5 voordelen van online evenementen organiseren

De evenementenbranche komt weer ‘Back to Live’. Hoewel wij de voorkeur geven aan fysieke evenementen zijn de mogelijkheden om online impact te maken de afgelopen maanden in een stroomversnelling gekomen. Handig voor als face-to-facemeetings nog niet mogelijk zijn, zowel nu als in de toekomst. Hieronder vind je 5 voordelen van het organiseren van online evenementen.

1. VERGROOT JE BEREIK

Tijdens een fysiek evenement heb je altijd te maken met een maximaal aantal bezoekers per ruimte. Online geldt dat limiet niet, je bereik is eindeloos. Tijdens online evenementen kun je een grotere groep mensen aanspreken dan je normaal zou doen en ze vanwege het laagdrempelige karakter over de streep trekken om deel te nemen. Met één druk op de knop kunnen zij vanaf hun eigen werkplek meedoen en bereik jij meer mensen met je boodschap.

hybride evenementen - online evenementen organiseren

2. LAGERE KOSTEN EN RISICO’S

Tijdens een online evenement zijn de kosten per bezoeker veel lager dan tijdens een fysiek evenement. Je hoeft niet te investeren in een megagrote locatie, verwarming, airco, catering en ander fysiek comfort voor gasten. Ook kun je het verdienmodel anders inrichten waardoor je niet alleen meer afhankelijk bent van de kaartverkoop, maar ook kan werken met advertenties, gesponsorde content en het hergebruik hiervan. Voor partners is het een aantrekkelijke deal om te weten dat ze tijdens prime-time vermeld worden en zo zeker gezien worden door bezoekers.

3. DUURZAMER

Stiekem weten we het wel: online evenementen zijn beter voor het milieu dan fysieke evenementen. Je verkleint CO2-uitstoot doordat gasten niet hoeven te reizen en vermindert onder andere (plastic)afval en voedselverspilling.

4. EXCLUSIEVER PROGRAMMA

De meest gewenste spreker is misschien niet altijd het meest haalbaar. Drukke agenda’s of afstand kunnen voor problemen zorgen. Tijdens een online evenement neem je deze barrières weg doordat sprekers vanuit huis kunnen inbellen. Dat geeft jou de mogelijkheid om unieke en impactvolle sprekers toe te voegen aan het programma. Organisaties als Sprekershuys kunnen in een handomdraai de juiste sprekers voor je vinden.

online evenementen organiseren

5. INZICHT VIA DATA 

Meten is weten! Online evenementen zijn bij uitstek geschikt om data te verzamelen. Als je deze vervolgens op de juiste manier verwerkt en gebruikt weet je binnen een handomdraai of doelstellingen behaald zijn, wat het gedrag was van je bezoekers en wat je de volgende keer kunt verbeteren. Technologie is klaar voor digitale evenementen!  

 

Delen: