+31 (0)30 240 40 30
Blog 09/11

Lokaal het Lekkerst: Schulp Vruchtensappen

Wist je dat een appel voor meer dan 90 procent uit sap bestaat? Driekwart van dat sap belandt direct, zonder toevoegingen, in de flesjes van Schulp Vruchtensappen die wij al meer dan tien jaar aan onze evenementbezoekers serveren. Hoog tijd om deze lokale leverancier aan jullie voor te stellen in de serie Lokaal het Lekkerst. Wij zijn namelijk dol op (h)eerlijke producten, zeker als die de footprint van de mens verkleinen.

Op een steenworp afstand van DeFabrique ligt de perenboomgaard en sappenperserij van de familie Schulp uit Breukelen. Daar aan rivier de Vecht start elke ochtend om half zes de productie van verse sappen. Algemeen manager Jan Hennipman hielp als tienjarig jochie al mee in het bedrijf en ging er na zijn studie bedrijfskunde fulltime aan de slag. “Ik ben geen familie, maar zo voelt het wel,” bekent Hennipman. Trots leidt hij ons rond en vanzelfsprekend start hij in de boomgaard.

schulp
Bekijk binnenkort ook de vlog over Schulp Sappen!

Crisis leidt tot innovatie

Sinds 1861 verbouwt de familie Schulp hier fruit. Inmiddels is er nog een kleine perenboomgaard over, waar we in september de peren van plukken. Een deel gaat naar de supermarkt en de rest verwerken we tot sap.” Omdat de eigen perenboomgaard niet voldoende fruit oplevert voor de grote vraag naar verse sappen, koopt Schulp daarnaast ook ander fruit in van lokale telers.

De sappenperserij dateert uit 1995 en is een gevolg van de crisis in de jaren ‘90. “Je had geen invloed op de veilingprijs, waardoor je elke dag maar moest zien of er een boterham op tafel kwam.” Fruitteler Albert, de vijfde generatie Schulp, wilde niet meer afhankelijk zijn en besloot het kweken van fruit te vervangen door het verwerken ervan. Een goede zet, want inmiddels kan de familie Schulp er een goede boterham van eten en werkt er vijftien man personeel in de perserij. De ondernemersvereniging Stichtse Vecht bekroonde het familiebedrijf in september zelfs nog met een ondernemersaward.

schulp

Geen fabriek

Ondanks de glimmende machines, lopende banden en automatische flessengrijper is Jan heel stellig: “Sommige mensen noemen ons bedrijf weleens een sappenfabriek; dat zijn we niet! We zijn een ambachtelijke perserij. Hier wordt de kennis van het oude fruittelers-ambacht dagelijks ingezet om de beste kwaliteit sap te maken. Uiteraard dienen we te voldoen aan de hedendaagse regelgeving omtrent hygiëne en voedselveiligheid.”

Welke van de vele smaken je ook kiest, je proeft altijd puur vruchtensap. De sappen worden namelijk gemaakt van fruit, zonder suiker, kleur-, geur en/of smaakstoffen. En de flessen zijn ook nog eens 2 jaar houdbaar. Hoe kan dat? “We pasteuriseren het sap door het te verwarmen naar 80 graden en vervolgens vacuüm te bottelen in de glazen flessen.”

Bekijk het productieproces:

Duurzaam ondernemen

Albert Schulp was al actief in de circulaire economie voordat deze term überhaupt was uitgevonden: de droge pulp die overblijft na het persen, wordt verkocht aan een biologische boer aan de overkant van de Vecht als gezond veevoer voor zijn koeien.
Het tegengaan van verspilling begint overigens bij het persen zelf; voor de sappen wordt namelijk visueel afgekeurd fruit gebruikt. Dat is fruit dat te groot, te klein of misvormd is en daardoor niet in de supermarkt verkocht kan worden. “Uit één kilo appels of peren halen we wel 0,75 liter sap.”

schulp

Inspelen op trends

Albert Schulp heeft het familiebedrijf succesvol klaargestoomd voor de toekomst. Medewerkers buitendienst verkopen niet alleen vol passie de nieuwste smaken sap, ze inventariseren ook nieuwe mogelijkheden. In 2014 lanceerden ze een sappenreeks met functionele eigenschappen voor de gezondheid, waarvan de verpakking zelfs internationaal bekroond werd met een gouden Pentaward.

Inmiddels heeft het bedrijf ruim 20 smaken in het assortiment. Afgelopen jaar introduceerde Schulp rode appelsap van de roodvlezige Red Love appel. De nieuwste aanwinst is de Appel & Blauwe bessensap. En de favoriet van Jan? “Dat is Appel-Framboos, die smaak blijft me verrassen.”

schulp

Een verantwoorde keuze

Schulp kijkt goed naar de markt, maar heeft niet de intentie om exponentieel te groeien. We zijn wel benaderd door supermarkten, maar we verkopen onze sappen liever via versspeciaalzaken en boerderijwinkels die ons verhaal kunnen vertellen. Die wens om organisch te groeien komt DeFabrique – eveneens een familiebedrijf – bekend voor. “We gaan voor de kwaliteit van ons product, niet voor de snelle winst.”

schulp

Delen: