Onze website maakt gebruik van cookies.
Dit is een verouderd artikel. Lees alles over de nieuwste trends.Benieuwd naar de event trends voor 2022?
Klik hier
2018 is van start! Wat gaat dit jaar ons brengen? DeFabrique onderscheidt zich graag van andere evenementenlocaties door innovaties op de voet te volgen en toe te passen waar mogelijk. Dit zijn 10 trends in de evenementenbranche die je in de gaten moet houden.
Een evenement draait om beleving, maar hoe blijf je je gasten telkens weer verrassen? Virtual Reality (VR) biedt een berg aan creatieve mogelijkheden om een onuitwisbare indruk achter te laten op je bezoekers. VR-brillen worden steeds minder duur nu er betaalbare varianten voor het grote publiek worden ontwikkeld. Virtual Reality geeft een ervaring die direct tot de hersenen doordringt en de mogelijkheden om VR te integreren met een live belevenis zijn vrijwel onbeperkt.
In 2018 hebben mensen meer dan ooit de behoefte om te ontsnappen aan de online wereld. De eventbranche innoveert op volle toeren; communiceren via beacons, een breder publiek betrekken door livestreaming en altijd online met razendsnel wifi. We kunnen ons haast niet voorstellen hoe het is om niet connected te zijn en toch is dat wat we soms het liefste willen. Of nodig hebben. Steeds vaker wordt er op evenementen tegengas geboden door offline ruimtes in te richten. DeFabrique biedt tegengas met Ruimte voor Ruimte en de Offline Bar, want connecten gaat ook als je offline bent.
Wil je bezoekers stuk voor stuk boeien en inspireren? Dan zijn subsessies het codewoord! Alleen is het altijd weer een gepuzzel om een programma in elkaar te zetten waarbij er geen overlast is van andere presentaties. Hier is nu een super slimme oplossing voor bedacht: silent presentaties. Bezoekers luisteren naar een presentatie met een koptelefoon op. Op deze manier kan je meerdere presentaties naast elkaar geven. Ook kunnen bezoekers hun eigen volume instellen en meer geconcentreerd luisteren naar een presentatie: een dik pluspunt!
Foodmanager Kevin voorspelde het al in zijn vooruitblik op de foodtrends van 2018: beleving staat meer dan ooit centraal op het gebied van catering. Steeds meer betalen mensen liever een beetje meer voor kwaliteit en beleving, dan dat ze zich volproppen in een all you can eat gelegenheid. Gasten moeten verrast worden. Steeds meer consumenten delen via social media wat ze eten, dus als jouw concept opvalt is dat mooi meegenomen. ‘’Ook een bar moet spannend zijn’’, kan operationeel manager Melvin de Lange beamen. Daarom introduceerde DeFabrique dit jaar de limonadebar 3.0. Een bar waar gasten hun eigen frisdrank kunnen samenstellen. Een limonadebar is niet gebruikelijk op een congres of beurs en daarnaast zorgt het ‘zelf-doen’ voor felbegeerde interactie.Win-win dus!
Niemand zal ontkennen dat entertainment een evenement maakt of kraakt. Des te uitdagender is het dus om vertier te vinden dat iedereen aanspreekt. Er wordt daarom in veel gevallen op safe gespeeld; steeds dezelfde steengoede band of die ene cabaretier van televisie. Dat kan anders, we moeten uit onze comfort zone gehaald worden om écht geïnspireerd te raken. 2018 is het jaar om je gasten te verrassen met cultureel entertainment.
Wie houdt er nou niet van een spelletje spelen? Gamification is het toepassen van speltechnieken in een niet-game omgeving. Er worden spelelementen gebruikt om deelnemers te motiveren en hun ervaring te verrijken: dit komt ook in de eventbranche van pas. Zo kun je op een speelse manier je boodschap overbrengen op gasten en hen echt een merk laten beleven. Hebben je gasten net een presentatie gevolgd over een nieuw type auto? Laat ze er daarna zelf in rijden! Bovendien is dit een goede manier om gasten even te laten ontspannen tussen presentaties door.
Om netwerken zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen en geen tijd te verspillen aan het uitdelen van kaartjes die je oeps bent vergeten, worden er verschillende tools ontwikkeld om te netwerken in een handomdraai. Zo ontwikkelde Shake On een armband die je sociale administratie bijhoudt. Handig! Ook KLIK is zo’n tool die wordt gezien als de nieuwe like. Er wordt zo niet alleen gemeten hoe lang en in welke sessies bezoekers zich bevonden, maar dit biedt ook de mogelijkheid tot het ‘liken’ van sprekers en sessies. Bovendien geven dit soort tools organisatoren meer inzicht in het gedrag van de bezoekers. Aan de hand van deze data kun je een evenement verbeteren.
Livestreamen is niet nieuw. Toch wordt het, ondanks alle voordelen, nog niet vaak gebruikt bij zakelijke evenementen. 2018 is het jaar dat livestreaming zijn opmars maakt in de evenementenbranche. Livestreamen maakt het mogelijk om in contact te blijven met belangrijke partners en klanten. En er zijn meer redenen om jouw evenement te livestreamen. Wat dit jaar wel nieuw is, zijn de stream hotspots. Hier kunnen gasten in een videokader van het event zelf streamen en berichten delen.
Wat is de succesformule om in 2018 een goed evenement neer te zetten? Beleving, beleving en nog eens beleving, dat is het codewoord. Alle facetten om een uniek evenement te organiseren moeten op elkaar aansluiten. Een belangrijk aspect van een evenement is de aankleding. Om helemaal in de sfeer van het event te komen is passende aankleding essentieel. Zo laat je alleen al qua uitstraling een onvergetelijke indruk achter op gasten.
Video zal ook in het nieuwe jaar een grote rol vervullen. De verwachting is dat in 2020 tachtig procent van het internetverkeer via video verloopt en 87 procent van de marketeers zal video inzetten in hun campagnes. Houdt rekening met de impact van video wanneer je een event organiseert. Video kan op verschillende manieren worden ingezet. Denk aan een teaser, video’s op de dag zelf en een aftermovie. Wees creatief! Denk buiten de kaders.
Kick-offs zijn het perfecte moment om teams een boost te geven en alle neuzen dezelfde…
Wat eten we vanavond? Die vraag horen we regelmatig. Maar: “Wat eten we volgend jaar?”,…
Een tweede leven. Of misschien wel een derde, vierde of vijfde. In DeFabrique vind je…
Tijdens een locatiebezoek op maat tonen we de mogelijkheden van ons historische pand. Wil je liever zelf de karakteristieke ruimtes ontdekken? Bekijk dan het locatie-overzicht!