Blog 31/08

Event Producer Rochelle Scholtens: “Elke dag verwachtingen overtreffen”

Tijdens een korte stage in de zomer van 2018 raakte Event Producer Rochelle Scholtens verkocht aan DeFabrique. “Het voelt hier echt als één grote familie. Iedereen die hier werkt heeft een echt ‘hospitalityhart’.” Nadat Rochelle haar felbegeerde papiertje had binnengesleept wist ze wat haar te doen stond: solliciteren bij DeFabrique. 

“Als ik iets wil dan ga ik ervoor. Het maakt niet uit hoe, ik vind wel een weg.” En met succes: Rochelle werkt alweer ruim 1,5 jaar op de afdeling Event Productie. Een roerige tijd waarin het coronavirus ieders flexibiliteit flink op de proef stelde. “Gelukkig krijg ik energie van last minute schakelen, dynamisch zijn en oplossingsgericht denken.” Met een grote lach voegt ze toe: “Ik ben ook wel blij dat we weer meer richting fysieke evenementen gaan. Het geeft een sparkle als het concept wat je samen met de opdrachtgever hebt bedacht tot leven komt, gasten positief reageren en doelen behaald worden. Live heeft toch dat beetje extra.”

OVER ROCHELLE SCHOLTENS


Een ‘cheerleader’, zo noemen collega’s Rochelle (24). Een frisse wind vol positieve energie. Stress? Liever niet. Deze dame houdt de moed en rust erin. Wandelen of skeeleren in de natuur geeft nieuwe energie. Deze regelneef host ook graag etentjes voor vrienden en is nu vooral druk met het ‘pinnen’ van inspiratie voor haar eerste koophuis. 

“Hij kwam huilend naar buiten” 

HONGERIG NAAR MEER

Tot nu toe produceerde Rochelle vooral online en hybride evenementen, maar aan ambitie geen gebrek. “Ik word graag uitgedaagd met vraagstukken waarin ik al mijn competenties kan samenbrengen. Ik wil heel goed worden in het organiseren van grote evenementen. Met grote bezoekersaantallen en veel gekoppelde ruimtes. DeFabrique is een mooi, authentiek pand. Elke ruimte is uniek, dat maakt een productie tegelijkertijd ook complex. Het is echt een uitdaging om dat strak te organiseren.”

“Elke ruimte is multi-inzetbaar’

DINO FEVER

Op dit moment heeft Rochelle een duidelijk pronkstuk: de Dino Fabriek. De hele zomer konden gezinnen met kinderen zich onderdompelen in de wereld van professor Diffeloor. Een unieke experience met zestig dino’s gemaakt van ruim 2 miljoen steentjes, een theatervoorstelling, doe-opdrachten en speeltoestellen. “Het is een hele dankbare doelgroep. Pas kwam er een jongetje huilend naar buiten en zei: mama, ik wil niet naar huis. Het is hier zo leuk! Dat zijn wel de mooiste complimenten die je kan krijgen.”

Rochelle Scholtens

TUSSEN DE REGELS DOOR

“Het leuke aan dit werk vind ik dat je tegelijkertijd met verschillende producties bezig bent. De ene dag zit je met mannen in pak aan tafel en de andere keer spar je met opdrachtgever van je eigen leeftijd. Het is heel divers.” Wie Rochelle ook voor zich heeft ze probeert altijd verwachtingen te overtreffen. “Oprechte interesse en luisteren naar behoeften is zo belangrijk. Alleen dan kun je samen tot een concept komen die doelen behaalt en gasten raakt.”

SPIN IN HET WEB

Wat doe je nog meer als Event Producer? Rochelle: “Je bent echt de spin in het web. Een opdrachtgever heeft eerst contact met onze Salesafdeling. Hier gaan de ideeën nog alle kanten op. Bij Event Productie zorgen we ervoor dat dit ingeperkt wordt en dat er concrete plannen ontstaan. Denk aan: programma, catering, zaalopstellingen, entertainment en inrichting. Je moet over de meest uiteenlopende zaken nadenken. Om het evenement in goede banen te leiden wordt er een draaiboek met tekeningen gemaakt. Als alle informatie is verzameld zet je lijntjes uit bij collega’s en leveranciers. Je hebt dus met meerdere partijen contact en houdt iedereen op de hoogte.”

“Iedereen hier heeft een echt hospitalityhart’’

Eerlijkheid duurt het langst

Eerlijkheid staat voor Rochelle altijd voorop. “Bij DeFabrique is niks te gek, maar soms moet je ook nee durven zeggen. Zeker omdat je ook verantwoordelijk bent voor de veiligheid van bezoekers. Maar: het zit in het DNA van onze medewerkers om te kijken hoe het dan wel kan. Je moet niet gaan vastroesten in eigen denkwijze.” Ze voegt toe: “Onze locatie is sowieso al uniek. Elke ruimte is multi-inzetbaar en vertelt een eigen verhaal. Ook ons personeel is heel flexibel en meedenkend waardoor elk evenement weer een andere uitstraling heeft. De ene avond serveren we een intiem sterrendiner in Silo 0 en de andere keer ademt onze hele locatie feest.” Of Rochelle ook een lievelingsruimte heeft? “Jazeker! Silo 36 vind ik echt heel mooi. De verlichting doet een hoop en het voelt bijna alsof je in een grot loopt. Ook het deurtje van de Kalvermelkfabriek naar Silo 0 vind ik een leuke verrassing. Gasten vinden deze ‘verborgen deur’ altijd heel gaaf.” 

Rochelle Scholtens

UIT DE SCHULP

Na alles wat je hebt gelezen zou je het niet zeggen, maar Rochelle was vroeger heel verlegen. “Ik heb hiervoor jaren in de horeca gewerkt en dat heeft mij veel socialer gemaakt. Je werkt in een groot team en ik ontdekte dat ik het leuk vind om met gasten in contact te zijn. Ik wil nog elke dag wensen leren aanvoelen en begrijpen. Zo kun je nog voordat er naar gevraagd wordt een stapje extra zetten. Die oplossingsgerichtheid spreekt me nog steeds erg aan. Ik kijk uit naar een mooi evenementenseizoen met vooral heel veel LIVE!” En wat is dan Rochelle’s ultieme droom? “Een festival in alle hoeken en gaten van DeFabrique én een rooftopbar op onze hoogste silo. Dat is nog eens cocktails nippen met een uitzicht!”

TIPS VOOR ANDERE EVENT PRODUCERS

  • Adviseer vanuit je eigen expertise;
  • Sta open voor nieuwe ideeën;
  • Wees eerlijk over wat wel en niet kan;
  • Kom afspraken en deadlines na;
  • Leer wensen van opdrachtgevers aanvoelen en begrijpen;
  • Bekijk het concept vanuit de ogen van bezoekers;
  • Loop rond op het evenement: ziet het eruit zoals het bedacht is?

Rochelle Scholtens

 

Delen: