Blog 28/01

Evenementen en engagement: een gouden combi

Recent onderzoek van Event Manager Blog wijst uit dat eventorganisatoren het succes van hun evenement vooral linken aan engagement van bezoekers met hun merk, organisatie of community. Oftewel: betrokkenheid. Hoe meer, hoe beter. Maar wat is engagement nou precies en waarom zijn evenementen geschikt om dit te stimuleren? We vertellen je meer.

Evenementen en Engagement

Bron: EventMB – The science of event experience design

WAT IS ENGAGEMENT?

Engagement betekent het aangaan van een betekenisvolle verbintenis met iets of iemand. Het is een psychologische staat die per situatie kan verschillen van intensiteit. In de ene situatie voel je je meer betrokken dan in de ander. Engagement is dus afhankelijk van context, de situatie. Je kan engagement van je bezoekers online meten, bijvoorbeeld op je website, maar ook op een evenement. De context bepaalt hoe het begrip gemeten gaat worden. Over het algemeen geldt: hoe meer een persoon betrokken is, hoe waardevoller dit is voor je merk.

DRIE DIMENSIES VAN ENGAGEMENT

Zo, de definitie ken je. Maar wist je ook dat er drie dimensies van engagement zijn?
1. Cognitief: bewust nadenken tijdens het engagementproces. Is er focus op wat er gepresenteerd wordt en wat is de betrokkenheid daarbij?
2. Emotioneel: de connectie die je voelt voor de andere partij. In hoeverre heb je passie en enthousiasme voor wat er gebeurd?
3. Gedrag: Het gedrag wat een persoon vertoont door het engagementproces. Welke acties vinden er plaats?

EEN UNIEKE COMBINATIE

Normaal gesproken heb je voor het realiseren van engagement twee elementen nodig: een onderwerp (bijv. deelnemers) en een object (bijv. een merk). Evenementen zijn een uitzondering op de regel. Live-momenten maken namelijk engagement tussen twee onderwerpen mogelijk! Dit maakt evenementen een unieke toevoeging aan de marketingcommunicatiemix van je bedrijf. Naast netwerken, vergroot dit voor bezoekers co-creatie en interactie met sprekers of andere aanwezigen. Die interactie maakt dat we ons verbonden en betrokken voelen bij een merk/organisatie/community.

Delen: