5 fouten bij het maken van een eventwebsite

Eventplanners hebben een verknipt beeld over hoe een eventwebsite eruit hoort te zien. Veel mensen denken dat het maken van een website ophoudt bij het bekendmaken van eventinformatie, en dat je de bezoekers verder zelf kan laten uitzoeken wat relevant is. Anderen denken zelfs dat het ontwerpen van een krachtige website niet eens zo belangrijk is.

Slechts enkelen weten echt mooie websites te bouwen. Daarmee versterken ze hun eventcommunicatie en bieden ze een plezierige online beleving voor hun (potentiële) bezoekers. Zoals eventplanner.nl-oprichter Kevin Van der Straeten aangeeft in zijn boek EVENTS: “vanzelfsprekend moet een website er professioneel uitzien, en de stijl, toon en inhoud moeten de doelstellingen van het evenement en de verwachtingen van je doelgroep uitstralen.”

Waarom?

Ten eerste dient een krachtige eventwebsite als promotietool. Door de juiste call-to-actions te plaatsen of door op nauwkeurige wijze de voordelen van jouw evenement te beschrijven, behaal je een hoger bezoekersaantal.
Ten tweede, zoals Kevin opmerkt: “de belangrijkste reden om in een eventwebsite te investeren is de registratiemodule. Hiermee kunnen bezoekers op jouw website zich gemakkelijk en snel aanmelden voor je evenement, terwijl ze tegelijkertijd automatisch al hun gegevens uploaden naar je database.”

Ten derde hebben eventwebsites, indien goed uitgevoerd, alle benodigdheden om efficiënt en gemakkelijk met je bezoekers te communiceren. Het bouwen van een goede eventwebsite vereist bepaalde vaardigheden en kennis. Geen paniek: je hebt geen kennis van HTML of geavanceerde programmeerskills nodig om een krachtige en activerende website te bouwen. Je moet je simpelweg bewust zijn van bepaalde fouten, en ze proberen te vermijden. Om je daarbij te helpen hebben we een lijst met fouten samengesteld, die je moet vermijden wanneer je een eventpagina opzet:

Fout #1. Informatie in rommel omzetten

Laten we zeggen dat je tonnen eventgerelateerde informatie hebt die je wilt delen met je (potentiële) bezoekers. Je eerste instinct is waarschijnlijk om je website vol te proppen en het te presenteren als iets zorgvuldig gepland en gestructureerd.

Hoe meer je echter je bezoekers overweldigt met verschillende lagen informatie, hoe groter de kans is dat ze verward of verveeld raken. Bied je sitebezoekers essentiële informatie (de data, de locatie, het programma, sociale activiteiten, prijzen, aanwezigheidsbenodigdheden, sprekers, sponsoren en de call-to-action) en voorkom dat de belangrijkste boodschap verwatert in een overdaad aan informatie.

Fout #2. De informatie is lastig te vinden

Denk eens aan de laatste eventwebsite die je bouwde (of zag). Hoe veel muisklikken moesten (potentiële) bezoekers maken om de basisinformatie te vinden die ze nodig hadden? Kostte het ze vier of vijf muisklikken om op de aanmeldingspagina of bij het eventprogramma te komen? De meesten hebben dat geduld niet. In plaats daarvan geven ze het al snel op en verlaten ze de site zonder blikken of blozen. Wanneer je een eventwebsite bouwt moet je er altijd om denken dat je informatie toegankelijk maakt, zodat je bezoekers niet op vossenjacht hoeven gaan.

Fout #3. De kracht van design links laten liggen

Volgens onderzoek is “de eerste indruk van een website een cruciaal moment in het vangen van de aandacht van de gebruiker. Binnen een ogenblik krijgen mensen een eerste ‘onderbuikgevoel’, dat hen helpt beslissen of ze hier blijven of dat ze verder surfen naar andere websites”. Volgens het onderzoek geldt dat hoe vertrouwder een website eruitziet (geen gekke opties of rare lay-outs), hoe aantrekkelijker het is voor bezoekers. Hou daar rekening mee wanneer je een eventwebsite bouwt, en ga niet voorbij aan het visuele aspect. Zorg dat je een fijn maar vertrouwd webontwerp bouwt.

Fout #4. Niet genoeg (of helemaal geen) details geven

Houd altijd je bezoekers in gedachten. Weten ze waar de eventlocatie is en voor welke sessies ze zich aanvullend moeten inschrijven of waarvoor ze extra moeten betalen? Zijn ze op de hoogte van de nieuwe programma-updates? Zijn de activiteiten grondig beschreven? Weet je zeker dat je website de essentiële informatie bevat en alle mogelijke vragen van je bezoekers beantwoordt? Je moet altijd onthouden dat je website alle nodige details meteen moet geven en dat de informatie zo begrijpelijk mogelijk wordt gepresenteerd.

Fout #5. Een zwakke call-to-action (CTA)

Hoe trek je normaal meer bezoekers naar je website? Vraag je ze simpelweg om op ‘Aanmelden’ te klikken en klaar? Nou, dan zit je er goed naast! Als je de boodschap op de CTA-knop verwaarloost, loop je kans op een lager bezoekersaantal.

Zoals de wereldbekende bestsellerauteur Neil Patel stelt: “één van de hoofdredenen waarom de meeste landing pages en verkooppagina’s geen leads omzetten in klanten is een zwakke call-to-action die geen gevoel van urgentie opwekt”. Het hoofddoel van de landing page van jouw evenement moet leiden naar deze ene actie (bijvoorbeeld aanmelden of het aanmeldingsformulier insturen) door mensen aan te moedigen om op de CTA-knop te drukken. Dus voorkom zwakke CTA-teksten en focus op het maken van een overtuigende CTA-boodschap.

Conclusie

Nu we zoveel digitale middelen tot onze beschikking hebben is het maken van een eventpagina gemakkelijk. Het bouwen van een werkelijk krachtige en efficiënte eventwebsite vereist echter kennis en vaardigheden. Om het volledige potentieel van je eventwebsite te benutten, hoor je hem duidelijk, vertrouwd en simpel te maken. Voorkom een wirwar van informatie, maar zorg dat je alle nodige details aanlevert om de vragen van je (potentiële) bezoekers te beantwoorden. Focus tot slot op het creëren van een krachtige CTA die mensen overhaalt om zich aan te melden en je evenement te bezoeken.

Bron: artikel van eventplanner.nl

Delen: