Alle crisiscommunicatie-experts aan boord! Hoe zorg jij voor goede crisiscommunicatie in geval van nood? Op sensationele manier worden alle collega’s uitgedaagd om te reageren op twee verschillende crisisscenario’s. Net na het eerste kopje koffie rinkelen er alarmbellen, knipperen de lichten en verschijnen er infraroodstralen: paniek! Een stem klinkt door de gehele loods: “NL Alert! Doe je koptelefoon op voor meer informatie.” Iedereen zet zijn silent-disco headset op. Kunnen ze de crisisscenario’s van noodweer en de achterdocht naar het updaten van een menselijke chip oplossen?
Hoe zorg je voor effectieve communicatie in noodsituaties? In de twee crisisscenario’s die samen opgelost moeten worden door middel van workshops, wordt er ook focus gelegd op kwetsbare doelgroepen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die blind zijn, of mensen die geen vertrouwen hebben in de overheid. Hoe betrek je hen op de juiste manier? Ook daar wordt aandacht aan besteed in de workshops. Zo is ‘Onzichtbaar Den Haag’ aanwezig. Ervaringsdeskundigen vertellen hun persoonlijke verhaal. Over leven in armoede, dingen die ze daardoor hebben meegemaakt in het verleden en achterdocht naar de overheid. Op deze manier wordt de belevingswereld van andere groepen meegegeven en kunnen de communicatiemedewerkers kijken hoe ze impact kunnen hebben op de kwetsbare groepen in het systeem. Op een levendige, confronterende en echte manier.
Geen zend-evenement, dat was dit keer ons doel. Wij probeerden zo veel mogelijk weg te blijven bij de standaard aspecten van een netwerkdag. Géén grote plenaire opening op een podium, geen slotspreker. Samen met De Fabrique hebben we onze gekke ideeën werkelijkheid kunnen laten worden en was niks te gek. Bij binnenkomst kregen de mensen alleen een koptelefoon met de boodschap: ‘dit is je begeleiding gedurende de dag’. Het verrassingselement zat hem steeds in de NL-Alerts. En net als tijdens een crisis: die kondigt zichzelf niet aan. Een mooie dag waar nog steeds over gesproken wordt.
Naast de workshops en lezingen, is er ook een karikatuurtekenaar aanwezig. De karikatuur van de gasten wordt onder de juiste categorie op een muur gehangen als smoelenboek. Want wat is makkelijker in een situatie van crisis, dan je collega vinden in een karikaturen-smoelenboek? Ook AI wordt meegenomen als middel voor crisiscommunicatie en door middel van lego leren de gasten meer over gedragscommunicatie. En na het evenement? Wordt er staande yoga gedaan om de dag ontspannen af te sluiten. Zo worden naast de harde kant van het werk, ook de softskills en reflectie benadrukt!