Onze website maakt gebruik van cookies.
Creativiteit is misschien wel het belangrijkste ingrediënt voor een impactvol en effectief evenement. Dus gaat u een zakelijk evenement organiseren, verzamel dan intern en/of extern creativiteit om u heen. Samen heeft u een mooie uitdaging: uw doelstelling vertalen naar een concept vol creativiteit waardoor het voor uw gast een onvergetelijke beleving.
EvenementOrganiseren.nl heeft voor iedere organisator van een evenement een 10 stappenplan om de basis te leggen voor een creatief evenement. Essentieel voor het stappenplan: zorg eerst dat uw doelstelling helder is, dat is namelijk de kapstok waar u alle creativiteit aan op moet hangen. De 10 stappen:
Werk de meest aantrekkelijke mogelijkheid (in termen van programma, geld en effect op doelgroep en doelstelling) uit en zet de rode draad uit (maar gooi de andere opties niet weg, misschien komen ze nog van pas).
Wil je toetsen of de plannen binnen de organisatie kans van slagen hebben, dan kun je een eerste opzet doorspreken met de uiteindelijke beslissers.
De plannen in je hoofd moeten nu vorm krijgen en verder uitgewerkt worden. Als je niet precies weet waar je naar op zoek bent, laat je dan uitvoerig informeren in een belronde met verschillende bedrijven. Laat leveranciers voldoende aan het woord, brainstorm zo nodig met hen en probeer zoveel mogelijk ideeën te verzamelen.
Hebben de plannen al vorm gekregen, laat professionals dan feedback geven. Verwerp zo nodig je plannen en begin opnieuw. Merk je dat je bij een bepaalde leverancier niet aan het goede adres bent, probeer dan door te vragen en met nieuwe mensen in contact te komen.
Deze fase is de meest avontuurlijke. Soms kom je in werelden terecht waarover je weinig of niets wist. Dat geeft een kick om verder te gaan.
Met de ingewonnen informatie kun je nu een briefing maken voor leveranciers en offertes aanvragen, schriftelijk of in een persoonlijk gesprek.
Laat budgetgegevens meespelen. Nogmaals: creativiteit hoeft niet per se geld te kosten. Smaakvol programmeren met originele onderdelen kan ook met een klein budget.
Er dient een goede begroting gemaakt te worden. Heb je wilde plannen en weet je niet op welke manier die te realiseren? Dan is het goed vooraf informatie te vragen over gangbare prijzen. Prijzen kunnen een uiteindelijke beslissing natuurlijk drastisch beïnvloeden.
Let er goed op dat bij nieuwe producties, waar stelposten genoemd staan, er een plafond wordt aangegeven tot waar de kosten mogen uitlopen. Anders word je ongewild misschien voor het blok gezet en kun je in het belang van de voortgang niet anders zeggen dan: vooruit dan maar. Zorg dat u effectief samenwerkt met de toeleveranciers. Presenteer je plannen op sprankelende wijze aan belanghebbenden. Zo laat je hen delen in je enthousiasme.
Een uitnodiging moet de gasten een idee geven van het evenement waarvoor ze worden uitgenodigd. Je kunt nog zo’n creatief plan maken en uitvoeren, maar als de creativiteit niet doorschemert in de uitnodiging, streef je een deel van je doel voorbij: je prikkelt een aantal mensen niet extra om te komen.
Wanneer het evenement in volle gang is, vergeet dan niet de reacties van de gasten te peilen. Na afloop evalueer je deze reacties met de brainstormgroep van het eerste uur. Zo krijgen alle inspanningen een waardeoordeel en kun je ervaringen (zowel negatieve als positieve) bewaard voor een volgende gelegenheid.
Bron: artikel van evenementorganiseren.nl
Meer weten? Ontvang gratis een vijf-daags stappenplan van Event Specialist Esmee Veldman zodat jij er direct mee aan de slag kunt.
Event Specialist Esmee Veldman:
“Als Event Specialist bij DeFabrique is het al jarenlang mijn taak om opdrachtgevers te begeleiden naar hun evenement toe. Een expertise waar ik jou een stukje van wil meegeven. De afgelopen tijd heb ik daarom mijn kennis over het organiseren van evenementen verzameld om dit met jou te delen. Meld je daarom hieronder aan voor de vijf-daags stappenplan!”
"*" geeft vereiste velden aan
Kick-offs zijn het perfecte moment om teams een boost te geven en alle neuzen dezelfde…
Wat eten we vanavond? Die vraag horen we regelmatig. Maar: “Wat eten we volgend jaar?”,…
Een tweede leven. Of misschien wel een derde, vierde of vijfde. In DeFabrique vind je…
Tijdens een locatiebezoek op maat tonen we de mogelijkheden van ons historische pand. Wil je liever zelf de karakteristieke ruimtes ontdekken? Bekijk dan het locatie-overzicht!