8 Tech trends voor je post-corona evenement

Onlangs werd het Nationaal Evenementenplan gepresenteerd. Het doel is helder: vanaf 1 juli 2021 weer zakelijke en publieksevenementen met volledig publiek en zonder 1,5 meter afstand organiseren. Een hoopvol vooruitzicht op het najaar! Ligt jouw focus alweer op het organiseren van hybride en fysieke evenementen? De onderstaande tech trends kunnen je post-corona evenement helpen vernieuwen.

1. INCHECKEN MET GEZICHTSHERKENNING

Live evenementen veilig en verantwoord organiseren blijft voorlopig de norm. Een gevolg hiervan is dat handelingen die niet direct menselijk contact vereisen, worden geautomatiseerd. Dat begint al bij de entree. Gasten melden zich steeds minder aan bij een gastvrouw/-man en zullen met gezichtsherkenning op een volledig contactloze manier inchecken. Op logistiek vlak kent deze techniek nog wat haken en ogen, want niet alle software is in staat mensen met mondkapjes te identificeren. Maar: techbedrijven zijn hard bezig om bijvoorbeeld alleen het bovenste gedeelte van een gezicht te kunnen herkennen.

2. AUDIO-BASED PLATFORMS

We meldden het al in ons trendartikel: hybride en digitaal blijft. Ook na COVID-19. Hierbinnen wordt naar nieuwe manieren gezocht om een boodschap over te brengen op de doelgroep en in te spelen op hun wensen en eisen. Audio-based platforms blijken booming. Kijk maar naar Clubhouse, het social medium richt zich geheel op voice en is razend populair. Deze manier van informatie overbrengen is laagdrempelig en haakt in op gebruikersgemak. Steeds meer bedrijven zien dat het werkt en haken hier op aan.

Clubhouse eventbranche - ech trends post-corona

3. DRONE VIDEO- EN FOTOGRAFIE

Je evenement verrassend in beeld brengen? The sky is the limit! Ook op de zakelijke markt verschijnen steeds vaker drones om evenementen op een unieke wijze in beeld te brengen. Drones maken spectaculaire beelden en filmen vanuit perspectieven die de bezoeker en fotograaf op de grond zelf niet ziet. Of wat dacht je van een drone als extra camera tijdens je hybride evenement? Kansen genoeg. Zet wel altijd een ervaren dronepiloot in!

4. HOLOGRAM- EN PROJECTIEMAPPING

Hologram- en projectiemapping worden steeds populairder in de zakelijke branche. Het wordt gezien als een vorm van entertainment, maar een 3D-projectie zorgt ook voor meer kennis over de inhoud en een grotere betrokkenheid. Het bedrijf HEREweHOLO creëert bijvoorbeeld een hologram in levensgroot formaat, zodat je als merk of persoon in direct contact kunt staan met de doelgroep zonder dat je zelf fysiek aanwezig bent. Zo kunnen sprekers van over de hele wereld toch aanwezig zijn op je evenement. De projectie kan van tevoren worden opgenomen, maar een livestream kan ook. Er zit een camera in de box, zodat je het publiek kunt zien en kunt interacteren. Een ding is zeker: jouw evenement wordt met gebruik van mapping niet snel vergeten.

Tech trends post-corona
Foto: HEREweHOLO

5. REAL-TIME VERTALEN

Digitale vertaaltools zijn op zichzelf niks nieuws, maar het integreren hiervan in virtuele eventplatformen wel. Inmiddels weten we dat je met virtuele en hybride evenementen een grotere groep kan bereiken dan live mogelijk is. Inmiddels is de techniek zo ver ontwikkeld dat vertaaltools real-time jouw content in verschillende talen kunnen omzetten. Praktisch gezien is het nu mogelijk om mensen van over de hele wereld te bereiken met jouw boodschap.

6. SMART BADGES

Uit recent onderzoek onder 30.000 Nederlandse eventbezoekers blijkt dat 95% weer verlangt naar het bezoeken van evenementen. We willen elkaar zo graag weer ontmoeten! De menselijke interactie staat centraal en techniek wordt ingezet om dit te ondersteunen. Smart badges zijn hier een goed voorbeeld van. Niet meer een keycord met een papiertje erin, maar een slimme chip die je helpt om contactloos te connecten met anderen. Smart badges zoals KLIK  en Tappy Card bieden nog veel meer mogelijkheden. Als eventbezoeker kun je interessante sessies bijvoorbeeld ook met een druk op de knop ‘liken’ en hier later meer informatie over ontvangen. Voor jou als event organisator maken deze nieuwe technieken het mogelijk om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers: hoe bewegen ze zich over het evenement, welke sessies spreken aan, hoeveel stands hebben ze bezocht, met wie hebben ze geconnect?

Tech trends post-corona

7. GAMIFICATION

Gamification is een terugkerende hot topic in de trendlijsten. Het inzetten van spelelementen in een niet-game omgeving om een doelgroep te motiveren en hun ervaring te verrijken, wordt ook dit jaar gezien als een waardevolle toevoeging aan (online) evenementen. Door de razendsnelle technische ontwikkelingen die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden, wordt deze tech trend steeds tastbaarder en laagdrempeliger om in te zetten. Eventplatforms bieden bijvoorbeeld ook al games aan om verkeer, educatie en netwerken te bevorderen voor, tijdens en na evenementen. 

8. DIGITALE EVENT PLATFORMEN

Hoewel fysieke evenementen de meeste impact maken, heeft deze periode geleerd dat online evenementen ook een waardevolle toevoeging zijn aan je marketingmix. Maar: een ZOOM-evenement kom je niet meer mee weg. Post-corona worden ook online evenementen een ervaring. Digitale omgevingen zoals GoMeet tillen met behulp van gamification je virtuele bijeenkomst naar een heel nieuw level. Bezoekers maken een avatar aan en lopen rond in digitale omgevingen zoals een expohal, beursvloer, strand of park om elkaar te ontmoeten en kennis te vergaren.

Tech trends post-corona - GoMeet
Foto: GoMeet

 

Delen: