Onze website maakt gebruik van cookies.
In de blog over social media inzetten voor, tijdens en na je evenement vertelden we al over de meerwaarde van online platformen om je event te promoten. Maar: hoe zet je zelf nou een succesvolle social mediastrategie op voor een evenement? Deze 8 tips helpen je verder.
Stap één is altijd het vaststellen van je doelgroep(en). Wie zijn ze? Welke kanalen gebruiken ze? Waar liggen hun interesses? Het referentiekader van de doelgroep is jouw uitgangspunt voor het bedenken en posten van content. Door social media is het mogelijk om op elk moment van de dag iets te posten. Neem je eigen referentiekader niet als leading maar die van de doelgroep. Dit betekent dat je bij alles nagaat waar de doelgroep zich bevindt en hoe zij zich gedraagt.
Zet doelstellingen op voor de social media van je event. Tip! Maak de doelstellingen concreet door ze SMART te formuleren. SMART staat voor: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Door elk punt kort uit te werken maak jij de doelstellingen scherp.
Stel van tevoren met het eventteam vast of en hoeveel budget er beschikbaar is voor de promotie van content. Dit is belangrijk om na te gaan, zodat je een groter bereik kunt creëren. Het budget kan je besteden aan Google-Ads, Facebook-Ads en eventueel Instagram en LinkedIn. Daarnaast is handig om te bedenken welke vorm de content krijgt. Een afbeelding, video, beide of iets heel anders? Hier kan ook budget voor nodig zijn.
Maak vooraf een planning om de juiste content, op het juiste tijdstip en op relevante kanalen te plaatsen. Dit wordt ook wel een contentkalender genoemd. Je loopt hiermee steeds een stukje voor en zo voorkom je een gebrek aan inspiratie op de dag zelf. Je kan gaan voor terugkerende rubriekjes. Bij DeFabrique maken we bijvoorbeeld gebruik van: #throwbackthursday, Lokaal het lekkerst en Maak kennis met. Houd een contentbrainstorm met het eventteam over ideeën, zodat je niet alle ideeën zelf hoeft te bedenken. Samen sta je sterker. Hier vind je vast wat inspiratie om te kunnen posten: 9 tips voor contentideeën voor jouw evenement
Interactie aangaan met bezoekers is belangrijk voor het creëren van vertrouwen en betrokkenheid. Blijf scherp en zichtbaar, geef reacties en pak kritiek op. Gebruik negatieve feedback om te optimaliseren en corrigeren. Probeer te ontdekken wat er binnen de doelgroep leeft. Ga ook organisaties en mensen volgen die voor jouw evenement interessant zijn om een groter bereik te krijgen.
Maak gerichte afspraken over de verantwoordelijkheden. Hierdoor ontstaat er geen onduidelijkheid over wie wat moet doen en kun je efficiënt samenwerken aan de content. Teamwork!
Heel belangrijk: begin op tijd. Een half jaar uittrekken voor het opstellen van je social mediastrategie voor het evenement, is niet gek. Het draait niet alleen om de snelle informatieoverdracht, maar ook om het opbouwen van vertrouwen met de bezoekers.
Vrijwel alle social mediakanalen hebben een tool om te meten hoe je content het doet. Analyseer deze data om te achterhalen wat het goed doet en wat minder. Haak hier op in voor het vervolg. Data zeggen veel over de voorkeuren van de doelgroep en waar deze zich bevindt.
Lees verder:
Kick-offs zijn het perfecte moment om teams een boost te geven en alle neuzen dezelfde…
Wat eten we vanavond? Die vraag horen we regelmatig. Maar: “Wat eten we volgend jaar?”,…
Een tweede leven. Of misschien wel een derde, vierde of vijfde. In DeFabrique vind je…
Tijdens een locatiebezoek op maat tonen we de mogelijkheden van ons historische pand. Wil je liever zelf de karakteristieke ruimtes ontdekken? Bekijk dan het locatie-overzicht!