Steeds meer event organisatoren kiezen voor hybride evenementen om hun doelen en doelgroep te bereiken. Dit eventtype vraagt wel om een ander verdienmodel dan ‘traditionele’ offline events. Dus: hoe maak je een hybride evenement aantrekkelijk voor sponsoren? De onderstaande argumenten en verdienmodellen helpen jou te scoren!
Een hybride evenement is een combinatie van een off- en online evenement. De programma’s van de fysiek aanwezige en het online publiek lopen linear aan elkaar, maar zijn niet de hele tijd gelijk. Als event organisator moet jij zorgen dat zowel het off- als online programma waardevol zijn en elkaar versterken. Deze komen samen in één draaiboek te staan. Hybride evenementen draaien om interactie, bereik en betrokkenheid met de doelgroep vergroten. Hiermee verandert ook het verdienmodel van je evenement: de focus ligt niet alleen meer op kaartverkoop, maar bijvoorbeeld ook op advertenties.
We zien dat niet alle potentiële sponsoren direct warmdraaien voor deze nieuwe eventvorm. Hoe overtuig je hen nou te investeren in jouw evenement? We hebben de voordelen op een rij gezet:
Een fysiek evenement kent altijd een maximum aantal bezoekers. Online geldt dat limiet niet, je bereik is eindeloos. Met hybride evenementen kun jij een grotere groep aanspreken dan normaal. Mede omdat de drempel om deel te nemen heel laag is, gasten hoeven enkel vanaf hun eigen werkplek in te loggen. Voor sponsoren betekent dit dat zij door een groter publiek gezien worden. Meer brand awareness dus.
Fysiek zijn er minder mensen aanwezig, maar zij zijn wel heel gericht aanwezig. Met volledige focus. Ze kiezen er heel bewust voor om tijd te besteden aan een evenement, mede omdat zij een beperkt budget krijgen van hun werknemer om evenementen te bezoeken. Als sponsor heb je dus de volledige aandacht.
Online platformen verzamelen automatisch data. Hierdoor kunnen jij en je sponsoren veel duidelijker het gedrag van bezoekers tijdens het hybride evenement in kaart brengen. Voor sponsoren is het hierdoor veel makkelijker om te berekenen wat hun Return on Investment (ROI) is. Wat krijgen ze terug voor hun investering? Ook op lange termijn doe je er je voordeel mee: bij een volgend event kun je makkelijker sponsoren aantrekken doordat je vooraf kunt laten zien wat het vorige event heeft opgeleverd.
Een hybride evenement stopt niet na de dagafsluiting. Door de komst van COVID-19 kiezen veel bedrijven er (noodgedwongen) voor om plannen van tafel te gooien en opnieuw de behoeften van hun doelgroep te onderzoeken. Een evenement is nu nog meer onderdeel van een communicatietraject in plaats van een op zichzelf staand communicatiemiddel. Zowel voor als na het evenement proberen bedrijven en merken relevant te blijven voor de doelgroep, de community samen te brengen en versterken. Als sponsor kun je hier bij aangehaakt blijven. Zo blijf je zichtbaar voor je doelgroep en kun je nog steeds interacteren.
Normaal gesproken vindt een evenement plaats en is het weg. Nu worden alle sessies opgenomen en achteraf beschikbaar gesteld voor bezoekers. Als sponsor kun je hier dus ook zichtbaar blijven doordat je eigen sessie online staat of doordat je logo op alle pre-rolls of endcards staat. Het communicatietraject wordt doorgetrokken waardoor je ook langer in verbinding staat met je doelgroep.
En nu concreet. Welke opties kun jij sponsoren bieden tijdens jouw evenement? We zetten de meest voorkomende mogelijkheden op een rij:
Doelen bereiken met een hybride evenement? We denken graag met je mee!