Onze website maakt gebruik van cookies.
Je kunt waarschijnlijk talloze redenen noemen waarom je je evenement niét zou livestreamen. Misschien denk je dat gelivestreamde evenementen het einde betekenen van echte ontmoetingen.
Want wie komt er nog naar jouw conferentie, workshop of seminar als ze gewoon kunnen kijken via live video?
Vergeet je zorgen, want weet je wat erger is dan live gaan met je evenementen? Niet live gaan met je evenementen! Juist ja, als je wil blijven concurreren, een groter publiek wil trekken of je evenementen wil verbeteren, dan moet je je over je angst heen zetten en beginnen met je evenementen te livestreamen.
Volgens CISCO: “mobiel videoverkeer bedroeg in 2016 60% van het totale mobiele dataverkeer.” Statistieken geven aan dat live video’s 8x beter de aandacht vasthouden dan opgenomen video’s (VOD): “waar de gemiddelde afspeeltijd voor VOD’s 5,1 minuten was, werden live video’s gemiddeld 42,8 minuten afgespeeld.”
Zoals je ziet is live video content de trend, wat betekent dat je een nieuwe optie hebt om te verkennen en om mogelijk je omzet te verhogen. Als je nog twijfelt, volgen hier een paar manieren waarop livestreaming je kan helpen om echt succesvolle evenementen te organiseren en runnen.
Stel je eens voor: mensen rond de hele wereld die je evenement kunnen bezoeken en die dezelfde ervaringen kunnen beleven. Dat klinkt complex, maar livestreaming maakt het simpel. Als je je conferenties, seminars of beurzen livestreamt, zul je het bereik van je evenement kunnen vergroten. Je zult toegang hebben tot een wereldwijd publiek, wat betekent dat iedereen van je evenement af zal weten.
Zoals Kevin Van der Straeten, de oprichter van eventplanner.nl en de schrijver van het boek EVENTS 2 – Hoe organiseer je een succesvol evenement? benadrukt: “livestreaming kan een interessante optie zijn als je doelgroep divers en wijdverspreid is, of als het onmogelijk blijkt om al je uitgezochte genodigden op korte termijn op één locatie te krijgen.”
Door de capaciteit van je ruimtes te overschrijden, vergroot je eveneens de merkbekendheid, win je kijkers in, vermeerder je het aantal bezoekers en bouw je een werkelijke internationale community op.
Eén van de grootste nadelen van livestreaming evenementen is dat het minder eenvoudig is om het gesprek aan te gaan met gelijkgestemden die niet in persoon op je evenement aanwezig kunnen zijn. Maar een voordeel is dat je je conferentie, seminar, of beurs interessanter kunt maken met opmerkingen of vragen van je wereldwijde publiek. Als je bovendien Twitter gebruikt om te communiceren met de kijkers, vergroot je de online aanwezigheid van het evenement.
Het is misschien verrassend, maar in statistieken van Digitell tonen aan dat “meer dan 30% van de mensen die een evenement heeft gelivestreamt het fysieke evenement het jaar daarop bezocht.” Dat betekent dus dat je livestreaming kan gebruiken als een krachtige manier om je evenement te promoten.
Hoewel het veel makkelijker is om online een evenement te bezoeken, worden mensen beïnvloed door de menselijke factor en de behoefte aan interacties in persoon. Dat betekent: door op virtuele wijze de sfeer van je evenement te proeven, is er een aanzienlijke kans dat de online gasten naar je volgende evenement zullen willen komen.
“Maar mensen die betalen om naar mijn evenement te komen zullen zich gediscrimineerd voelen als ik het gratis stream,” denk je misschien. Je moet natuurlijk wel je fysieke bezoekers eerlijk behandelen. Maar bedenk ook dat je gasten iets hebben dat de kijkers niet hebben; de mogelijkheid om te netwerken, hapjes, een sociaal programma, workshops, etc.
Je kunt daarnaast er ook voor kiezen om geld te verdienen aan je gelivestreamde evenementen. Volgens Karen Allen, een strateeg op het gebied van digitale entertainment, zijn mensen bereid om te betalen voor livestream en non-premium content. Dus wat dacht je ervan om een marketingplan op te zetten voor je livestream-eventvideo’s?
Wil je je evenementen livestreamen, maar ben je gestrest over de kosten? Geen zorgen! De wereld van livestreaming is constant in beweging, wat betekent dat je toegang hebt tot betaalbare middelen waarmee je voor livestreaming van hoge kwaliteit kan zorgen voor je evenementen.
Doe eens wat marktonderzoek en het zal je verbazen hoeveel opties je hebt. Een overzicht van streamingbedrijven voor evenementen (onderaan).
De belangrijkste boodschap is dat je niet bang moet zijn om je evenementen te livestreamen. Alle redenen waarom je het nu niet doet, zijn misvattingen. Je verliest geen fysieke bezoekers en het hoeft niet duur te zijn. Door je evenementen te livestreamen heb je toegang tot een internationaal publiek, zul je een groter publiek kunnen aanspreken, heb je nieuwe promotiemiddelen en vergroot je het aantal mensen die je volgende evenement zullen bezoeken. Dus wacht niet langer; het is tijd om met je evenementen live te gaan!
Een online beleving ontwikkelen? Wij helpen je verder!
Mail met EsmeeBron: artikel van eventplanner.nl
Kick-offs zijn het perfecte moment om teams een boost te geven en alle neuzen dezelfde…
Wat eten we vanavond? Die vraag horen we regelmatig. Maar: “Wat eten we volgend jaar?”,…
Een tweede leven. Of misschien wel een derde, vierde of vijfde. In DeFabrique vind je…
Tijdens een locatiebezoek op maat tonen we de mogelijkheden van ons historische pand. Wil je liever zelf de karakteristieke ruimtes ontdekken? Bekijk dan het locatie-overzicht!