Nieuws 19/02

Terugblik: DeFabrique deelt kennis op Beacon Event

Nieuwsbericht geplaatst op Greater Venues.

We gaan de komende tijd veel beacons zien op events. Althans, als het ligt aan de aanwezigen van de Kennissessie Beacons, deze week in DeFabrique in Utrecht. De sessie trok veel belangstellenden uit alle takken van de evenementenbranche.

‘Pling’ doet de telefoon in onze binnenzak, op het moment dat we het terrein van evenementenlocatie DeFabrique oprijden. Op het scherm van het toestel verschijnt een berichtje: ‘Welkom bij DeFabrique’. Het is een push-notificatie die een appje stuurt, zodra we in de buurt komen van de entree van de locatie – of eigenlijk: in de buurt van de beacon die bij de entree is opgehangen. Een mooie binnenkomer voor de kennissessie over beacons.

Beacon
Spectaculair is het niet, zo’n welkomsttekstje, maar het geeft een mooi beeld van de werking van beacons. De telefoon ontvangt het signaal van een beacon, waardoor het appje op de telefoon een berichtje laat zien. Dat het signaal ook de andere kant op werkt, blijkt als we even later langs een beeldscherm lopen en onze namen tussen de lijst met aanwezigen voorbij zien komen.

Gimmick of toevoeging?

Maar zijn beacons alleen een leuke gimmick, of kunnen ze ook echt waarde toevoegen aan een zakelijk evenement? Dat was de vraag die de bezoekers van de kennissessie op de lippen brandde. Een antwoord kregen ze door vijf sprekers opgediend.

Allereerst nam imagineer Corné van Mechelen de bezoekers mee in zijn visie op de netwerkmaatschappij, en de mogelijke toepassing van beacons in ons leven. Hij schetste een beeld van hologrammen die ons met behulp van beacons door locaties kunnen rondleiden. Een technologie die al binnen handbereik is:

Remco Bron van inBeacon presenteerde zijn beacon-case voor SAIL Amsterdam 2015, waarbij ruim 232 beacons werden ingezet – onder meer elf tall ships werden van long range beacons voorzien.

Extra handen

Remco demonstreerde meteen hoe je beacons in een evenementenlocatie kunt inzetten. Bijvoorbeeld met de eerder genoemde push-berichten, maar bezoekers van het event konden ook zelfstandig informatie inwinnen over de locatie, door de telefoon voor een beacon te houden. Daarnaast werden de beacons gebruikt om de bewegingen van de bezoekers in beeld te brengen. Zo zie je bij welke bar het druk is en waar eventueel extra handen nodig zijn.

Beacon
Eefje Valkema kwam met een boeiend verhaal over Museum Explorer, de app die zij implementeerde bij het Museum Volkenkunde. Met behulp van beacons krijgen bezoekers van dat museum een audiotour op de smartphone, maar kunnen ze ook hulp krijgen bij de navigatie door het gebouw. Een mooie toepassing van de app is dat bezoekers elkaar in het gebouw kunnen vinden, een functie die ook bij netwerkmomenten een belangrijke rol kan invullen.


Al met al heeft DeFabrique een mooie primeur als eerste locatie met een eigen beaconnetwerk, dat de komende maanden door de gehele locatie wordt uitgerold. Zoals Bas van der Lans (Van Ons) mooi zei: ‘Innovatie begint met doen’.

Delen: