Blog 02/02

Innovatiemanager Thijs Megens: “Ik los graag dingen op”

Als kind was hij gefascineerd door verpakkingen, nu werkt Thijs Megens (31) als Projectmanager IT en Innovatie bij DeFabrique. De afgelopen zes-en-een-half jaar heeft hij alle afdelingen binnen het bedrijf gezien, waardoor hij overal over mee kan praten. Op een verborgen zolderkamertje boven het kantoor vertelt hij over zijn traineeship, passie voor innovatie en de beloftes voor de toekomst.

“Ken je die Matze verpakkingen? Die als zo’n waaier opengaan? Daar was ik echt door betoverd als kind,” glimlacht Thijs. “Ik was überhaupt geïntrigeerd door mensen die de meest efficiënte oplossingen bedenken voor een probleem, zoals iets simpels als een melkpak.”

Innovatiemanager Thijs Megens

Industrieel ontwerper

Thijs’ fascinatie uitte zich in een opleiding tot industrieel ontwerper aan de Technische Universiteit Delft. Tijdens zijn studie nam hij plaats in het bestuur van de studievereniging. “Ik gaf samen met zes anderen een jaar lang dagelijks leiding aan een vereniging van zo’n 35 commissies en 4000 leden. Je wordt in een donker diep gat gegooid met één boodschap: los het maar op. In die periode heb ik vanalles georganiseerd, van klein feestje en gala tot studentenfestival. Toen merkte ik al dat ik mijn ei meer kwijt kon in het organiseren van evenementen, dan in het ontwerpen van producten. Mijn oplossingsgerichtheid kon ik daar vaker en sneller inzetten.” Desondanks volgde Megens nog wel het mastervak Organisational Behaviour, om te leren hoe bedrijven zijn georganiseerd.

“Daarna ben ik gaan solliciteren in de evenementenwereld. Helemaal blanco.”

Doorgroeien met een hoofdletter D

Bij DeFabrique zochten ze op dat moment toevallig iemand die niet uit ‘het wereldje’ kwam. “Ik kon direct beginnen als trainee en heb zo alle afdelingen doorlopen. Van sales tot planning en meedraaien op de vloer. Al die jaren wisten mensen me te vinden als ze technische vragen hadden; ik los graag dingen op. Daarnaast volg ik de trends via magazines en blogs en heb ik wel een visie op de doorontwikkeling van DeFabrique. Voor die skills is de functie van projectmanager IT en innovatie gecreëerd.”

Thijs Megens houdt zich bezig met nieuwe activiteiten voor de Kartfabrique, zoals Prison Island, maar ook met technische zaken als nieuwe LED-verlichting of het nieuwe online boekingssysteem. “Hij weet complexe zaken heel duidelijk uit te leggen,” vertelt collega Nicolien Nusselder. “Als het niet lukt met woorden, dan pakt hij een stift en gaat hij tekenen.”

Innovatiemanager Thijs Megens

Focus 2017

Thijs Megens wil een brug slaan tussen marketing en IT. “Een goede samenwerking tussen die twee is cruciaal voor succes. Big Data was de afgelopen jaren al hot, maar nu komt het er echt op aan om iets te doen met die data. Daarnaast focussen we ons dit jaar op beacons en live streaming”. Ook voor 2018 liggen de plannen al klaar. “DeFabrique wil een broedplaats van creatieven zijn en gaat faciliteiten bieden om te vergaderen, flexwerken en ontmoeten. Mensen komen daar voor de goede service en de inspirerende locatie.” Om deze plek te realiseren moet een loods worden omgebouwd. “Het heeft wat voeten in de aarde, maar ik word er nu al enthousiast van,” lacht hij.

Vooruit kijken

Welk probleem of project er ook wordt voorgelegd; Thijs kijkt elke keer vooruit. “Je kunt niet alles doen, want teveel nieuwe dingen doen kan schadelijk zijn voor je merk. Als je iets doet, moet je het namelijk wel goed doen. Per project probeer ik zo ver mogelijk vooruit te kijken en te bedenken welke beren we op de weg tegen kunnen komen. Het woord ‘pilot’ is erg populair,” lacht hij.

“We doen zo vaak pilots dat we ze niet eens meer tellen. Door die proefballonnetjes kunnen we snel bepalen of iets wel of niet werkt voor onze locatie.”

Betrokken collega’s

Meteen bedenkt hij een tip voor andere projectmanagers: “Betrek je collega’s op tijd bij een nieuw project en niet pas als het eindproduct bijna gelanceerd wordt. Het is belangrijk dat iedereen zich betrokken voelt en collega’s kunnen ook waardevolle feedback geven. Met hun frisse blik zien ze vaak dingen waar jij al een tijdje overheen kijkt.”

Hippe tools

Werken bij DeFabrique verveelt nooit, vindt Megens. “Nu is er misschien een zakelijk evenement in een van de loodsen, maar vanavond kan het er alweer anders uitzien.” Ook de gemotiveerde collega’s inspireren hem. “We geven korte presentaties aan elkaar waarin we trends delen, nieuwe producten proeven of tools introduceren. Marketingmanager Eugene Lubbers komt vaak met de nieuwste gadgets. Door hem gebruiken we nu allemaal Wunderlist voor onze to do lijstjes.”

Opdrachtgevers met een innovatieve drive zijn de kers op de taart, aldus Thijs. “Accenture heeft bijvoorbeeld de visie en het budget om nieuwe dingen uit te proberen en dat meteen groots aan te pakken. Zo hebben ze vorig jaar veel tijd gestoken in schitterende 3D projecties tijdens de plenaire sessie en interessante pitch-sessies georganiseerd waarbij gasten live konden stemmen.” DeFabrique probeert opdrachtgevers hier zoveel mogelijk in te faciliteren.

“We willen een voorloper zijn en proberen uniek te zijn. Daarbij zetten we vooral in op technologie en duurzaamheid. Het ontwikkelen van een locatie-app die de uitgebreide mogelijkheden van beacons ondersteunt, is hier een mooi voorbeeld van.”

Hoewel Thijs Megens voornamelijk vooruit kijkt voor zijn werk, blikt hij ook wel eens terug. “Ik heb een hoop geleerd de afgelopen jaren. Voornamelijk om aan te pakken en eerlijk te zijn. Het heeft geen zin om te verzwijgen dat iets niet is gelukt of niet gaat werken: de waarheid komt altijd boven water. De kansen die ik bij DeFabrique heb gekregen, hebben mijn zelfvertrouwen een boost gegeven.”

 

Innovatiemanager Thijs Megens

Anderen over Thijs

“Thijs weet van alles wat en zal altijd zijn best doen om het voor je op te lossen.” – Accountmanager Carmen Meems 

“Je kunt Thijs altijd om hulp vragen. Als ik op zaterdagavond om elf uur een vraag heb over ons reserveringssysteem, loodst Thijs me er doorheen.” – Eventmanager Martin Bogaerds

Favoriete plek:

Smederij, deze plek zit nog vol mogelijkheden en is nog een onontdekte ruimte”

Delen: