+31 (0)30 240 40 30
Blog 07/07

Lokaal het lekkerst: ThijsTea

DeFabrique
DeFabrique

In de serie Lokaal het lekkerst stellen we vol trots onze lokale leveranciers aan je voor. Wij zijn namelijk dol op hun (h)eerlijke producten, zeker als die de footprint van de mens verkleinen. Sinds kort serveren we daarom ThijsTea tijdens evenementen: een ijsthee van thee en fruit of groente die anders verspild zou worden.

Thijs Afink (34) is chef-kok en bedenker van het zomerdrankje van het jaar: ThijsTea. De verfrissende combinatie van iced tea en gered fruit leverde Afink een hoop steun en bekendheid op. “Voedselverspilling is hot, bijna een hype. Dat helpt natuurlijk enorm om van ThijsTea een succes te maken. Maar ik doe het niet voor de winst; mijn strijd tegen de voedselverspilling is écht. Het is mijn levensmissie geworden.”

ThijsTea

No Waste-ridder Thijs: “Ik ga door tot er geen verspilling meer is”

Hoe het begon

Thijs maakte zijn eerste kratje ThijsTea in juni 2015 op verzoek van zijn goede vriend Thomas Marcin, mede-eigenaar van De Zaak in Utrecht. “Hij wilde een frisse drank in kannen en ik had net een kratje overrijpe aardbeien gered van de container. In een receptenboekje kwam ik de combinatie van thee met aardbeien tegen en het drankje was zo’n succes dat er algauw meerdere kratten volgden.”

Succesvolle crowdfunding

In juni 2016 ging de eerste fabrieksmatige productie van start en vlogen er maandelijks 7.000 flesjes over de toonbanken van 100 horecalocaties in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Marketeer Rod kwam bij het team en ThijsTea werd een BV.

Nog geen jaar later sloten ze hun crowdfunding campagne af met 200% op de teller. De ton aan binnengehaalde euro’s besteedden ze o.a. aan het voorfinancieren van nieuwe ThijsTea, marketinguitingen, het inhuren van fulltime brand ambassadors, opslagruimte voor de geproduceerde ThijsTea en de productie van ThijsTea in blik. “Daarmee kunnen we een veel breder publiek bereiken, want bijvoorbeeld op het station en festivals mag je geen glas verkopen.”

ThijsTea

Alléén verspild fruit

Waar Thijs eerst nog een paar honderd kilo appels nodig had voor zijn drankjes, schieten die aantallen nu richting de 100.000. “Vroeger belde ik boeren in de omgeving af of ze nog fruit over hadden dat anders vernietigd zou worden. Nu word ik gebeld, dat is mooi! Ik zal echter nooit groente en fruit gebruiken dat niet verspild zou worden. Als er geen dikke, kromme of lelijke appels meer zouden zijn, dan moet ik een nieuw smaak drankje ontwikkelen.”

Binnenkort verschijnt de ThijsTea Green van restjes komkommer die overblijven nadat een sushifabrikant er vierkante strookjes uit heeft gesneden. “Citroenen koop ik van een Limoncello-maker die alleen de schillen gebruikt en de rabarber komt uit een fabriek waar te grote stronken bij het selectieproces buiten boord vallen en voorheen werden vernietigd. Ik betaal de normale prijs voor het fruit, omdat ik dat fair vindt – het is namelijk even goed – en omdat het bedrijven geld kost om het voor mij apart te houden. Vernietigen is altijd goedkoper. Gek hè?”

Seizoenen en actualiteit

Voedselverspilling is niet te voorspellen, dus volgt Thijs het nieuws op de voet. “In Rusland is nu een perenoverschot en in Denemarken zijn er te veel zwarte bessen. Ik kom daarom binnenkort met een Black Currant-variant.” Hij houdt wel rekening met de seizoenen. “Het appelseizoen is nu over, maar de rabarber schiet de grond uit. De ThijsTea is 18 maanden houdbaar, dus we kunnen wel vooruit werken. En het is raar om te zeggen, maar met de huidige voedselverspilling kan ik helaas veel garanderen.”

ThijsTea

Chef-kok Thijs:
“Ik sta bij elke productie in de fabriek zelf te proeven”

Thee is veelzijdig

Niet alleen boeren en voedselfabrikanten bellen Thijs, ook theeleveranciers weten hem te vinden en sturen samples op. “Zo heb ik laatst Marva-thee geproefd. Heerlijk! Zelf ben ik helemaal fan van Moringa. Die plant is helemaal ThijsThea-proof, want na de pluk groeit hij weer aan: een never ending story zonder verspilling!”

Thijs is dol op thee. “Het is gezond, er zijn zoveel smaken en het is een heel veelzijdig product!” Omdat hij niet niet steeds hetzelfde soort fruit gebruikt, smaakt elke batch ThijsTea net even anders. “Ik wil natuurlijk wel dat het lekker is, dus sta ik bij elke productie zelf te proeven. Aan de fruitmix kun je niks meer veranderen, maar met de hoeveelheid en de sterkte van de thee kun je nog variëren.”

ThijsTea

Frisse smaken

In de afgelopen twee jaar produceerde onze No Waste-ridder ThijsTea van braam, aardbei, rabarber, rood fruit, pruim, druif, sinaasappel, rode bes, kiwi en rode biet. Rabarber/rooibos, gember/citroen en appel/brandnetel zijn de nieuwste combinaties, verpakt in een flesje met een hip etiketje. “Vroeger maakte ik die etiketten zelf. Met een sjabloontje voor het logo en een typemachine voor het noteren van de smaak.” Thijs lacht: “Dat is echt verleden tijd met een productie van ruim 23.000 flesjes per maand.”

Thijsjes in de maak

De ondernemende chef-kok zit niet stil. Naast nieuwe smaken werkt hij ook aan een kookboek om verspilling tegen te gaan en staan er nieuwe producten op de planning. “De Thijsjes – ijsjes van verspild fruit – kunnen deze zomer natuurlijk niet ontbreken.”

Je kunt de ontwikkelingen van ThijsTea volgen op hun website en via Facebook!

ThijsTea

Delen: