Cliché maar waar: verandering begint bij jezelf. Daarom daagde Projectmanager Duurzaamheid Fabiënne onze medewerkers uit voor een Plasticdieet. DeFabrique focust zich dit jaar namelijk volledig op het elimineren van single-use plastics. Een belangrijk en vooral uitdagend proces. Want: hoe doe je dit? En belangrijker: hoe creëer je in een organisatie draagvlak voor zo’n project?
Het Plasticdieet – gebaseerd op het Plasticdieet van Jessie en Nicky Kroon – is onderdeel van het Plastic Project. Fabiënne: “DeFabrique focust zich onder andere op de pijler duurzaamheid. Daarbinnen is het verminderen van overmatig plasticgebruik dit jaar hoofdzaak. Niet alleen in de evenementenbranche, maar in de hele samenleving is dit een uitdaging.’’ Tijdens het Plasticdieet ga je de uitdaging aan om – in dit geval – drie weken geen single-use plastics te kopen en gebruiken.
Het Plastic Project startte met een nulmeting: hoeveel single-use plastic verbruikt DeFabrique eigenlijk? “Nu dat helder is zoeken we naar én testen we duurzame alternatieven. Het doorvoeren hiervan gaat in kleine stapjes’’, vertelt Fabiënne. “Het is soms best lastig om uit te leggen wat je precies aan het doen bent en hoe het proces van plastic elimineren eruit ziet. Er wordt verwacht dat veranderingen van de één op de andere dag doorgevoerd kunnen worden, maar zo snel gaat dat helaas niet. Het Plasticdieet was voor collega’s een mooie manier om het Plastic Project zelf een klein beetje te ervaren en vooral bewuster te worden van het lastige proces.’’
“Het was een vrije keus om mee te doen. Je moet medewerkers niks verplichten, dat werkt averechts. Daarbij maakte ik collega’s duidelijk, dat zij echt niet meteen volledig plasticvrij hoefde te gaan leven. Doe wat je kan, zie het als een uitdaging en kijk maar hoe ver je komt. Je hoeft niet je hele levensstijl om te gooien. Denk in praktische oplossingen: vervang bijvoorbeeld je plastic broodzakjes door een broodtrommel. Ook dat maakt al verschil. Het dieet zorgt vooral voor bewustwording. Wanneer je in de supermarkt staat, merk je pas hoe moeilijk het is om plastic te mijden. Van de komkommers tot brood: het is overal!’’, vertelt zij. “Andere collega’s hielpen bijvoorbeeld weer met het inventariseren van plastic tijdens de nulmeting. Deze initiatieven moet je ook stimuleren. Iedereen kan op zijn/haar eigen manier een bijdrage leveren!’’
Wat merkte je op werk van het dieet? “In elke ruimte stond een bak voor plastic afval. Hierdoor maak je de challenge heel tastbaar. Afdelingen zien en schrijven op wat ze aan single-use plastics weggooien. Pluspunt: zo betrek je de collega’s die thuis niet meedoen hier ook. Collega’s die de uitdaging aangingen ontvingen op dag één duurzame verszakjes. Een klein cadeautje als extra stimulans!’’ Daarnaast startte Fabiënne een groepschat – via een intern communicatiemiddel – om het dieet levendig te houden. Niet alleen zijzelf, maar iedereen kon zo tips en ervaringen delen. “Het is vooral belangrijk om op persoonlijk niveau te vragen hoe het gaat en naar ieders ervaringen te luisteren.” Lachend voegt zij toe: “Sommige collega’s doen snel hun plastic weg als ze mij zien. Dat hoeft echt niet, maar het bewustzijn is er dus wel!’’
Het Plasticdieet leverde Fabiënne en het Plastic Project vooral meer enthousiasme, bewustzijn en begrip rondom het project op. “Collega’s ervaarden nu zelf dat veranderingen rondom plastic niet van de één op de andere dag gebeuren.’’
Misschien vind je dit interessant:Meer lezen over onze duurzame initiatieven?
Zonnedak →
Greenkey Goud →
“De volgende keer zou ik bij een soortgelijk project op dagelijkse basis tips delen en het project gezamenlijk afsluiten, dus neem dat vooral vast als tip mee!’’, zegt Fabiënne tot slot.