10 trends in corporate events

DeFabrique onderscheidt zich graag van andere evenementenlocaties door innovaties op de voet te volgen en toe te passen waar mogelijk. Ook houden we jou graag up-to-date, dit zijn 10 trends in corporate events.

1. Virtuele activiteiten

Twee woorden: Pokémon Go. Sinds de zomer is deze game niet meer weg te slaan uit de hitlijsten. Consumenten hebben behoefte aan virtuele check-ins en willen hun score op de voet volgen. Dat zijn elementen waar je slim gebruik van kunt maken tijdens je evenement, bijvoorbeeld door middel van beacons.

corporate events

2. Crowd streaming

Facebook Live maakt het mogelijk om met je smartphone 90 minuten lang live verslag te doen van je evenement. Bijvoorbeeld met een video van je openingsceremonie, keynote presentatie of interviews met bezoekers. Deze content krijgt voorrang op andere content in de timelines van gebruikers; aandacht voor jouw evenement gegarandeerd dus! Je kunt deze vorm van crowd streaming ook inzetten om je publiek te activeren. Misschien kunnen zij nog wel beter verslag doen van jouw evenement dan jijzelf? Een effectieve vorm van mond-tot-mond-reclame!

corporate events

3. Persoonlijke aanbiedingen

Personalisatie op zichzelf is geen trend, maar de toepassing ervan in evenementen wel! Je kunt namelijk behoorlijk goed de interesses van bezoekers inschatten door middel van beacons en online enquêtes, en daarop je aanbod tijdens het evenement afstemmen. Denk aan een VIP-uitnodiging voor een subsessie tijdens je congres of een kortingsvoucher voor een bepaald product dat te koop is op je beurs. Doe je niks met big data? Dan loop je al snel achter de feiten aan. Investeren dus!

corporate events

4. Persoonlijke marketing

Je kunt enorm bezuinigen op je marketingkosten door big data te analyseren en je publiek persoonlijker te benaderen. Facebook is hier een uitermate geschikt kanaal voor, omdat je goed kunt targeten op de interesses van de gebruikers en je met een conversiepixel kunt checken wie er de afgelopen dagen op je website is geweest. Door steeds je marketingboodschap aan te passen aan je doelgroep en persoonlijke landingspagina’s te maken, is de kans op conversie het hoogst.

corporate events

5. Persoonlijke registratie

De hedendaagse event-software is verfijnd genoeg om registratie-opties af te stemmen op het type bezoeker. Stem vooral ook kortingsacties, activiteiten en programmering af op het type bezoeker en zijn activiteiten-historie.

corporate events

6. Emotionele benadering

Emotionele intelligentie krijgt steeds meer aandacht in de zakelijke omgeving en dus ook tijdens zakelijke evenementen. Onderwerpen zoals mindfulness, soft skills en consensus management zijn ‘hot topics’. Je kunt hier eenvoudig op inspelen door een speciale ruimte in te richten waar gasten zich even terug kunnen trekken zonder schoenen en zonder wifi.

corporate events

7. Zet je bezoekers aan het roer

Geef je bezoekers de gelegenheid om hun event-ervaring te verbeteren door hen zelf een programma te laten samenstellen en netwerksuggesties te doen op basis van hun registratie. Zo hebben zij een efficiënte dagbesteding en is de kans op een positieve evaluatie het grootst.

corporate events

8. Slimme e-mails

One-size-fits-all mailings vallen niet meer in de smaak bij het publiek, dat steeds meer gewend raakt aan gepersonaliseerde mailings. Aanbiedingen op basis van eerder vertoond (koop)gedrag doen het daarentegen uitermate goed. Met de juiste triggers, zoals opvallende buttons en slimme teksten, kun je de conversie van je kaartverkoop vergroten en direct volgen welke acties je (potentiële) bezoeker nog meer onderneemt op het web.

corporate events

9. Meer actieve marketing gedurende het jaar

Omdat sociale mediasites als Facebook het bereik van bedrijven steeds meer beperken, is het belangrijk om ook op andere kanalen goed zichtbaar te zijn. Schrijft een blog over jouw bedrijf of een van diens producten? Vraag dan of er een linkje naar jouw bedrijfswebsite bij geplaatst kan worden. Deze digitale mond-tot-mond-reclame zal binnenkort de enige manier zijn om op een organische manier bezoekers naar je evenement te trekken. Investeer dus in het volgen van invloedrijke mensen in jouw branche, het ontvangen van pushmeldingen bij mentions, het contact met bezoekers van de vorige editie en in het creëren van een online community.

corporate events

10. Meer informele sessies

Bezoekers hebben steeds meer behoefte aan informele sessies, waarbij meer gelijkheid is tussen sprekers en publiek. Dit soort sessies zijn unieke leermomenten voor de aanwezigen, doordat er veel gerichtere vragen en antwoorden aan bod komen. Doordat er meer interactie is met het publiek, is de aandachtsboog langer gespannen en blijft de gedeelde informatie beter hangen.

corporate events

Conclusie

Personalisatie door het gebruik van big data is steeds belangrijker voor de eventorganisator. Bezoekers gaan dit steeds meer verwachten, aangezien bedrijven ook steeds meer gepersonaliseerde marketing toepassen. Gasten hebben graag dat je hen door en door kent, zodat zij op het juiste moment de juiste informatie toegespeeld krijgen.

Ben jij al klaar voor het toepassen van deze trends? Wij denken graag met je mee hoe we met slimme techniek het meeste uit jouw evenement kunnen halen!

Delen: