Blog 04/11

Rebottled’s Juan: “Onze droom? Het Rebottledglas als icoonproduct voor een circulaire economie”

Op een steenworp afstand van DeFabrique werkt Rebottled aan een revolutie met een glashelder doel. Want waarom kunnen we bierflesjes tot veertig keer hergebruiken en worden wijnflessen na één keer weggegooid? Mede-eigenaar Juan vertelt hoe vanuit deze vraag de Utrechtse onderneming Rebottled ontstond.

In de supermarkt staat het flessenautomaat klaar om je bierflesjes een tweede, derde en zelfs veertigste leven te geven. En lege wijnflessen? Die liggen na één keer gebruiken aan diggelen in de glasbak. In totaal zijn dat 440 miljoen flessen per jaar. Dat moet toch anders kunnen, dachten oprichter Jermain en mede-eigenaar Juan. In 2016 startten zij Rebottled. Het bedrijf verlengt de levensduur van wijnflessen door er nieuwe producten van te maken, dit noem je upcyclen.

Rebottled
Links: Juan, Rechts: Jermain

“Hoe kun je een beweging in gang zetten waar het hele land aan wil meedoen?”

LEVENSDUUR VERLENGEN

Het begrip recyclen ken je, maar upcyclen? Met deze methode blaas je producten nieuw leven in door ze te repareren of aan te passen. Rebottled slaat een groot deel van het productieproces over door lege wijnflessen direct te snijden, schuren , polijsten en te verkopen. Daar komt geen glasoven aan te pas! Zo bespaar je per fles tot wel 85 procent energie.

“Door te drinken uit ons glas draag je bij aan een betere wereld”

GROOTS DROMEN

Juan vertelt: “Het idee is niet nieuw, dit werd in de Tweede Wereldoorlog al gedaan. Het op grote schaal uitvoeren van dit idee vormt de uitdaging. Hoe kun je een beweging in gang zetten waaraan het hele land wil meedoen?” Hij voegt toe: “Vanaf het begin zijn wij bezig met the bigger picture. Ons doel is opschalen en zoveel mogelijk partijen laten aansluiten bij onze visie.

Rebottled

OPSCHALEN

Een imperium bouwen kost tijd. “We zochten eerst locaties die met ons wilden samenwerken, waar we met ons elektrische busje wijnflessen konden ophalen. DeFabrique is één van die locaties. We zijn klein begonnen. In het begin sneden we de flessen met de hand. Dit waren niet de mooiste versies, maar het verkocht! Voor ons was het duidelijk: er is een markt voor dit product. Eind 2018 openden wij onze eigen Rebottled Factory. Met onze eerste inkomsten kochten we tweedehands machines en deden we hetzelfde proces opnieuw, maar dan geautomatiseerd. Zo groeien we door. Het opschalen kost meer tijd doordat we met veel stakeholders te maken hebben.” Lachend voegt Juan toe: “Dat is accepteren en hard doorwerken!” Dat hard doorwerken loont, want inmiddels heeft Rebottled al ruim 33.914 flessen gered.

Rebottled

KLOPPEND HART

Dagelijks werkt het team aan de vraag: hoe kunnen we op een sociale en duurzame manier zoveel mogelijk glazen maken? En juist die sociale invalshoek vormt het kloppend hart van de onderneming. “In de Rebottled Factory bieden we werkervaringsplaatsen om mensen de juiste vaardigheden te leren voor een reguliere baan. Het zijn allemaal mensen die openstaan om te leren. Het moment dat wij voor het eerst iemand konden aannemen voor een werkervaringsplek staat ons nog steeds bij. Hoe meer omzet, hoe meer flessen we kunnen redden en uiteindelijk hoe meer mensen wij kunnen helpen.”

“Vanaf het begin zijn wij bezig met the bigger picture”

REBOTTLED-REVOLUTIE

Juan: “We innoveren ook op productbasis. De drinkglazen zijn ons icoon, maar we ontwerpen nu ook kaarsen, lampen, whiskeyglazen en flessen. Deze producten bieden we ook aan in onze webshop. We hopen dat zoveel mogelijk mensen en partijen zich aansluiten bij de Rebottled-revolutie. Magazines als LINDA en kranten als Trouw en de Volkskrant pikken ons nu ook op. Door te drinken uit ons glas draag je bij aan een betere wereld.” Proost!

Rebottled - productlancering - smederij - circulair

 

Delen: