Blog 09/10

Ramon Bijman: “VR boost al in het offertestadium de beleving’’

Virtual Reality (VR) is hot en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Dat weet onze techniekleverancier Bijman Audiovisueel ook. Een locatie in 360 graden bekijken, hebben zij in de vingers. Je kijkt rond vanaf één vast punt. ‘Kan je eigenlijk ook virtueel rondlopen in een locatie?’, vroeg Ramon Bijman zich af. Drie keer raden: hier wordt zelfs al volop mee getest! Ramon vertelt je alles over hun laatste VR-ontwikkelingen. “VR boost al in het offertestadium de beleving.’’

DE VOLGENDE STAP

“Beleving schuift naar de voorgrond. De 2D-tekening met papieren offerte werd een 3Dtekening, dat werd VR. Nu zijn we hier. In het stadium dat je kan gaan rondlopen.’’ De locatie-inrichting inbeelden aan de hand van een gesprek hoeft niet meer. In 3D zie je direct hoe het evenement wordt. Alsof je de tijd even vooruitspoelt richting het evenement. “Je verwachtingspatroon ligt hierdoor op een reëel niveau. Wat je ziet, is wat je krijgt. Hoe groter de beleving, hoe makkelijker je collega’s kan overtuigen een event te organiseren.’’

“Je kan zelfs glaasjes wijn op tafel intekenen!’’

VAN VODJE TOT VIRTUEEL RONDLOPEN

‘’We beginnen nog steeds met een berg stiften en een groot stuk papier hoor’’, lacht Ramon. Brainstormen is én blijft de basis voor een mooie visual. Start altijd met kladden en schetsen. Zijn de ideeën verzameld? Dan is het tijd voor stap twee: intekenen. Elk techniekbedrijf werkt met een tekenpakket. Deze breiden steeds meer uit waardoor je met dit soort ontwikkelingen kan meegaan. Ramon: “Bij 90 procent van de klussen werken we met 3D. Vroeger was een tekenprogramma enkel een werktool, want tijdens de opbouw gebruiken we de 3D-tekeningen. Ideaal! Je kan een object vanuit elke hoek bekijken. Nu helpt Virtual Reality ook bij verkoop’’ Of virtueel rondlopen de offerte helemaal gaat vervangen? ‘’Nee, dat denk ik niet’’, zegt Ramon. ‘’Sommige opdrachtgevers willen keiharde data. Het wordt wel belangrijker voor opdrachtgevers. Ik denk dat ze deze vaardigheid ook van je gaan verwachten.’’

Evenement in VR

TOTAALPLAATJE

“In de eerste instantie tekenen we techniek in. We denken niet alleen in ons eigen straatje. Klanten moet het totaalplaatje kunnen zien: van inrichting tot techniek.’’ De virtuele versie van DeFabrique’s inrichting kreeg Ramon van event producer Niels. “De bibliotheek heeft een tekenprogramma waar alle inrichting staat opgeslagen. Als event producers met een inrichtingsvoorstel komen, zetten wij het om in 3D. Je kan zelfs glaasjes wijn op tafel intekenen!’’

“Wat je ziet, is wat je krijgt.’’

KIJKJE IN DE TOEKOMST

‘’Bij 3D gaat het niet alleen om de plek waar een speaker hangt, maar om het geheel. Om de beleving. Je krijgt een flash forward naar het event. “Klanten vinden het erg gaaf!”, vertelt Ramon enthousiast. “Veel mensen weten niet dat het kan. Als je het voorstelt om een 3D schets te maken zijn ze enthousiast. En al helemaal als ze zien hoe realistisch het uiteindelijk is. Zeker als evenementen organiseren een dagelijkse bezigheid is voor klanten, dan kan zo’n nieuwe ontwikkeling inspireren.’’ Bijman Audiovisueel steekt er veel tijd in en ziet kansen voor de toekomst. “We hopen dat klanten straks met een VR-bril DeFabrique doorlopen.’’

Delen: