6 tips voor de perfecte aftermovie

In 2019 blijft de aftermovie in populariteit stijgen. Een perfecte, blijvende herinnering aan het evenement waar je maandenlang voor hebt gezwoegd. Met ‘doe maar een aftermovie’ kom je er niet meer. Elk evenement is anders en daar hoort een unieke video bij. En niet te vergeten: een op maat gemaakte briefing! Onze videograaf Bob Eijck tipt hoe je tot de perfecte aftermovie komt.

1. BEDENK WAAROM JE VIDEO WILT INZETTEN

Video is een populaire vorm van content. Om de grootste impact te maken moet je vooraf nadenken voor welk doel je het wil inzetten. Bob: “Er bestaat geen standaard formule. De perfecte aftermovie ontstaat op basis van jouw ideeën, wensen en doelen. Bedenk dus goed wat het moet opleveren. Waarom wil je dit? Wat is het doel van de video?’’ Bespreek het ‘waarom’ met de videograaf, zodat hij makkelijk het bijpassende resultaat kan leveren.

Perfecte aftermovie
Videograaf Bob Eijck

2. VERTEL WAT DE VIDEO MOET UITSTRALEN

“Beeld kan emotie versterken. In een paar minuten creëer je een gevoel bij de kijker. Bedenk vooraf welk gevoel dit moet zijn en wat de video moet uitstralen.’’ Met ‘doe maar een aftermovie’ kom je er niet. Popt die gedachte toch op? Ga dan nog eens terug naar stap één. “Het is niet erg als je moeite hebt de aftermovie te visualiseren. Een grove beschrijving helpt een videograaf al op weg. Zelf laat ik vervolgens altijd voorbeelden zien, zodat de klant een idee heeft van mogelijke eindresultaten’’, vertelt Bob.

3. COMMUNICEER DE BELANGRIJKSTE PROGRAMMAONDERDELEN

De onthulling van de nieuwe huisstijl, een speciale gast of een belangrijke spreker: een programma kent hoogtepunten. Die wil je zien in de aftermovie. Bob: “De videograaf moet dit weten. Niet alleen voor op de dag zelf, maar ook in de voorbereiding is dit belangrijk. Soms overlappen onderdelen waardoor je op twee plekken tegelijk moet zijn. Weet ik dit vooraf? Dan kan ik zorgen voor extra apparatuur en/of videografen.’’

4. DEEL DE PLATTEGROND EN LOOPROUTE

Vanuit de belangrijke programmaonderdelen maakt de videograaf een plan van aanpak. Bob: “Vergeet als opdrachtgever niet de plattegrond en looproute te delen. Je wilt natuurlijk niet dat de videograaf de weg kwijt is en ergens te laat komt!’’ Hij voegt toe: “De looproute van de bezoeker bepaalt ook hoe je een video monteert. Dit is vaak chronologisch, omdat je de route van de bezoeker volgt.’’

5. STEM BUDGET AF

Een welles-nietes discussie vlak voor de eindoplevering heeft niemand zin in. Spreek daarom vooraf het budget af en spreek ook je verwachtingen uit. “Ik werk vaak in pakketprijs’’, vertelt Bob. “Aan de hand van het budget laat ik zien wat de klant bij eindoplevering kan verwachten. Daar zit ook altijd één feedbackronde bij.’’ Wil je liever meer feedbackrondes? Geef dat van tevoren aan, dan houdt de videograaf hier rekening mee. Hieronder zie je de door Bob gemaakte aftermovie van de Gouden Giraffe Event Awards 2018 in DeFabrique.




6. DENK AAN DE PRIVACYWETGEVING

De vorig jaar aangescherpte AVG wetgeving: je kan er bij video niet omheen. Bob: “De belangrijkste tip die ik kan geven is: meld altijd vooraf dat er gefilmd wordt en dat bezoekers hier bij betreden van het evenement mee akkoord gaan. Duidelijke, eerlijke communicatie met gasten helpt moeilijkheden te voorkomen.’’ Wil een gast echt niet in beeld? Dan moet een videograaf hiervan op de hoogte zijn. “Waar je op een foto nog iemand kan blurren, wordt dit bij video een stuk moeilijker.’’ Een praktische oplossing: deel verschillende kleuren keycords uit. Aan de hand van de kleuren weet een videograaf zo wie hij wel en niet in beeld mag brengen. Tot slot vertelt hij: “Je actiepunten zijn afhankelijk van de doeleinden van de video. Gebruik je een video als advertentie? Dan moeten er quitclaims worden getekend. Dit zijn overeenkomsten tussen opdrachtgever en figurant. Een videograaf kan je hier meer over vertellen.’’

Delen: