Nieuws 11/06

DeFabrique ziet ijzersterk internet als startpunt voor hybride evenementen

Live krijgt een andere betekenis. Het aantal fysiek aanwezige bezoekers op evenementen wordt kleiner, maar online zijn de mogelijkheden eindeloos. DeFabrique gelooft dat hybride evenementen de toekomst zijn en maakt zich met ijzersterk internet klaar voor de toekomst. Zo kunnen we vanaf nu niet één maar wel drie evenementen tegelijk streamen op onze locatie en tegelijkertijd een grootschalig, digitaal evenement hosten.

WAT ZIJN HYBRIDE EVENEMENTEN?

Een hybride evenement is een kruising tussen een off- en online evenement. Zowel een fysiek als online publiek kan op hetzelfde moment dezelfde inhoud en beleving tot zich nemen, maar wel vanaf verschillende locaties. Een hybride evenement gaat verder dan een livestream, omdat kijkers de mogelijkheid hebben tot interactie. Dit eventtype bestaat al een aantal jaar en vormt de toekomst, omdat haar kracht ligt bij het vergroten van bereik en betrokkenheid met je publiek.

HAAL MEER UIT JE LIVE MOMENT

Live verdwijnt niet, maar verandert wel. De afgelopen maanden draaiden om vooruit kijken. Niet alleen naar de 1,5-meter-evenementen in het najaar, maar ook ver daarna. “We willen opdrachtgevers helpen meer uit hun live moment te halen. Teams werken maandenlang aan het perfecte evenement en daarna is het weg. Hybride evenementen zijn niet alleen een praktisch middel om gasten online aan te laten sluiten, maar juist het communicatiemiddel om blijvende content aan over te houden”, aldus locatiemanager Ellen Verburg. “Vanuit deze visie en de vraag in de markt was het voor ons een logische stap om het internet te upgraden van 1- naar 10gig. Inmiddels zijn we alweer bezig met de volgende stap: het aansluiten van een Event Management Platform die een livestream kan omtoveren tot een volledig online evenement.

Hybride evenementen

DE KRACHT VAN HYBRIDE EVENEMENTEN

Met een hybride evenement denk je voorbij de muren van de locatie. Naast bijvoorbeeld de 400 mensen die fysiek aanwezig zijn, kun je door het toevoegen van een livestream nog een veel groter publiek bereiken. Je verdienmodel verandert ook: niet meer alleen focus op de kaartverkoop, maar ook op advertenties, gesponsorde content en achteraf hergebruiken van de opgenomen content. Je zogenoemde Return on Investment is eigenlijk pas het begin, want wat dacht je van betrokkenheid? Hoe meer mensen betrokken zijn bij je boodschap, hoe sneller je je eventdoel bereikt en bouwt aan een blijvende positieve associatie met je bedrijf. Hybride evenementen hebben de juiste tools om off- en online interactie te vergroten. 

IJZERSTERK INTERNET ALS STARTPUNT

Dit alles begint natuurlijk met ijzersterk internet. Met het oog op de toekomst en de vanzelfsprekendheid waarmee apps en andere tools tegenwoordig geïntegreerd zijn in evenementen is er voor gekozen het internet flink te upgraden. Van 1gig naar 10gig. Systeembeheerder Chris: “We kunnen meer livestreams tegelijk aan en ook kunnen er meer mensen tegelijk via een access point verbinding maken met ons wifi netwerk. Bij Hackathons legden we voorheen altijd een vaste lijn aan om stabiel en snel internet te garandereren, maar met het internet wat we nu hebben zijn we klaar voor de toekomst.”

Delen: