deze niet als winnaar uit de ranking? Hmm.. kijk dan nog eens kritisch naar wie je écht wil bereiken. Voor het optimale resultaat moet je filteren om door te kunnen. Wanneer je de belangrijkste groepen helder hebt vloeien de vervolgstappen er zo uit.

 Hopelijk kun je hiermee vooruit. Wil je meer uitleg? Je kunt mij altijd mailen. Morgen leg ik je uit hoe je de doelgroep leert kennen!

Delen: