3 tips voor een succesvol chaos-evenement

Als eventorganisator heb je vaak maar één heilig schrift en dat is je draaiboek. Voor die personen gaat alleen al bij het woord ‘chaos-evenement’ een alarmbelletje rinkelen. Geen paniek! Ook een chaos-evenement is gepland. Hoe dat zit? Dat lees je hier.

Ruim acht jaar geleden organiseerde Jan de Jonge een bedrijfsfeest bij DeFabrique. Hij wilde een creatievere opzet van het evenement om écht wat los te maken bij de bezoekers. Zijn opzet leek erg op het blokkenschema van het gemiddelde festival (of congrestival). Diverse programma-onderdelen overlapten elkaar en bezoekers konden zelf kiezen in welke ruimte ze aanschoven. Overal zaten mensen in groepjes bij elkaar en allemaal deden ze wat anders. Sybren Ophof, commercieel directeur van DeFabrique, liep rond en voelde de energie:

“Op dat moment werden onze medewerkers gek. Pas later begrepen we de kracht van dit concept, dat we omdoopten tot ‘chaos-evenement’.

De afgelopen jaren heeft DeFabrique dit format tot in de puntjes verfijnd, want we merkten dat er steeds meer behoefte aan was. Met deze drie tips wordt jouw chaos-evenement een succes:

1. Zorg voor ‘vrije ruimte’

Mensen willen niet meer dat alles voor ze geregeld wordt; ze willen zelf hun programma samenstellen. De kern van een chaos-evenement is daarom de ‘vrije ruimte’ voor bezoekers om te doen wat ze zelf willen. Je legt in feite de verantwoordelijkheid bij de bezoeker. Die is oud en wijs genoeg om te bepalen wat voor hem of haar op dat moment belangrijk is. 

Chaos Evenement

2. Laat bezoekers elkaar ontmoeten

Organisatoren zien steeds vaker in dat de bezoeker geen slechterik is als hij/zij niet in een subsessie zit, maar gewoon staat te praten met andere bezoekers. Elkaar ontmoeten is belangrijker geworden dan contentoverdracht. Tijdens een chaos-evenement moet daarom genoeg ruimte zijn om met elkaar te spreken. Dit kun je voor elkaar krijgen door het gebruik van draaiende kuipstoelen en verschillende netwerkruimtes. 

Chaos Evenement

3. Bied een haakje

Uiteraard kun je de bezoeker helpen (of desgewenst: ‘sturen’) door middel van de content die je aanbiedt. Door programma-onderdelen te laten overlappen en af te wisselen met voldoende cateringmomenten, ervaart de bezoeker de vrijheid om zijn eigen plan te trekken. 

Delen: