Blog 17/03

Promoot jouw evenement met Instagram Reels

Het liefst wil je dat jouw evenement uitverkocht raakt en alle stoelen bezet zijn. Het promoten van je evenement kan hierbij helpen, doe dit bijvoorbeeld met Instagram Reels. Het is een makkelijke manier om in korte tijd veel weergaven te behalen. We vertellen je alles over deze handige Instagram-tool en hoe je deze voor jouw evenement kan inzetten. 

Wat is Instagram Reels?

Instagram Reels zijn korte video’s van maximaal 15 tot 60 seconden. In deze paar seconden deel je jouw content. Er wordt van alles gedeeld: van dansjes tot recepten of esthetische beelden. Denk bijvoorbeeld ook aan ‘Wat ik eet op een dag’ of ‘5 tips om Instagram Reels te gebruiken’. Je hebt hierbij mogelijkheid om audio en tekst toe te voegen. Bekijk hieronder hoe je zo’n Instagram Reel kunt maken.

Waarom Instagram Reels?

Videocontent wordt steeds belangrijker. De nieuwe generatie is namelijk visueel ingesteld, maar ook de generaties daarvoor vinden het makkelijker om video’s te onthouden dan teksten. Het onderzoek van LVB toont dat kijkers 72 uur na het zien van een video 58% kunnen reproduceren. Bij tekst is dit maar 10% Daarnaast geeft het onderzoek van Rawshorts aan dat video helpt om jouw doelgroep over te halen om een product te kopen. In dit geval is dat product dus een ticket voor jouw evenement. Maar liefst 64% koopt iets sneller na het kijken van een video. 

Instagram Reels

Waarom Instagram Reels belangrijk zijn

Instagram wil graag dat jij deze video’s gaat maken en daarom wordt deze content beter uitgelicht dan de foto’s die op je tijdlijn voorbij komen. Soms is het organisch bereik van Instagram Reels wel dubbel of driedubbel zo hoog dan bij een foto. Ook vallen ze meer op, doordat ze groter zijn dan de foto’s op je tijdlijn. Hoe meer reacties komen op jouw Reel, hoe sneller jouw Reel aan het grote publiek getoond wordt. Je kunt dus door middel van een hele korte video heel veel bereik behalen. Voor de promotie van jouw evenement is dat natuurlijk een makkelijke manier om het evenement onder de aandacht te brengen bij een grotere groep. 

Hoe het werkt 

Allereerst is Instagram Reels nog een vrij nieuwe tool van Instagram. Niet elk bedrijf durft het aan om deze nieuwe tool uit te proberen, daarom ben je al snel onderscheidend als je het wel doet. Daarnaast zijn er een paar dingen waar je op kunt letten bij het maken van een Instagram Reels. Zo is het belangrijk om te kijken naar wat anderen doen. Iets volledig kopiëren is een no-go, maar zet populaire concepten om naar je eigen hand. Kijk welke audiobestanden veel gebruikt worden en maak hier je eigen variant mee. Denk er ook aan dat je maar tientallen seconden hebt. Het is daarom van belang om kort en krachtig te zijn. Pak die eerste seconden om de aandacht te trekken. Gebruik humor, laat iets te raden over voor het publiek of leg ze bijvoorbeeld een dilemma voor om de interactie te verhogen. 

Ideeën om je evenement te promoten met Instagram Reels

  • Voorafgaand aan het evenement 

Neem de volgers mee in het opbouwproces. Laat zien waar zij ontvangen zullen worden, geef previews van hoe de locatie eruit ziet of maak een stop-motion van de opbouw van het evenement. Ook kun je personen in beeld brengen die aan het evenement meewerken. Laat zien waar ze aan werken of wat ze doen om het evenement tot een succes te maken. Denk bijvoorbeeld aan een korte ‘dagvlog’ waarin je laat zien wat ze aan het doen zijn. Ga vooral de interactie aan met het publiek. Stel vragen over wat zij willen doen op jouw evenement of waar ze voor komen. Ook is het mogelijk dat je beelden van de afgelopen jaren deelt en terugblikt als het evenement al eerder heeft plaatsgevonden.

  • Tijdens het evenement 

Laat zien wat er gebeurt. Loop een rondje over het evenement om te laten zien wat er te doen is en hoe het eruit ziet. Ook kun je het publiek inzetten om vragen aan te stellen. Vraag wat zij opsteken van het evenement of waarom ze ervoor gekozen hebben om dit evenement te bezoeken. Hou korte interviews met sprekers, waarin ze vragen beantwoorden van het publiek. Zo’n vraag en antwoord video, ook wel ‘Q&A’ genoemd is meestal erg populair. 

  • Na het evenement 

Blik terug op het evenement. Verzamel de hoogtepunten van alle geschoten beelden en laat deze in de video terugkomen. Laat zo zien wat er zo impactvol was aan het evenement, of waarom het publiek vooral een volgende keer weer terug zou willen komen.

Delen: