12 event trends voor 2022

Ben je benieuwd wat de evenementenbranche dit jaar te wachten staat? Naast de blijvende onzekerheid door het coronavirus kun je als event organisator rekenen op 12 belangrijke en impactvolle trends. Hieronder lees je alles over de event trends van 2022.

1. ALTIJD EEN PLAN B

De afgelopen twee jaar waren voor de evenementenbranche een rollercoaster aan onzekerheid. En helaas zijn we daar nog niet vanaf. Nieuwe varianten van het coronavirus zullen blijven komen en gaan, dit heeft invloed op hoe wij evenementen plannen en organiseren. Zeker als het om een fysiek evenement gaat. Als event organisator moet je daarom altijd een plan B hebben, bijvoorbeeld een draaiboek voor een online evenement.  Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan. Het gaat er niet meer om of je de doelgroep bereikt, maar op welke manier.

2. FESTIVALLISERING

In 2022 zet de festivallisering van zakelijke evenementen door. Daarbij hoef je niet meteen te denken aan een congres à la Pinkpop of Milkshake. De kern van festivals is voor jou interessant: een ontspannen sfeer waar je op eigen tempo een eigen programma kunt samenstellen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de congrestivals: congressen in een festivaljasje. Lees verder over congrestivals.

event trends 2022
© Twycer

3. EVENEMENT ALS ONDERDEEL VAN MARKETINGMIX

Evenementen worden steeds meer ingezet als onderdeel van een marketingmix in plaats van een losstaand marketingmoment. Aan de hand van jouw doelstellingen en strategie maak je een marketingmix waarbij je verschillende communicatiemiddelen inzet om dit te bereiken. Denk aan: een magazine, online kennissessie én groot congres. Bedrijven en organisaties leren om meerdere marketinginstrumenten in te zetten om niet op één moment, maar het hele jaar door aan hun doelen te bouwen. Veel effectiever dus!

4. OPMARS ON-DEMAND CONTENT

Sluit aan op trend #3. Evenementen worden aangegrepen om waardevolle content te verzamelen. Niet alleen online, maar ook fysiek worden presentaties opgenomen om later te delen met de community. Zo gaat er geen waardevolle informatie meer verloren. Alle kennis en informatie van het evenement blijft bewaard en de content kan over een langere periode worden verspreid. Je kunt er oneindig veel kanten mee op. Zo vindt er ook na het evenement interactie plaats tussen je doelgroep en het merk. Ook voor sponsoren is dit voordelig, omdat ze meer exposure hebben.

event trends 2022
© Nathan Reinds

5. HET EVENEMENTENSEIZOEN VERSCHUIFT

De behoefte om elkaar fysiek te ontmoeten is groter dan ooit. Maar wanneer is een goed moment? De statistieken rondom het coronavirus laten zien, dat het aantal besmettingen in de zomer steeds afzwakt waardoor er meer ruimte is voor versoepelingen. In de winter ligt de besmettingsgraad veel hoger, wat leidt tot lockdowns. Vanwege deze ontwikkelingen zal de evenementenpiek in het normaal zo drukke najaar zich verplaatsen richting de zomer.

6. SAMENSTELLEN VAN EVENT TECH STACK

In de event trends voor 2021 voorspelden we al dat online en hybride evenementen ook na coronatijd worden georganiseerd. Nu er meer kennis en ervaring is opgedaan over het organiseren van deze eventtypes, wordt er aandacht besteedt aan het samenstellen van de juiste event tech stack. Dit is alle technologie die wordt gebruikt tijdens een digitaal evenement. Denk hierbij aan: eventapps, netwerkomgevingen en registratieplatformen. Er komen steeds meer en betere tools die gespecialiseerd zijn in het bereiken van specifieke doelgroepen. Daarom vindt er dit jaar een verschuiving plaats van het kopen van één hele stack naar het samenvoegen van verschillende elementen. Waarom? Op deze manier kun je tools verzamelen die het beste jouw doelen behalen, maar vooral bij de gasten passen.

7. MICRO-EVENEMENTEN ORGANISEREN

We snakken er naar om elkaar weer fysiek te ontmoeten. Dat gaat ook gebeuren! Wel in kleinere vorm. Vanwege de blijvende impact van het coronavirus in onze samenleving, wordt er nu ingezet op kleine, persoonlijke bijeenkomsten. Het intiem opzetten van evenementen wordt voorlopig de nieuwe manier van impact maken.

8. METAVERSE BEÏNVLOEDT EVENEMENTENBRANCHE

Eind 2021 kondigde Facebook aan te gaan bouwen aan Metaverse: een levensechte, virtuele omgeving. In deze online omgeving vallen de grenzen van tijd en plaats weg, waardoor mensen van over de hele wereld elkaar altijd kunnen ontmoeten. De virtual reality-omgeving wordt gezien als een nieuwe locatie waar je kunt netwerken, evenement organiseert en zelfs een bedrijf kunt starten. Deelnemen een aan online evenement betekent in de toekomst het ontsnappen naar een soort gamewereld. In evenementenland zie je ook al deze verschuiving van ZOOM en Teams naar 3D-omgevingen zoals GoMeet waar je als avatar kunt rondlopen. Beleving is de toekomst! Hoe cool is deze online omgeving van DeFabrique bijvoorbeeld?!




9. HET JAAR VAN INTERNE EVENEMENTEN

Werknemers zijn je meest waardevolle troef. Inmiddels werkt een groot deel al maanden thuis, achter een scherm. De behoefte om elkaar te ontmoeten is groot. In 2022 verwachten we een toename van interne evenementen. Elkaar fysiek ontmoeten is de uitgelezen kans om betrokkenheid, motivatie en loyaliteit met het bedrijf te vergroten. Alle neuzen weer dezelfde kant op, dat is het doel. Download gratis de whitepaper: intern evenement organiseren →

event trends 2022

10. CUSTOMER EXPERIENCE ALS RODE DRAAD

Door alle technologische ontwikkelingen wordt het leven steeds vluchtiger. Wil je de aandacht trekken? Dan moet je direct relevante informatie bieden. Ook willen gasten iets beleven, geraakt worden. Dit noem je ook wel customer experience. Organiseer je een evenement? Of het nou fysiek, hybride of online is: dit begrip is de rode draad. Zo zie je steeds meer modulaire evenementen, waarbij de bijeenkomst in verschillende onderdelen is opgeknipt. Elk onderdeel past bij een specifieke doelgroep. Zo kunnen zij snel de juiste informatie tot zich nemen.

11. BETEKENISMARKETING

Mensen hechten steeds meer waarde aan merken die hun stem durven te laten horen. Grote merken als NIKE en Ben&Jerry’s zetten live momenten in om een statement te maken. Durf je het aan om als bedrijf een stelling in te nemen over maatschappelijke kwesties? Doe je dit goed, dan kun je een hoop mensen aan je binden.

12. GEZICHTSHERKENNING

Onder andere smartphones en Google Home maken al gebruik van gezichtsherkenning. Deze techniek zal naar verwachting ook meer worden toegepast op evenementen. Bijvoorbeeld als vorm van registratie of om beleving te verhogen door bijvoorbeeld gepersonaliseerde content te laten zien. Vooral festivals maken al gebruik van deze techniek om gezichtsscans te koppelen aan QR-codes, zodat bezoekers sneller naar binnen kunnen. 

Delen: