8 tips om je event-community te versterken met instagram

Instagram: wij zijn fan! En velen met ons. Uit het Social Media Onderzoek Nederland – wat jaarlijks wordt uitgevoerd door Newcom Research – blijkt deze populariteit ook. Het aantal Instagramgebruikers steeg afgelopen jaar ten opzichte van 2017 met 20 procent. Naast het delen van selfies, heerlijke dinertjes en jaloersmakende vakantiefoto’s groeit ook het zakelijke gebruik. Het medium is de ideale plek om voor, tijdens en na je event een community op te bouwen. Hoe je dat doet? Hier acht tips:

TIP 1: BEDENK OF INSTAGRAM BIJ JE DOELGROEP PAST

Voordat de tips en tricks over Instagram je om de oren vliegen eerst het volgende: dat Instagram ook dit jaar blijft groeien in gebruikers en populariteit betekent niet automatisch dat dit ook dé plek is om je event-community te bouwen. De betrokkenheid rondom je evenement vergroten is een dikke plus, maar Instagram is hier niet automatisch het meest geschikte middel voor. Past het wel bij de doelgroep? Is dit het medium wat zij gebruiken? Vooral Millennials gebruiken Instagram. Breng vooraf dus goed in kaart wie je gasten zijn en welke media zij gebruiken.

TIP 2: ZORG VOOR RITME

Mensen zijn gewoontedieren en houden nou eenmaal van regelmaat. Uitzonderingen daargelaten. Hoe pas je dit toe op Instagram? Het codewoord is ritme. Dit kan al op de meest simpele manieren. Post bijvoorbeeld standaard twee keer per week. Je kan ook een stap verder gaan en een eenheid creëren op je pagina met een vaste filter, vaste fotografiestijl of herkenbare vormgeving. Zo gaan influencers vaak te werk. Bij DeFabrique creëren we regelmaat door altijd over drie thema’s te posten: locatie, nieuws en food. Steeds in deze vaste volgorde.

instagram - event community - how tot -

TIP 3: ZOEK INTERACTIE  MET JE VOLGERS

Regelmatig foto’s en video’s plaatsen is niet alleen fijn voor je volgers, maar ook voor de zichtbaarheid van je eigen pagina. Instagram werkt – net als Facebook – met een algoritme. TechCrunch vertelt dat het medium op basis van jouw gedrag in de app bepaalt welke berichten bovenaan staan. Wanneer je als evenement zelf relevante personen en partners volgt, berichten liket en reageert, verbetert dit ook weer je positie. Maar veel belangrijker: op deze manieren vergroot je interactie met de doelgroep. Dit bereik je al door een vraag te stellen in je tekst, stories of door te reageren op een reactie. Door interactie raken zij meer betrokken bij je evenement. Interactie is essentieel binnen je event-community.

TIP 4: DEEL NIET OVERAL DEZELFDE CONTENT

Instagramgebruikers moeten een reden hebben om je te willen volgen. Die reden vergroot je al door niet overal dezelfde content te delen. Websitebezoekers voelen bijvoorbeeld niet de drang om je op een ander medium te volgen als daar precies hetzelfde staat. Bedenk vooraf hoe je de eventbezoekers kunt doorverwijzen naar andere platformen. Een website is vaak perfect om het programma te delen. Verwijs vanuit hier bijvoorbeeld door naar Instagram waar zij vast exclusieve interviews met de sprekers kunnen bekijken. Geef de doelgroep een reden om door te klikken.

TIP 5: MAAK EEN ZAKELIJK ACCOUNT AAN

Meten is weten! En om te kijken of je pagina aanslaat is een zakelijk account een must. Hiermee ontvang je namelijk statistieken. Je ziet precies wie de doelgroep is en wat hen aanspreekt. De gegevens geven inzicht om te verbeteren.

TIP 6: GA LIVE TIJDENS INTERESSANTE PROGRAMMAONDERDELEN

Onze videograaf Bob Eijck vertelde pas in een blog alles over de voordelen van livestream. Je kan dit professioneel aanpakken, maar op een laagdrempelige manier starten met wat mindere beeld- en geluidskwaliteit is ook een prima optie. Instagram geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om live te gaan. Dus: heb je interessant programmaonderdeel om te livestreamen? Zeker doen! Kondig het wel vooraf aan om meer kijkers te krijgen.

TIP 7: GEBRUIK INSTAGRAM STORIES

In een post wil je vaak een kwalitatief goede foto of video delen. En de zelfgemaakte content dan? Die kun je perfect testen via Instagram Stories! Berichten zijn hier 24 uur zichtbaar en verdwijnen daarna weer. Dit is vooral een leuke manier om je evenement achter de schermen te laten zien. DeFabrique deelt op haar account ook graag dit soort filmpjes van situaties en evenementen die anders achter gesloten deuren blijven. Bijvoorbeeld: de onderstaande timelapse. Je biedt hier ook iets exclusiefs. Daar komt nog eens bij kijken dat je met polls, gifjes en aftelklokken je berichten tot kleine kunstwerken omtovert.




TIP 8: DEEL BERICHTEN VAN JE GASTEN

Gasten zien het als waardering wanneer hun bericht wordt gedeeld. Een extra plus: het levert jouw pagina ook weer extra content op. Wanneer gebruikers je taggen kun je het bericht delen in je stories, maar een foto screenshotten en vervolgens delen op je tijdlijn is ook goed mogelijk. Tip: wanneer je bepaalde hashtags zoals #defabrique volgt, mis je niks. Het delen van bezoekersfoto’s geeft de gast weer extra motivatie om actief bij te dragen aan je evenement.

Het cliché is waar: een foto zegt meer dan duizend woorden. Dus probeer het eens uit via Instagram! Wat heb je te verliezen? 

Lees het hele Newcom Research | Social Media Onderzoek Nederland 2019 hier.

Delen: