Onze website maakt gebruik van cookies.
De kogel is door de kerk: je gaat een event organiseren. Tof! Maar waar begin je? Wacht nog even met het enthousiast brainstormen over sprekers, catering en het interieur. De basis voor een impactvol event ligt veel verder terug. Sta eerst even stil bij een solide start: wat wil je met het event bereiken? Welke gedragsverandering wil je realiseren? Met deze 6 tips heb jij het eventdoel in een handomdraai duidelijk:
Een evenement trekt verschillende bezoekersgroepen. Stel jezelf daarom eerst de vraag: Welke groep is het belangrijkst? Bij wie wil ik écht gedragsverandering realiseren? Elke bezoeker beleeft een evenement vanuit zijn eigen ogen. Wat automatisch betekent: een eigen beleving, achtergrond en verwachting. Breng dit in kaart. Denk aan leeftijd, functie, en interesses. Bijvoorbeeld: STRTFSTVL. Het promotiefestival trekt publiek wat vermaakt wil worden, maar hoofdzakelijk programmeurs die (straat)theatervoorstellingen boeken. Focus vervolgens op de belangrijkste doelgroep. Het hoofddoel is hier uiteindelijk om acts te verkopen. De programmeurs zijn dus de belangrijkste doelgroep. Bij hun wil je gedragsverandering zien.
Verplaats je in de bezoeker. Wat houdt hen tegen om het evenement te bezoeken? Zijn er belemmeringen op het gebied van geld, tijd, imago van het evenement of persoonlijke omstandigheden? Als je dit weet, kun je hier in de communicatie en organisatie rekening mee houden en blokkades doorbreken. Zo dring je in een vroeg stadium no show al terug.
Een impactvol event overtreft verwachtingen. Interessant! Want wat verwacht de bezoeker eigenlijk? Vooraf gestelde verwachtingen zijn bepalend voor de mindset waarmee gasten het evenement betreden. Dit is per persoon verschillend. Een verwachting ontstaat door eerdere ervaringen, persoonlijke gesprekken, social media en ingezette marketingmiddelen. Verwachtingen overtreffen begint dus bij het in kaart brengen hiervan.
Heb je het huidige gedrag van de bezoeker vastgesteld? Ja? Top! Terug naar jou. Hoe wil je dat bezoekers het evenement verlaten? Hoe ziet de gedragsverandering er uit? Schrijf al je wensen op over hoe zij het evenement in het ideale verlaten. Denk hierbij aan gevoel en opgedane kennis. Als de huidige én gewenste houding op papier staan, wordt brainstormen over het bereiken van dit doel makkelijker.
Gratis stappenplan: ‘Hoe organiseer ik een impactvol evenement?’
Meer weten? Ontvang gratis een vijf-daags stappenplan van Event
Specialist Esmee Veldman zodat jij er direct mee aan de slag kunt.
"*" geeft vereiste velden aan
Naast drempels ziet de doelgroep ook pluspunten. Prikkelende programmapunten wekken interesse. Stap drie moet helder zijn om deze angsten weg te nemen. Misschien klinkt het als een inkoppertje, maar ga vooraf het gesprek aan met de bezoeker. Welke wensen hebben ze? Hoe meer je weet, hoe meer je event hier op inspeelt en hoe groter de kans dat gasten komen.
Verwachtingen bepalen hoe bezoekers een evenement betreden, wat hun mindset is. De tegenhanger van verwachting is: voldoening. Wat heeft het evenement de gast opgeleverd? Breng tot slot in kaart hoe je wil dat de bezoekers het event verlaten Wat hebben ze geleerd? Wat verraste hen? Welke houding hoop je dat ze nu hebben?
Dit artikel is geïnspireerd op de methode van het Event Design Collective
Kick-offs zijn het perfecte moment om teams een boost te geven en alle neuzen dezelfde…
Wat eten we vanavond? Die vraag horen we regelmatig. Maar: “Wat eten we volgend jaar?”,…
Een tweede leven. Of misschien wel een derde, vierde of vijfde. In DeFabrique vind je…
Tijdens een locatiebezoek op maat tonen we de mogelijkheden van ons historische pand. Wil je liever zelf de karakteristieke ruimtes ontdekken? Bekijk dan het locatie-overzicht!