Er is een belangrijke ontwikkeling gaande op het gebied van foodtrends: vegetarisch eten is de nieuwe norm in de evenementenbranche. Dit is ook terug te zien in het statement dat wij wisten te maken op de Gouden Giraffe. EventBranche.nl schreef er een artikel over.
De Gouden Giraffe bracht naast de trotse winnaars ook een duurzaam statement naar voren. Het diner dat in DeFabrique werd geserveerd was geheel vegetarisch. Niet omdat de locatie zozeer tegen vlees is, maar omdat het misschien af en toe gewoon minder kan en dat bespaart duizenden liters water en CO2 uitstoot. ‘Vegetarisch eten is echt in enorme opkomst, het is heerlijk, met prachtige smaken en andere structuren. Het is aan de eventbranche om nu eens niet achteraan te lopen. Dat was het statement dat we wilden maken tijdens de Gouden Giraffe Event Awardshow.’
Sybren Ophof, directeur van DeFabrique, overtuigde het organisatiecomité met bureau XSAGA, audiovisuele partner Bijman, hoofdsponsor Party Rent en initiatiefnemer EventBranche.nl: ‘Ik wil de catering volledig vegetarisch maken, er niet van te voren over communiceren en mensen laten proeven hoe ontzettend lekker het kan zijn zonder vlees.’ Het duurde even voordat alle lichten op groen gingen en precies dat zegt wel iets over het conservatisme in de branche. ‘Vegetarisch en evenementen dat ging nooit samen. De algemene opvatting is: vegetarisch is niet lekker. Maar het tegendeel is echt waar. Maar er is echt wat gaande. Om ons heen gaan alle hippe, jonge mensen naar vegetarische restaurants, festivals durven vol op vegetarisch in te zetten, dus ik ben zelf ook gaan proeven. Een vegetarische kapsalon. Echt héél lekker, met prachtige smaken en structuren’, kijkt Ophof terug.
Bekijk onderstaande video met reacties van de bezoekers:
DeFabrique heeft een verleden om als locatie onderwerpen die allang op ieders agenda staan, ook in de eventbranche in een stroomversnelling te krijgen. Zo huisvestte de industriële evenementenlocatie in Utrecht al jaren en jaren geleden een MVO Congres voor eventprofessionals. Daarbij werd er niet gezwaaid met groene keurmerken, maar werden statements gemaakt, net als nu. Ophof hoopt dan ook dat vegetarische catering niet als veel andere onderwerpen als laatste door onze branche wordt opgepakt. ‘We moeten kritisch zijn naar onszelf: wij lopen er vaak achteraan. Ook bij dit onderwerp voel je de vraag: ‘waar is de biefstuk?’ Maar dan blijkt dat als het eenmaal vegetarisch is, dat het vlees helemaal niet gemist wordt. Het kan echt prima. En dan moet je niet kiezen voor een kwaliteitsarme groenteburger, maar dan moet je ook echt lekker koken en lekkere gerechten neerzetten.’
Het verandert ook snel om ons heen. De supermarkten bieden meer en meer vegetarisch. Het populaire Hello Fresh, maakt vegetarisch hip en de vegetarische restaurants zitten afgeladen vol. ‘Het wordt en is misschien al wel de nieuwe norm. En juist onze branche mag gasten prikkelen, waarbij de markt meer klaar is dan wij als organisatoren denken. En de doelstelling hoeft helemaal niet 100% vegetarisch te zijn. 60% is toch prima, waarbij een goede bitterbal ook echt een delicatesse blijft’, lacht Ophof.
(EventBranche.nl, 2017)
Nieuwsgierig? Bekijk meerdere artikelen van EventBranche.nl over De Gouden Giraffe.