9x Evenement promoten op social media

Door het inzetten van social media voor, tijdens en na een evenement kun je de beleving van de bezoeker verlengen. Met een juiste social mediastrategie neem jij jouw bezoekers mee in het verhaal. Maak bezoekers betrokken door in elke fase content te plaatsen. Benieuwd naar contentideeën voor jouw evenement? Lees de 9 tips! 

VOOR

1. SNEAK-PEEK

Sneak-peeks zijn voorproefjes van hetgeen dat komen gaat. Hiermee krijgt de bezoeker al een klein stukje of een fragment te zien, waardoor de beleving van het evenement wordt aangewakkerd. Het maakt de bezoeker nieuwsgierig. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker je wil volgen, om meer te weten te komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de locatie of aankleding van het evenement.

2. UPDATES

Betrek de doelgroep bij het evenement door regelmatig updates te plaatsen over het evenement. Denk hierbij aan: sprekers voorstellen, blokkenschema bekend maken en het voorstellen van de locatie. Het draagt bij aan het creëren van de beleving, omdat er steeds een klein stukje wordt toegevoegd aan het plaatje dat er al is.

3. INTERACTIE AANGAAN

Heel belangrijk is het contact met de bezoekers. Via geplaatste content, is laagdrempelig en snel contact mogelijk. Hierdoor kun je vragen beantwoorden, positieve en negatieve feedback opvangen en gebruiken voor optimalisatie van het evenement en alles wat daarbij komt kijken. Het is belangrijk om te weten wat de doelgroep voelt, denkt en doet om de juiste verwachting te creëren.

4. ORIGINELE #HASHTAG

Lanceer voorafgaand aan het evenement een hashtag die je bij posts plaatst. Hierdoor onderscheid je op een eenvoudige manier jouw evenement van anderen en is het snel herkenbaar. Ook tijdens het evenement kun je gasten aansporen deze hashtag te gebruiken. Daarnaast krijg je op socials een duidelijk overzicht van alle content als je op een bepaalde hashtag zoekt. 

Social media evenement

TIJDENS

1. DEELACTIES

Maak gebruik van bezoekers die jou taggen of de hashtag gebruiken. Dit maakt de content persoonlijk. Daarnaast is het handig, want iemand anders heeft de content gemaakt en jij hoeft niet meer te doen dan het te delen. Het is daarom snelle, maar waardevolle content voor jou en je volgers. Je geeft de bezoekers namelijk een stukje podium op je profiel. 

2. LIVESTREAMING

Livestreaming is een manier om directe/live beelden te verzenden naar je volgers. De kijker ziet precies wat er zich op dit moment voor de camera afspeelt. Door een aantal live beelden te delen met kijkers die niet op het evenement aanwezig zijn, krijgen zij toch een indruk of beleving. Voor volgende evenementen in dit handig, omdat je de kijker dan misschien hebt gemotiveerd om te gaan. Daarnaast heb je altijd mensen die echt niet aanwezig kunnen zijn en zo toch het evenement deels meekrijgen. 

3. REACTIES MONITOREN

Bezoekers delen maar al te graag met sociale contacten wat ze meemaken. Hierdoor wordt er vaak tijdens een evenement veel gedeeld op sociale kanalen: hoe ze het evenement vinden en wat er te doen is. Het is belangrijk om de reacties op te vangen, zodat je tijdens het evenement eventueel aanpassing kunt doen en weet wat de bezoekers ervaren.   

Social media evenement

NA

1. BEDANKPOST

Het schrijven van een bedankpost is een kleine moeite, maar zal de beleving van je bezoekers nog positiever maken. Het is persoonlijk en laat waardering blijken voor de aanwezigheid. In de post kun je de highlights van het evenement nog eens benoemen en wensen de bezoeker weer te zien bij het volgende evenement. Hiermee vertel je ook vast dat er weer een evenement op de planning staat. 

2. AFTERMOVIE

Je kunt op veel verschillende visuele of tekstuele manieren een terugblik maken. Eén van de bekendste is de aftermovie. Dit is een kort filmpje met flashbacks van beelden die tijdens het evenement gemaakt zijn. Hierin wordt de sfeer weergegeven en wat er te doen was. 

Delen: