3x impactvolle events

Een impactvol evenement organiseren. Gedrag veranderen. Dat is wat je wil! Allemaal leuk en aardig, maar hoe doe je dat precies? Om je een handje te helpen verzamelde we vast drie cases voor je. Drie impactvolle events die er dit jaar in onze locatie met een Gouden Giraffe vandoor gingen.

1. VergezichtNL

Organisatie: KuiperCompagnons
Type event: Relatie Event
Doel: Het ging slecht met KuiperCompagnons, waardoor ze steeds meer medewerkers moesten laten gaan. In 2017 vierde zij hun 100-jarig jubileum, maar reden voor een feestje was er met deze omstandigheden niet echt. Het oudste stedenbouwkundige bureau van Nederland wilden vrienden en relaties tonen dat ze niet alleen leidend waren in het verleden, maar juist ook in de toekomst. Ze zijn betekenisvol. Tijd om KuiperCompagnons opnieuw op de kaart te zetten!

impactvolle events

Hoe: In een interactief zaalprogramma werd in 100 minuten Nederland over 100 jaar op de kaart gezet. Letterlijk. In een race tegen de klok toverde een groep medewerkers live een wit, canvas doek van drie bij vijf meter om in een kleurrijke kaart met 3D-maquettes. Tegelijkertijd werd het langetermijnperspectief gepresenteerd. Landschapsarchitecten, projectontwikkelaars en hoogleraren gebiedsontwikkeling pitchen in 100 seconden actuele vraagstukken. Is de delta bijvoorbeeld wel voorbereid op extreme klimaatverandering?
Effect: Het event heeft zoveel gedragsverandering teweeg gebracht dat KuiperCompagnons weer ging groeien. Relaties zien KuiperCompagnons als een betekenisvolle partner. Het werk stroomt binnen en ze staan weer op de kaart bij relaties. Nadenken over de toekomst van Nederland gaf en geeft relaties energie. KuiperCompagnons boekte er 4,8 miljoen omzet bij! Er kwamen collega’s bij en dit keer gingen zij niet meer weg. Naast enthousiaste reacties leverde het event KuiperCompagnons onder andere uitnodigingen aan tafel bij de Bond van Nederlandse Stedenbouwkundigen en Planologen, het Ministerie en De Nieuwe Opgave op.

2. The C&A Future Challenge

Organisatie: C&A
Type event: Intern Event
Doel: De kernwaarden Team, Trots en Toekomst omzetten in een evenement. Met de C&A Future Challenge het teamgevoel en de trots voor het bedrijf vergroten onder medewerkers en zo een solide basis leggen voor een innovatieve, frisse toekomst van de modeketen.
Hoe: Het organiseren van een event niet voor maar mét C&A medewerkers. Zij waren onderdeel van het evenement. De modeketen daagde filialen uit om ideeën te bedenken bij de vraag: hoe kunnen we er altijd en op de beste manier zijn voor onze klanten? Ideeën werden gepresenteerd tijdens de Future Market. De uitkomst? 107 concrete ideeën voor een verreikende toekomst. De dag werd afgesloten met een Award Winning Party. In vijf categorieën reikte C&A awards uit. Collega’s stemden zelf ook voor de publieksprijs.
Effect: De Future Challenge wakkerde saamhorigheidsgevoel bij de doelgroep aan. Ze zijn trots op het bedrijf en enthousiast over het feit dat hun ideeën worden uitgevoerd. C&A implementeerde al 20 procent van de gepresenteerde ideeën. 60 procent van de ideeën worden verder onderzocht en uitgewerkt. C&A test onder andere met apps voor medewerkers en klanten, nieuwe technologie en klantenkaarten.




3. ZAAM 5 jaar The Battlez

Organisatie: ZAAM Scholengroep
Type event: Congres
Doel: ZAAM omvat 22 scholen voor voortgezet onderwijs in Amsterdam en omgeving. De organisatie wilde medewerkers bedanken voor hun inzet van de afgelopen 5 jaar.
Hoe: ZAAM keek goed naar de behoefte van de doelgroep. De feestplannen werden al snel van tafel geveegd, want de doelgroep wilde iets compleet anders: investeren in beter onderwijs. De doelstelling werd van onderaf benaderd. ZAAM ging met de Design Thinking Roadshow langs alle scholen en vroeg leerlingen en medewerkers: ‘wat wil je nou eigenlijk?’. Dit leidde tot een berg ideeën voor beter onderwijs. Uiteindelijk kwamen de 23 scholen bij elkaar en werden ideeën gepitcht.
Effect: Het evenement vergrootte de betrokkenheid van medewerkers en leerlingen bij ZAAM scholengemeenschap. Leerlingen zijn geïnspireerd door contact met medeleerlingen en docenten. Dit leverde ook wederzijds respect op. Ze zijn gemotiveerd om beter onderwijs te realiseren.

Impactvolle events

Wat kunnen we hiervan leren? Een evenement begint altijd met het vaststellen van de doelgroep, hun behoeften en jouw doel. Vanuit hier kunnen evenementen veel impact maken.

Bron: input via eventbranche.nl

Delen: