Blog 25/02

Design Thinking: wat is het nou precies?

In de trendlijsten voor 2020 kan je er niet omheen: Design Thinking is hot! Ook in de evenementenbranche. Maar wat is Design Thinking nou precies? Wat levert deze ontwerpmethode je bedrijf op? En hoe pas je het toe? We praten je bij.

STILSTAAN BIJ PROBLEMEN

In je leven loop je geregeld tegen problemen aan. En dan? Je gaat op zoek naar een oplossing, het liefst zo snel mogelijk. Dat is onze natuurlijke reactie, dat is ‘normaal’. Designers bekijken het anders. Zij zeggen dat het prima is om een probleem te hebben. Je mag daar best bij stilstaan. Designers gebruiken de Design Thinking-methode om een vraagstuk te analyseren en op te lossen. De manier waarop zij werken wordt nu ook steeds meer toegepast in andere branches en beroepsgroepen.

Design Thinking

DEFINITIE DESIGN THINKING

Design Thinking is een proces waarbij eigen vooroordelen opzij worden geschoven en complexe problemen worden opgelost door te denken vanuit het perspectief van de gebruiker. De pijnpunten en wensen van de eindgebruiker worden onderzocht. Het is een creatief proces bedoeld om ideeën te verkrijgen.

DESIGN THINKING IN DE EVENEMENTENBRANCHE

De evenementenbranche is één van de vakgebieden waar Design Thinking groeit in populariteit. Teams gaan terug naar de tekentafel om te denken vanuit bezoekers en stakeholders om zo van events ervaringen te maken. De methode zorgt ervoor dat eventprofessionals niet meer verzanden in details als pendelvervoer, maar focussen op de kern. Wie zijn mijn stakeholders, wat willen ze en hoe ga ik gedragsverandering teweeg brengen? Event Design Collective ontwierp op basis van deze methode een versie speciaal voor de evenementenbranche. Bekijk het filmpje hieronder maar eens.




ANDERS DENKEN IN VIJF STAPPEN

Het Design Thinking proces bestaat grofweg uit vijf stappen: 

  1. Inleven: verplaats je in de eindgebruiker. Of in dit geval: in de stakeholders. Wie zijn ze? Wat willen ze? Tegen welke uitdagingen lopen ze aan? Leer ze kennen! Verzamel zo veel mogelijk informatie, dit kan bijvoorbeeld door interviews af te nemen of door te observeren.
  2. Definiëren: op basis van alle opgedane informatie formuleer je een kernprobleem. De stakeholder zijn hierbij altijd het uitgangspunt. Wat ga je oplossen? Of in het geval van een evenement: welke gedragsverandering wil je realiseren?
  3. Ideeën bedenken: tijd om samen met het team zoveel mogelijk oplossingen voor het kernprobleem te bedenken.
  4. Prototype maken: een aantal ideeën werk je in een vereenvoudigde, goedkope versie uit om te kunnen testen. Dit geeft weer ruimte voor verbetering.
  5. Testen: De volgende versie ga je verder met  testen. Laat zien dat het werkt. In deze stap krijg je vaak weer nieuwe feedback om het product of de dienst nog beter te maken.

Let op: Design Thinking is geen lineair proces. Elke fase kom je tot nieuwe inzichten waardoor je soms weer een stap terug moet. 

Delen: