Je kan er niet omheen: Design Thinking is hot! Ook in de evenementenbranche. Maar wat is Design Thinking nou precies? Wat levert deze ontwerpmethode je bedrijf op? En hoe pas je het toe? We praten je bij.
In je leven loop je geregeld tegen problemen aan. En dan? Je gaat op zoek naar een oplossing, het liefst zo snel mogelijk. Dat is onze natuurlijke reactie, dat is ‘normaal’. Designers bekijken het anders. Zij zeggen dat het prima is om een probleem te hebben. Je mag daar best bij stilstaan. Designers gebruiken de Design Thinking-methode om een vraagstuk te analyseren en op te lossen. De manier waarop zij werken wordt nu ook steeds meer toegepast in andere branches en beroepsgroepen.
WIL JE MEER LEREN OVER DESIGN THINKING FOR EVENTS?
Design Thinking is een proces waarbij eigen vooroordelen opzij worden geschoven en complexe problemen worden opgelost door te denken vanuit het perspectief van de gebruiker. De pijnpunten en wensen van de eindgebruiker worden onderzocht. Het is een creatief proces bedoeld om ideeën te verkrijgen.
De evenementenbranche is één van de vakgebieden waar Design Thinking groeit in populariteit. Teams gaan terug naar de tekentafel om te denken vanuit bezoekers en stakeholders om zo van events ervaringen te maken. De methode zorgt ervoor dat eventprofessionals niet meer verzanden in details als pendelvervoer, maar focussen op de kern. Wie zijn mijn stakeholders, wat willen ze en hoe ga ik gedragsverandering teweeg brengen? Event Design Collective ontwierp op basis van deze methode een versie speciaal voor de evenementenbranche. Bekijk het filmpje hieronder maar eens.
Het Design Thinking proces bestaat grofweg uit vijf stappen:
Let op: Design Thinking is geen lineair proces. Elke fase kom je tot nieuwe inzichten waardoor je soms weer een stap terug moet.
Misschien vind je dit ook interessant?