Blog 05/11

Het verdienmodel voor hybride evenementen: zo trek jij sponsoren aan

Steeds meer event organisatoren kiezen voor hybride evenementen om hun doelen en doelgroep te bereiken. Dit eventtype vraagt wel om een ander verdienmodel dan ‘traditionele’ offline events. Dus: hoe maak je een hybride evenement aantrekkelijk voor sponsoren? De onderstaande argumenten en verdienmodellen helpen jou te scoren!

VERSCHIL OFFLINE EN HYBRIDE 

Een hybride evenement is een combinatie van een off- en online evenement. De programma’s van de fysiek aanwezige en het online publiek lopen linear aan elkaar, maar zijn niet de hele tijd gelijk. Als event organisator moet jij zorgen dat zowel het off- als online programma waardevol zijn en elkaar versterken. Deze komen samen in één draaiboek te staan. Hybride evenementen draaien om interactie, bereik en betrokkenheid met de doelgroep vergroten. Hiermee verandert ook het verdienmodel van je evenement: de focus ligt niet alleen meer op kaartverkoop, maar bijvoorbeeld ook op advertenties.

Hybride evenement Tibor.nl - succesvolle hybride events - verdienmodel hybride evenementen

VOORDELEN VOOR SPONSOREN

We zien dat niet alle potentiële sponsoren direct warmdraaien voor deze nieuwe eventvorm. Hoe overtuig je hen nou te investeren in jouw evenement? We hebben de voordelen op een rij gezet:

  • Groter bereik online

Een fysiek evenement kent altijd een maximum aantal bezoekers. Online geldt dat limiet niet, je bereik is eindeloos. Met hybride evenementen kun jij een grotere groep aanspreken dan normaal. Mede omdat de drempel om deel te nemen heel laag is, gasten hoeven enkel vanaf hun eigen werkplek in te loggen. Voor sponsoren betekent dit dat zij door een groter publiek gezien worden. Meer brand awareness dus.

  • Kwalitatief bereik offline

Fysiek zijn er minder mensen aanwezig, maar zij zijn wel heel gericht aanwezig. Met volledige focus. Ze kiezen er heel bewust voor om tijd te besteden aan een evenement, mede omdat zij een beperkt budget krijgen van hun werknemer om evenementen te bezoeken. Als sponsor heb je dus de volledige aandacht. 

  • Data geeft inzicht

Online platformen verzamelen automatisch data. Hierdoor kunnen jij en je sponsoren veel duidelijker het gedrag van bezoekers tijdens het hybride evenement in kaart brengen. Voor sponsoren is het hierdoor veel makkelijker om te berekenen wat hun Return on Investment (ROI) is. Wat krijgen ze terug voor hun investering? Ook op lange termijn doe je er je voordeel mee: bij een volgend event kun je makkelijker sponsoren aantrekken doordat je vooraf kunt laten zien wat het vorige event heeft opgeleverd.

verdienmodel hybride evenementen

  • Geen 9 tot 5-event

Een hybride evenement stopt niet na de dagafsluiting. Door de komst van COVID-19 kiezen veel bedrijven er (noodgedwongen) voor om plannen van tafel te gooien en opnieuw de behoeften van hun doelgroep te onderzoeken. Een evenement is nu nog meer onderdeel van een communicatietraject in plaats van een op zichzelf staand communicatiemiddel. Zowel voor als na het evenement proberen bedrijven en merken relevant te blijven voor de doelgroep, de community samen te brengen en versterken. Als sponsor kun je hier bij aangehaakt blijven. Zo blijf je zichtbaar voor je doelgroep en kun je nog steeds interacteren.

  • Content blijft bestaan

Normaal gesproken vindt een evenement plaats en is het weg. Nu worden alle sessies opgenomen en achteraf beschikbaar gesteld voor bezoekers. Als sponsor kun je hier dus ook zichtbaar blijven doordat je eigen sessie online staat of doordat je logo op alle pre-rolls of endcards staat. Het communicatietraject wordt doorgetrokken waardoor je ook langer in verbinding staat met je doelgroep. 

Online event

SPONSORMOGELIJKHEDEN

En nu concreet. Welke opties kun jij sponsoren bieden tijdens jouw evenement? We zetten de meest voorkomende mogelijkheden op een rij:

  • Advertenties: zoals banners op je eventwebsite en in de eventapp.
  • Gesponsorde sessie: het bedrijf/merk host een sessie en krijgt in ruil hiervoor gegevens van de deelnemers. Tip: zorg dat de sessie inhoudelijk goed is en niet een commercieel praatje wordt.  
  • Gesponsorde pagina op eventwebsite: een aparte pagina over het sponsorbedrijf op de eventwebsite en de aanbiedingen die zij speciaal voor dit event bieden.
  • Pre-rolls en endcards video’s: je bedrijf zichtbaar maken aan het begin- en/of eindscherm van een video.
  • Online en fysieke lounge: waar interactie tussen je bedrijf en de community mogelijk is.
  • Zichtbaarheid in hele communicatietraject: van uitnodiging, tot livestreamschermen en de eventwebsite.

 

Delen: