Blog 14/04

Innovatie forceren en jong talent aantrekken? Organiseer een hackathon!

Je organisatie is dringend op zoek naar creatieve en innovatieve concepten. Er liggen genoeg ideeën op de plank, maar je wil ook de klant in het proces betrekken. Jong talent enthousiasmeren voor de organisatie is een pre en als dit evenement intern een veranderproces teweeg brengt, dan heb je het helemaal gemaakt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Heel eenvoudig: organiseer een hackathon! We zetten de belangrijkste vragen en antwoorden voor je op een rijtje.

Hackathon

Wat is een hackathon?

Een hackathon is een evenement waarbij mensen samenkomen om een probleem op te lossen. Binnen een vastgesteld aantal uur (meestal 8, 24 of 48 uur) rollen er bruikbare ideeën uit deze pressure cooker. Een ideale manier dus om innovatie te forceren!

Wie organiseren er hackathons?

Bedrijven als Netflix, Facebook en Google organiseren interne hackathons om nieuwe producten te bedenken. Zo werd de Like-button van Facebook tijdens zo’n sessie bedacht. Ook in Nederland worden er regelmatig hackathons georganiseerd. Bijvoorbeeld door Accenture en SNS-bank.

Bij DeFabrique vond op 24 maart een hackathon van Accenture plaats. Het thema was ALS Data Challenge en er werd gezocht naar nieuwe inzichten voor verder onderzoek naar de ziekte ALS.




Waarom niet gewoon een brainstorm?

De duur, intensiviteit en het doel van een hackathon creëren een unieke sfeer, focus en betrokkenheid. Mensen uit verschillende leeftijdscategorieën, ervaringsniveaus en disciplines komen bij elkaar en halen alles uit de kast om daadwerkelijk iets te maken. Een hackathon gaat verder dan een brainstorm en resulteert bijvoorbeeld in een website of mobiele app.

Wat zijn de succesfactoren van een hackathon?

Deze evenementsvorm is ideaal om medewerkers en klanten op een plezierige manier in contact te brengen, in korte tijd veel creatieve en innovatieve ideeën te bedenken en te realiseren, nieuwe vaardigheden te leren van collega’s of mensen uit andere disciplines, te netwerken met professionals binnen en buiten de eigen organisatie, jong talent aan te trekken, de organisatie als transparant en innovatief te presenteren, nieuwe businessmodellen te verkennen en de teamgeest tussen medewerkers te versterken.

Waar organiseer ik zo’n evenement?

Een hackathon is een ultiem chaos-evenement en past vanwege zijn vorm en innovatieve karakter uitstekend bij DeFabrique. Het industriële decor van de oude mengvoederfabriek prikkelt het verbeeldingsvermogen en stimuleert de deelnemers optimaal in het bedenken van nieuwe ideeën. We hebben ruimte voor veldbedden en voorzien de gasten op tijd van voldoende energie in de vorm van eten, drinken en entertainment.

Hoe organiseer ik een hackathon?

Ok, je bent overtuigd en wilt een hackathon organiseren. Waar moet je dan aan denken?

1. Doel
Zorg dat je een duidelijk doel formuleert, zodat je gericht mensen kunt uitnodigen en iedereen weet waar naartoe wordt gewerkt.

2. Locatie
Zoek een locatie waar je de ruimte hebt om zowel grote groepen toe te spreken als teams te laten samenwerken. Een prettige sfeer is ook belangrijk. Houd daarnaast rekening met overnachting. Kun je er bijvoorbeeld veldbedden of tenten kwijt?

3. Datum
Kies een dag in het weekend en kondig de datum minimaal twee maanden van tevoren aan, zodat de meeste mensen kunnen deelnemen.

4. WiFi
Het beschikbare netwerk is enorm belangrijk. Met een 4MB ADSL-verbinding kom je er niet. Zo’n event vraagt om een rock solid WiFi-netwerk.

5. Eten & drinken
De deelnemers zijn dedicated on the job en hebben geen tijd of aandacht om ergens rustig te gaan zitten eten. Snacks zoals pizza liggen voor de hand, maar op een gezond dieet presteert iedereen beter.

6. Beveiliging
Wanneer je techneuten uitnodigt, willen ze graag dat hun apparatuur beschermd is. Ook als ze even hun werkplek verlaten. Zorg dus voor beveiliging en een waterdichte verzekering.

Delen: