De eerste stap voor het organiseren van een evenement is het vaststellen van de aanleiding en het doel. Je evenement kan pas iets opleveren als jij duidelijk hebt wat dat moet zijn.
Er is een duidelijk verschil tussen de aanleiding en het doel van een evenement. De aanleiding is de reden waarom je het evenement organiseert en het doel is wat je met het evenement wilt bereiken.
Voordat je de doelstelling van je evenement kunt definiëren, moet je eigenlijk een stapje terug doen. Vraag jezelf af wat nu eigenlijk de aanleiding van het evenement is. De viering van een jubileum, de lancering van een nieuw product, het introduceren van een nieuw systeem? De aanleiding kan ook een probleem zijn. Een product verkoopt niet goed, de kennis over bepaalde zaken blijkt tekort te schieten of de sfeer in jouw bedrijf is niet optimaal. Bedenk goed of een evenement de oplossing is voor het probleem wat je hebt. Ja? Lees dan verder!
De eerste stap is gezet. Nu ga je verder met de doelstelling. Wat wil je precies bereiken met je evenement? De meest voorkomende doelstellingen hebben één van de volgende elementen in zich:
Formuleer jouw evenement-doelstelling(en) volgens het SMART-principe. Peter Drucker gebruikt deze manier om effectiviteit vast te stellen. SMART staat voor:
Met het SMART-principe is de doelstelling duidelijk en begrijpelijk voor iedereen. Hieronder heb ik het SMART-formulier voor je toegevoegd. Klik om te vergroten, print het formulier en en schrijf je doelstelling(en) SMART op.
Voorbeeld van een SMART-doelstelling: Twee weken na het evenement beoordeelt 90% van de eventbezoekers in de evaluatiemail ons evenement als informatief
Ik hoop dat je hiermee vooruit kunt. Je kunt me altijd een mailtje sturen om te sparren of om meer uitleg vragen. Morgen gaan we kijken naar de eventbezoekers.
Bron: Drucker, P. F. (2007). Management challenges for the twenty-first century. Routledge.