Onze website maakt gebruik van cookies.
Instagram: wij zijn fan! En velen met ons, zo blijkt uit het Social Media Onderzoek Nederland van Newcom Research. Het aantal Instagramgebruikers stijgt al jaren en naast het delen van selfies, heerlijke diners en jaloersmakende vakantiefoto’s groeit ook het zakelijke gebruik. Het platform is de ideale plek om voor, tijdens en na je event een community op te bouwen. Hoe je dat doet? Hier acht tips:
Voordat de tips en tricks over Instagram je om de oren vliegen eerst het volgende: dat Instagram ook dit jaar blijft groeien in gebruikers en populariteit betekent niet automatisch dat dit ook dé plek is om je event-community te bouwen. De betrokkenheid rondom je evenement vergroten is een dikke plus, maar Instagram is hier niet automatisch het meest geschikte middel voor. Vooral Millennials gebruiken Instagram. Breng vooraf dus goed in kaart wie je gasten zijn en welke sociale media zij gebruiken.
Mensen zijn gewoontedieren en houden nou eenmaal van regelmaat. Uitzonderingen daargelaten. Hoe pas je dit toe op Instagram? Het codewoord is ritme. Dit kan al op de meest simpele manieren. Post bijvoorbeeld standaard twee keer per week. Je kan ook een stap verder gaan en een eenheid creëren op je pagina met een vast filter, vaste fotografiestijl of herkenbare vormgeving. Zo gaan influencers vaak te werk. Bij DeFabrique creëren we regelmaat door over drie thema’s te posten: locatie, nieuws en food.
Regelmatig foto’s en video’s plaatsen is niet alleen fijn voor je volgers, maar ook voor de zichtbaarheid van je eigen pagina. Instagram werkt – net als Facebook – met een algoritme. TechCrunch vertelt dat het medium op basis van jouw gedrag in de app bepaalt welke berichten bovenaan staan. Wanneer je als evenement relevante personen en partners volgt, berichten liket en reageert, verbetert dit ook weer je positie. Maar veel belangrijker: op deze manieren vergroot je interactie met de doelgroep. Dit bereik je al door een vraag te stellen in je tekst, stories of door te reageren op een reactie. Interactie is essentieel binnen je event-community.
Waarom wil een Instagramgebruiker jou volgen? Wat is er uniek aan jouw account? Uniciteit bereik je al door niet overal dezelfde content te delen. Websitebezoekers voelen bijvoorbeeld niet de drang om je op een ander medium te volgen als daar precies hetzelfde staat. Bedenk vooraf hoe je de eventbezoekers kunt doorverwijzen naar andere platformen. Verwijs vanuit je website bijvoorbeeld door naar exclusieve interviews met sprekers op je Instagram. Geef de doelgroep een reden om door te klikken.
Meten is weten! En om te kijken of je pagina aanslaat is een zakelijk account een must. Hiermee ontvang je namelijk statistieken. Je ziet precies wie de doelgroep is en wat hen aanspreekt. De statistieken geven inzicht om te verbeteren.
Onze videograaf Bob Eijck vertelde pas alles over de voordelen van livestream. Je kan dit professioneel aanpakken, maar op een laagdrempelige manier starten met wat mindere beeld- en geluidskwaliteit is ook een prima optie. Instagram geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om live te gaan. Dus: heb je interessante programmaonderdelen om te livestreamen? Zeker doen, want livestreams en hybride evenementen zijn booming. Kondig het wel vooraf aan om meer kijkers te krijgen.
In een post wil je vaak een kwalitatief goede foto of video delen. En de zelfgemaakte content dan? Die kun je perfect testen via Instagram Stories! Berichten zijn hier 24 uur zichtbaar en verdwijnen daarna weer. Dit is vooral een leuke manier om je evenement achter de schermen te laten zien. DeFabrique deelt op haar account ook graag dit soort filmpjes van situaties en evenementen die anders achter gesloten deuren blijven. Daar komt nog eens bij kijken dat je met polls, gifjes en aftelklokken je berichten tot kleine kunstwerken omtovert en ook hier weer interactie stimuleert.
Gasten zien het als waardering wanneer hun bericht wordt gedeeld en het levert jouw pagina ook weer extra content op. Wanneer gebruikers je taggen kun je het bericht delen in je stories, maar een foto screenshotten en vervolgens delen op je tijdlijn is ook goed mogelijk. Tip: wanneer je bepaalde hashtags zoals #defabrique volgt, mis je niks. Het delen van bezoekersfoto’s geeft de gast weer extra motivatie om actief bij te dragen aan je evenement.
Kunnen we je helpen meer reuring en interactie te creëren rondom je evenement? Mail met Esmee
Mail met EsmeeKick-offs zijn het perfecte moment om teams een boost te geven en alle neuzen dezelfde…
Wat eten we vanavond? Die vraag horen we regelmatig. Maar: “Wat eten we volgend jaar?”,…
Een tweede leven. Of misschien wel een derde, vierde of vijfde. In DeFabrique vind je…
Tijdens een locatiebezoek op maat tonen we de mogelijkheden van ons historische pand. Wil je liever zelf de karakteristieke ruimtes ontdekken? Bekijk dan het locatie-overzicht!