Blog 27/01

Wat kan de eventbranche leren van Clubhouse?

De event trends voor 2021 voorspelden het al: online evenementen blijven. Ook na COVID-19. Het social medium Clubhouse trekt dit door en richt zich alleen op voice. De app is razend populair en stimuleert een nieuwe manier van evenementen organiseren. We vertellen je alles over de de app en wat de eventbranche hier van kan leren. 

WAT IS CLUBHOUSE?

Clubhouse is een audio-based platform, ontwikkeld halverwege 2020 in Silicon Valley. De nieuwe social media app richt zich geheel op voice. Zie het als een soort live podcast: een podcast maar dan met participatie van publiek. In verschillende digitale ruimtes – clubs genoemd – kun je met elkaar praten. Clubhouse maakt het voor mensen van over de hele wereld mogelijk om met elkaar te praten, ideeën te ontwikkelen, vriendschappen uit te diepen, te onderwijzen en nieuwe mensen leren kennen. Er worden zelfs al via deze weg talentenjachten georganiseerd.

Fun fact: De app zit nog in de ontwikkelfase. De makers hadden de populariteit niet voorzien

HOE WERKT CLUBHOUSE?

Op dit moment is Clubhouse alleen te downloaden op mobiel via IOS en ‘invite only’. Je moet uitgenodigd worden om het platform te gebruiken. Juist die schaarste is een van de redenen waarom de app nu al zo hard groeit. Je profiel vul je aan met een foto en een kort stukje tekst over jezelf. De zoektocht kan beginnen! Welke kamers met onderwerpen en personen spreken je aan? Een host moet je toelaten tot zijn/haar ruimte. Je komt de ruimte altijd binnen als luisteraar. Ook zijn er sprekers aanwezig. De app heeft geen chatfuncties, maar door op de ‘hand-emoticon’ te klikken kun je de host laten weten dat je een bijdrage wilt leveren aan het gesprek. Als luisteraar kun je bijvoorbeeld als reactie op een spreker je profielfoto veranderen naar een bepaald plaatje en zo zijn er nog veel meer leuke mogelijkheden bedacht om te reageren. De interactie vindt live plaats, daarna is het weg. De regel van Clubhouse is: wij nemen niks op en deelnemers mogen ook niks vastleggen.

Clubhouse eventbranche

WAAROM IS CLUBHOUSE POPULAIR?

Clubhouse speelt perfect in op gebruikersgemak. Als deelnemer hoef je niet meer met gekamde haren achter je laptopscherm te zitten om te ontmoeten. Met deze app kun je vanaf de loopband, tijdens het afwassen of vanuit de auto meeluisteren en -praten. Het speelt in op de wensen van de gebruikers en kan overal mee naartoe. Het is een toegankelijke manier om nieuwe connecties te leggen, dat is misschien wel belangrijker dan ooit tijdens een wereldwijde pandemie.

WAT IS DE INVLOED VAN CLUBHOUSE OP DE EVENTBRANCHE?

Clubhouse leert de eventbranche 5 lessen:

1. Denk vanuit de doelgroep
Houd er rekening mee dat een Zoom-sessie of livestream niet altijd de manier is om je boodschap over te brengen en doelen te behalen. Geef bezoekers de optie om op een andere manier deel te nemen aan het evenement, een manier die meer bij ze past. 

2. Luisteren helpt visualiseren
Door te luisteren in plaats van te kijken stimuleer je een deel van de hersenen dat ons helpt om concepten te visualiseren. Dit maakt een ervaring heel anders dan wanneer je achter je laptop zit te kijken en luisteren en tegelijkertijd ook nog even wat mails zit weg te werken. 

3. Groter bereik door ‘draagbaar evenement’
Wanneer je alleen gebruik maakt van audio wordt het voor je doelgroep laagdrempeliger om deel te nemen aan het evenement. Ze kunnen overal intunen: vanuit bad, tijdens het schoonmaken of in de auto. Het gebruikersgemak is groot, waardoor je een groter aantal mensen kunt bereiken.

Clubhouse eventbranche
Podcaststudio tijden het Business Class Event in DeFabrique

4. Maak een podcast
We horen je denken: ‘ben ik net gewend aan online evenementen, moet ik weer naar alleen audio overstappen.’ Geen zorgen! We snappen dat het een grote stap is, maar gelukkig zijn er alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan een eventpodcast. Podcasts zijn razend populair en uit onderzoek van Podcast Monitor blijkt dat inmiddels de helft van de Nederlandse bevolking wekelijks luistert. Een interessante ontwikkeling om op in te haken! 

5. Netwerk vergroten
Het booming Clubhouse laat zien dat er behoefte is aan netwerken, verbinding en kennis delen. En dan ook nog het liefst op een laagdrempelige manier. Neem dit mee wanneer je je evenement vormgeeft.

Delen: