Blog 25/06

Wat zijn hybride evenementen?

Hybride evenementen zijn hot! Het eventtype bestaat al langer, maar is door de komst van het coronavirus in een stroomversnelling gekomen. Ben je nog niet zo bekend met dit begrip? Don’t worry! Deze blog leert je alles over hybride evenementen en hun toegevoegde waarde. 

DEFINITIE HYBRIDE EVENEMENTEN

Een hybride evenement is een combinatie tussen een off- en online evenement. Zowel het fysieke als online publiek neemt op hetzelfde moment dezelfde inhoud en beleving tot zich, maar wel vanaf verschillende locaties. Een hybride evenement focust op interactie en gaat hiermee verder dan een livestream. Tijdens livestreams gaat het om het zenden van informatie, terwijl de kracht van hybride evenementen ligt bij het vergroten van bereik en betrokkenheid met je publiek. 

Hybride evenementen

KRACHTIG COMMUNICATIEMIDDEL

Niet alleen tijdens de 1,5-meter-samenleving, maar ook ver daarna zullen hybride evenementen het verschil maken in je communicatiestrategie. Waarom? Interactie, een van de belangrijkste elementen van een live moment, is ook online mogelijk. Het overbrengen van je boodschap is niet meer plaatsgebonden. Door te denken buiten de grenzen van de locatie bereik je een groter publiek. Ook kun je alles opnemen waardoor je deze content nog maandenlang kunt inzetten.

VERANDEREND VERDIENMODEL

Je publiek zit niet alleen meer in de zaal, maar ook in andere ruimtes op locatie en online. Hiermee verandert ook het verdienmodel van je evenement: niet meer alleen focus op de kaartverkoop, maar ook op bijvoorbeeld advertenties, gesponsorde content en het achteraf hergebruiken van opgenomen content. Return on Investment is eigenlijk pas het begin, want wat dacht je van betrokkenheid? Hoe meer mensen zich betrokken voelen bij je boodschap, hoe sneller het doel van je evenement wordt bereikt en je bouwt aan blijvende, positieve associaties met je bedrijf.

RANDVOORWAARDEN

Om je bezoekers zowel on- als offline te blijven prikkelen maak je gebruik van een paar vuistregels:

  • Kies een duidelijk thema. Het juiste publiek werf je door te kiezen voor een thema dat leeft onder doelgroep. 
  • Maak het interactief. Dit is de essentie van een hybride evenement, dus zorg dat dit voldoende in het programma verweven zit.
  • Maak het evenement niet te lang. Voor zowel de fysiek aanwezige als online gasten geldt dat er een grens zit aan de spanningsboog. Hou het kort en krachtig.
  • Zorg voor entertainment. Zorg dat het hybride evenement prettig is om naar te kijken. Kies altijd voor een dagvoorzitter die de interactie opzoekt met het publiek. Ontdek ook welke andere vormen van entertainment een bijdrage kunnen leveren aan het overbrengen van jouw boodschap.
  • Kies voor dynamische beelden. Zorg dat je kijker geboeid blijft door drie of vier camera’s neer te zetten en in de uitzending tussen deze shots te wisselen. Geef de kijker het gevoel dat hij/zij dichtbij is.
Delen: