Nieuws 13/03

Nieuw! Cateringconcepten vertellen een eerlijk verhaal

Onze eet- en drinkgewoonten veranderen. Moest het voorheen vooral lekker zijn, vandaag de dag is het achterliggende verhaal minstens zo belangrijk. Van ieder ingrediënt willen we weten waar het vandaan komt: eerlijk eten, het liefst van dichtbij. Boodschappen halen we steeds vaker zelf bij de biologische supermarkt, of we laten een kist met streekproducten thuis bezorgen. Zien we deze trend ook bij evenementenlocaties?

cateringconcepten

Als het aan de opdrachtgevers van evenementen ligt wel, zo blijkt uit het laatste Locatieonderzoek van High Profile Locaties, uitgevoerd onder 1.010 toonaangevende opdrachtgevers. In de top 5 trends die zij in 2015 verwachten te zien staat ‘Biologische catering’ fier bovenaan. De mogelijkheid van duurzame catering wordt steeds belangrijker gevonden. Zelfs zo belangrijk dat we bereid zijn om er extra voor te betalen: 57 procent van de opdrachtgevers gaf aan bereid te zijn om meer te betalen als ze de keuze krijgen uit biologische of streekproducten.

“In de top 5 trends die opdrachtgevers in 2015 verwachten te zien staat ‘Biologische catering’ fier bovenaan”

GreaterVenues sprak met de experts, en constateerde drie trends in catering op locatie:

Duurzaam wordt mainstream

Diana Krüft, projectmedewerker evenementen bij MVO Nederland, kijkt bij het zoeken naar locaties altijd naar duurzame opties. Als organisator van evenementen voor bedrijven die duurzaam ondernemen, is de duurzame optie in catering een must. “MVO Nederland inspireert, verbindt en versterkt bedrijven en sectoren, om steeds verdergaande stappen te zetten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Natuurlijk geven wij hierin zelf dan ook het goede voorbeeld.Een duurzame locatie met dito catering is voor ons vanzelfsprekend.”

Toch is ze niet per definitie bereid om meer te betalen voor de duurzame optie. “Maar dat hoeft ook helemaal niet! Het is een misverstand dat duurzaam duurder is. Ten onrechte wordt soms gedacht dat duurzame catering hetzelfde is als biologische catering, waarvoor je inderdaad nu nog vaak een meerprijs betaalt. Niets ten nadele van biologisch, maar er zijn tegenwoordig heel veel mooie en innovatieve manieren om verantwoord te produceren. Denk bijvoorbeeld aan het kiezen voor minder vlees en meer streekproducten, dan ben je prima op weg.”

Krüft merkt daarnaast op dat de opmars naar duurzame catering al een paar jaar bezig is, maar dat het nu steeds meer mainstream wordt. Ook bij locaties die zichzelf niet perse als duurzaam profileren. Er wordt gewerkt met verse seizoensgebonden producten, er wordt kraanwater geschonken, koffie/thee is van bijvoorbeeld een fair trade keurmerk, waste wordt tegengegaan, ga zo maar door.”

“Niets ten nadele van biologisch, maar er zijn tegenwoordig heel veel mooie en innovatieve manieren om verantwoord te produceren.”

cateringconcepten

Ieder hapje moet een verhaal vertellen

Evenementenlocatie DeFabrique in Utrecht investeert veel in vernieuwende en duurzame cateringconcepten. Om deze uit te werken, heeft de locatie zelfs een food designer in de arm genomen. “De manier van eten en drinken verandert”, legt Sybren Ophof van DeFabrique uit. “Daar moet je dus ook als evenementenlocatie op inspelen. Dertig tot vijftig procent van het budget voor een evenement gaat op aan f&b.”

Fooddesigner Jorrit Hagens ontwikkelt nieuwe eet- en drinkconcepten voor DeFabrique. Concepten waarin het verhaal van het product en de locatie elkaar versterken. “Wat opvalt is dat we nu het verhaal achter ons eten en drinken willen horen. De consument wil openheid in het hele proces, ‘weten wat ze eten’. Lokaal en duurzaam is al langer in trek, maar dit gaat verder. Het hoeft niet eens per se lokaal te zijn, zolang het product maar eerlijk is.”

De catering is dus niet meer alleen lekker eten, maar ieder hapje moet een verhaal vertellen. Hierop voortbouwend, bedachten ze het cateringconcept ‘Keukens DeFabrique’, een kleine versie van food trucks. “Vroeger zag je vaak overdadige buffetten, met boeuf bourgignon, hamburgers, pasta, salades. Bij food trucks zie je dat ze vaak maar één ding doen, maar wel heel goed.”

In de locatie zetten ze meerdere karretjes neer, met ieder een specialiteit. Zo serveert ‘De Blikvanger’, bijvoorbeeld blikjes met sardines. Blikvoer? Ja, lacht Hagens, “mensen denken vaak ‘bah, ingeblikte vis’. Dat komt doordat het hier een restproduct is. Maar in Portugal heb je visboeren die juist de aller-lekkerste stukjes vis inblikken. Dat is namelijk een heel mooie manier om eten te conserveren. Het zijn nog maar een paar visboeren die dat doen. Wij serveren die heel mooie vis uit blik, en serveren dat met een lekkere salade van bijvoorbeeld rettich. Het leuke hiervan is dat je meteen een verhaal vertelt over het eten.”

cateringconcepten

Product versterkt het verhaal van de locatie

Momenteel legt Hagens de laatste hand aan ‘De Torenbar’, een alcoholvrije cocktailbar met huisgemaakte limonades. “Wij willen graag een alternatief bieden voor frisdranken. Het is heel lang geweest: neem ik geen alcohol, dan neem ik een glas cola. In DeFabrique gaan we een gezond alternatief bieden.” Limonade dus, maar dan op een bijzondere manier. Ook hier is even belangrijk als de smaak dat de bezoekers iets te zien hebben en een verhaal horen.

“Vroeger had je overal in het land limonadefabriekjes. Wat overbleef aan geoogst fruit werd tot limonade verwerkt, omdat je dat langer kan bewaren. Omdat DeFabrique ook uit die tijd komt vinden we het mooi om daar iets mee te doen. We hebben een paar recepten uit die tijd gevonden, en zijn zelf op ambachtelijke wijze limonade gaan maken. Wat je in veel recepten terugziet, zijn smaken als jeneverbes. Vergeten smaken. We hebben drie smaken bedacht, die we serveren in jampotjes met gecrushed ijs, verse kruiden en fruit. Het verkoopt zichzelf.”

“Lokaal en duurzaam is al langer in trek, maar dit gaat verder. Het hoeft niet eens per se lokaal te zijn, zolang het product maar eerlijk is.”

cateringconcepten

De limonade wordt opgediend aan de Torenbar – een zelfgebouwde toren van resthout. “Vroeger werkten we vanachter een rechte bar. Daar staan de medewerkers achter om de drank uit te delen. Maar op die manier heb je nauwelijks interactie met de gasten. Wij denken dat dat moet veranderen, en bedachten de Torenbar. Het is een concept waar je omheen kan lopen, waar je zelf mag pakken, waar je op kan zitten, dingen kan proeven, maar waar je ook gewoon aan geholpen wordt. We merken dat mensen eromheen gaan klitten.”

De insteek van alle cateringconcepten is uiteindelijk om de interactie met de gast te vergroten. “De Torenbar is daar een goed voorbeeld van. Je hebt drie punten in één: je hebt een bijzonder product, waar je een stukje hospitality en service aan koppelt. En daarbij vertel je op een leuke manier het verhaal van de locatie.”

cateringconcepten

Uit het hart

Duurzaam ondernemen is een populair thema, constateert Diana Krüft van MVO Nederland. “Het is super om te zien dat een bedrijf duurzaamheid niet alleen gebruikt als marketingtool, maar dat het ook uit het hart komt, zoals bij DeFabrique.”

Bron: Greater Venues

Delen: