Een krachtige bezoekersbeleving. Impact maken. Dat wil je bereiken met je evenement. Hoe draagt entertainment hier aan bij? René van Engelenburg en Tim Meijerink vertellen hoe zij met DROPSTUFF.nl impact maken. Het bedrijf mixt entertainment, techniek en fysieke middelen om verhalen te vertellen die mensen bijblijven. Een inspiratiebron voor de evenementenbranche!
DROPSTUFF.nl bedenkt, realiseert en presenteert interactieve projecten – ook wel media experiences genoemd – in voornamelijk de openbare ruimte. Zij verbinden nieuwe technieken, spannende concepten én verhalen om publieksgroepen te betrekken en met hen te participeren.
René: “We zijn ooit begonnen vanuit de gedachte: hoe bereik je een doelgroep die overal, elke minuut van de dag aan reclame wordt blootgesteld? En belangrijker: hoe breng je dan nog een boodschap over? Hieruit volgden onze media experiences. We vertellen verhalen met installaties, waarbij fysieke en digitale opties elkaar ontmoeten.’’ De gelaagdheid zorgt ervoor dat de installaties niet alleen ‘leuk’ zijn, maar echt als beleving worden gezien.
“VR is op zichzelf geen entertainment meer”
“Het gaat ons als ontwerpers niet om de technologie. Wij zijn ontwerpers die verhalen vertellen. Een VR-bril koop je tegenwoordig voor een paar tientjes in de winkel. Dat is op zichzelf geen entertainment meer. Wij gebruiken techniek om verhalen te vertellen en betrokkenheid met doelgroepen te vergroten”, vertelt Tim enthousiast. Hij voegt toe: “Het fysieke onderdeel van de installatie – je moet bijvoorbeeld ergens op zitten – zorgt ervoor dat je zelf ook onderdeel wordt van de beleving. De mensen die eromheen staan worden zo ook vermaakt. Dit zie je bijvoorbeeld in The Fair Grounds waar je op een kiddy ride gaat zitten, een VR-bril op krijgt en een achtbaanritje maakt. De kiddy rides zijn beschikbaar voor kinderen, maar ook voor volwassenen en ouderen. Dat levert een leuk beeld met onverwachte situaties op!’’
Dat kan!
Inmiddels is het team van DROPSTUFF.NL naast ontwerper ook half kermiseigenaar, zo grappen René en Tim. Zij ontwikkelden De Koude Kermis: verschillende media-installaties gebaseerd op de rijke kermisgeschiedenis. Een krachtige combinatie van kunst, volksvermaak en de maatschappij. Tim: “We gebruiken het concept kermis omdat je hier een andere doelgroep mee bereikt dan met het begrip kunst. Daarnaast heeft kunst vaak een expliciete boodschap terwijl in De Koude Kermis de individuele beleving centraal staat. Per installatie kijken we hoe het spannender, speelser en gekker kan. Dat het meer in zicht heeft dan je in eerste instantie ziet.”
“Per installatie kijken we hoe het spannender, speelser en gekker kan”
Neem bijvoorbeeld het ZOET-suikerspin-laboratorium waar je met 20 E-nummers je eigen suikerspin maakt en een realisatiemoment over kleurstoffen niet uitblijft. Of kom ontsnappen uit Tijdreizigers: een mini-Escape Room op wielen! In een oude Fiat Panda speel je Vakantieracer, een vervolg op het nostalgische A2 racer. De bijrijder krijgt via een Augmented Reality-bril hints om door te geven aan de bestuurder. Op het moment is DROPSTUFF.NL bezig met Bumper Ballet waarin de botsauto de controle heeft. “Een speelse manier om mensen kennis te laten maken met het concept van de zelfrijdende auto.” Het talent van DROPSTUFF.NL om met entertainment een verhaal te vertellen bleef ook niet onopgemerkt bij het het European Centre For Creativity. Begin dit jaar ontving DROPSTUFF.NL een NICE award als waardering voor hun media-installaties.