In de serie Lokaal het Lekkerst stellen we vol trots onze lokale leveranciers aan je voor. Wij zijn namelijk dol op hun (h)eerlijke producten, zeker als die de footprint van de mens verkleinen. De siropen van Roze Bunker zijn ons alternatief voor de bekende zoete frisdranken. Maak kennis met de Utrechtse makers!
Toen de inmiddels 23-jarige Emile Corre en Kester Scholten in 2015 kunstcollectief Roze Bunker oprichtten, konden zij niet vermoeden dat ze twee jaar later de Utrechtse horeca van een alternatief soort frisdrank zouden voorzien. “We brouwden speciaalbiertjes en werden gevraagd door de Dutch Design Week om iets voor hen te brouwen in twee weken tijd. Dat is te kortdag voor bier, dus zochten we naar een alternatief. Zo werden onze siropen van vers fruit geboren,” vertelt Kester.
En niet zomaar vers fruit. “We creëren steeds bijzondere, volwassen smaken, zodat de associatie met kinderlimonade niet opgaat. Zie het als de speciaalbiertjes onder de siropen!” lacht Emile. Combinaties als Sinaasappel-Rozemarijn, Rabarber-Tonic en Framboos-Laos pronken in hun assortiment. “Fruit, suiker en een beetje citroenzuur; dat is alles wat erin zit. We durven zelfs de specifieke recepturen te delen, want deze siropen maakt niemand na,” lachen de jongens. Kester legt uit dat de ingrediënten namelijk allemaal met de hand worden bewerkt. “We hebben de citroenen en limoenen weleens in partjes gesneden en verwerkt, maar dan werd de siroop veel zuurder dan als je alleen de schil gebruikt. Dus stonden we soms tot vier uur ‘s nachts citroenen te schillen. Inmiddels hebben we het proces aangepast en suikeren we plakjes citrus een dag voor bereiding in voor het optimale resultaat.”
Geen enkel probleem! We vertellen graag waar we onze producten vandaan halen, onderstaand meer interviews met onze lokale helden.
Smaak is voor Emile en Kester essentieel. “Smaak is herinnering,” aldus Emile. “We proberen daarom ingrediënten te gebruiken die we op onze reizen hebben ontdekt of leerden waarderen.” Op hun lift-avonturen door Europa kwamen ze direct in contact met telers en makers. “We hebben olijven geperst en gevist op de Middellandse zee. De passie die makers hebben voor hun product is prachtig. Diezelfde passie dragen wij weer over op onze vrienden. Inmiddels hebben die allemaal al eens meegeholpen in de brouwerij. Dat is win-win. Wij vinden het fantastisch omdat door hen Roze Bunker heeft kunnen groeien en zij vinden het fantastisch om deel uit te maken van een start-up. Ook de pluktoernooien die we organiseren om bijvoorbeeld vlierbloesem te verzamelen zijn een groot succes. Tijdens die evenementen komt zoveel energie vrij, dat geeft een kick.”
Zo’n beetje alle limoenen in de supermarkt komen uit Mexico, maar Kester en Emile gebruiken liever de citrusvruchten van Spaanse boeren. “Dan weten we tenminste waar ze vandaan komen en hoe ze worden geteeld.” De foodmiles worden daar ook drastisch mee beperkt. Alleen met lokaal geteeld fruit werken om de impact op de aarde nóg meer te verlagen, zien de jonge ondernemers niet zitten. “De bijzondere smaak weegt op tegen de foodmiles, we kijken liever hoe we op een andere manier kunnen bijdragen aan een beter milieu. Zo hoef je voor een glas limonade van ons geen water te verplaatsen, we hebben immers heerlijk drinkwater in Nederland. Met een speciale watertap en CO2-fles die je aansluit op je waterleiding, creëer je zelfs heel eenvoudig bruiswater.” Ook filosoferen Kester en Emile graag over een bedrijf dat alle onderdelen van hun siroop-ingrediënten kan verwerken, zodat alles wordt teruggebracht naar grondstof. “Van een citroen kun je het sap, de gele en witte schil en de pulp gebruiken. Van de witte schil maak je bijvoorbeeld zeep.”
Ook het open source maken van hun siropen in landen als Afrika is zo’n wild idee. “Hoe mooi zou het zijn als je die mensen daar kunt uitleggen hoe ze hun overschot aan rijpe mango’s kunnen verwerken tot liters houdbare siroop. Dat voorkomt een hoop waste, levert extra inkomsten op én is een gezonder en lekkerder alternatief voor de bekende merken frisdrank.”
Grappig genoeg kent de naam Roze Bunker geen uitleg. “We kozen de naam vanwege het mysterieuze karakter. Iedereen heeft er een andere associatie bij en wij vinden het leuk om die verhalen te verzamelen,” glundert Emile. “Eigenlijk is ons collectief ook nog zoekende. Wat zijn we, wat willen we? In de huidige vorm kunnen we studeren, ondernemen, lekker eten en drinken en socializen met vrienden heel goed combineren. Onze utopie is echter een broedplaats met werkplaats, keuken, tuin en ‘woonkamer’ waar we kunnen filosoferen met vrienden.”
Gedurende twee jaar Roze Bunker-avontuur hebben de middelbare-school-vrienden al flink geprofessionaliseerd. “We zorgen voor meer handjes tijdens het brouwen en hebben een leverancier voor de horeca. Melanie, de zus van Emile, verzorgt de tekeningen op de etiketten en de algemene uitstraling van Roze Bunker. Oja, en twee vrienden van het collectief – Indra en Kelvin – bestieren nu de sales in Amsterdam en Utrecht.” Kester trekt een grimas. “Ik vind sales een vies woord, maar dat is uiteindelijk wel wat ze doen.” Terwijl hij fulltime aan de weg van Roze Bunker timmert na zijn biologische landbouwopleiding, studeert Emile af aan de HKU in de richting Product Design. “Ik wilde me op mijn 21e niet vastleggen op 5m2 keuken na mijn werkervaring als kok. Met mijn nieuwe studie kan ik toffe toepassingen bedenken voor onze siropen, zoals de Limonadebar 3.0 zoals die bij DeFabrique en op De Parade in gebruik is.” Ook qua toepassing en presentatie denken de jongens graag mee. “De siroop kun je bijvoorbeeld ook goed gebruiken in cocktails of in de yoghurt.”
Afgelopen jaar verkochten Kester en Emile zo’n 10.000 flessen handgemaakte siroop. Benieuwd naar hun assortiment? Neem een kijkje op hun website en houd de Facebookpagina in de gaten.