Onze website maakt gebruik van cookies.
Tijd om vooruit te kijken! Hoe ziet de evenementenbranche er in 2021 uit? Eén ding is zeker: het Coronavirus drukt aankomend jaar zijn stempel op event trends. Dit zijn de 10 belangrijkste trends die je kan verwachten:
Ging er dit jaar een streep door je fysieke evenement? Dan was een digitaal of hybride evenement een goed alternatief, mede omdat de techniek zich zo razendsnel ontwikkelt. Aankomend jaar worden deze eventtypes niet meer ingezet om brandjes te blussen, maar om doelen te bereiken. In 2020 bleek dat een fysiek evenement niet altijd het meest effectief is om doelen en doelgroepen te bereiken. Digitaal en hybride worden standaard onderdeel van de marketingmix, ook na het Coronatijdperk.
Het moeten desinfecteren van je handen in openbare gelegenheden kijken we niet meer van op. Maar die klodder stinkende handgel? Dat is een ander verhaal! Voor nu pikken gasten dit, maar het is geen langetermijnoplossing. In 2021 maken we kennis met geurmarketing. Desinfecteren is het eerste wat je gasten doen als ze binnenkomen, dus hoe kun je ze met geur aangenaam verrassen in plaats van afschrikken? Deze aanpak kan verschillen van droplets toevoegen aan de desinfectiegels tot het neerzetten van geurmachines. Geursommelies zijn gespecialiseerd in het samenstellen van een herkenbare geur die een positieve associatie oproept.
Stond vorig jaar al op de trendlijst, maar het Coronavirus zorgde pas echt voor bewustwording. Het afgelopen jaar werden alle bestaande plannen van tafel geveegd, wat event organisatoren uitdaagden om met een frisse blik naar hun evenement te kijken. Geen ‘copy, paste’ van de vorige editie, maar echt terug naar de basis. Wat zijn mijn doelstellingen? Wie is mijn doelgroep? Welke wensen en eisen hebben ze? Design Thinking wordt in 2021 dé methode om impactvolle evenementen te ontwerpen. De basis van elk evenement. Zo bouwen we aan event experiences die helemaal kloppen; van registratie, naar lunch tot aan follow-ups.
Je evenement verrassend in beeld brengen? The sky is the limit! In 2021 worden drones steeds vaker ingezet om evenementen op een unieke manier in beeld te brengen. Waar een foto- en videograaf een deel van het evenement kunnen vastleggen, kun je met een drone spectaculaire beelden maken en vanuit perspectieven filmen die de bezoeker zelf niet ziet. Een drone kan de grootte van en de actie op het evenement perfect vastleggen. Maar bijvoorbeeld ook ingezet worden als extra camera tijdens een livestream of unieke groepsfoto’s maken. Zet wel altijd een ervaren dronepiloot in!
Misschien vind jij dit ook interessant!
Onze Salesmanager Lidia zei het al in een interview met Events.nl: “Voorheen lag de kracht van evenementen bij grootschaligheid en met vele mensen tegelijk samenkomen. Nu ligt de focus op intimiteit en betrokkenheid.” Het ziet er voorlopig nog niet naar uit dat we van het Coronavirus af zijn, dus deze trend zet zich voort. Mensen zijn minder bereid om te reizen en ook de veiligheidsrichtlijnen sturen aan op kleinere groepen op een locatie. Bezoekers die fysiek aanwezig zijn verwachten een persoonlijke ervaring waarbij ze bijvoorbeeld zelf hun programma kunnen samenstellen. Het intiem opzetten van een event wordt voorlopig de nieuwe manier om impact te maken.
Vandaag de dag willen mensen graag weten dat ze veilig zijn voordat ze ergens heengaan. Health Screening Area’s op evenementen worden aankomend jaar een must. Dan hebben we het niet alleen over een checkgesprek, maar ook over het meten van lichaamstemperatuur en uitvoeren van sneltests. Curated Event Concepts bracht bijvoorbeeld al een ‘sanitizing mist booth’ uit waar gasten bij de entree doorheen lopen en tegelijkertijd worden gereinigd met een soort desinfectiemist.
De tech-branche sprak in 2020 over multi experience. Hierbij worden technisch vaardige mensen vervangen door mensgerichte technologie en ligt de focus op de manier waarop mensen omgaan met de digitale wereld. Het is niet meer één vorm van interactie. Chat-, voice- en AR-functies worden nu bijvoorbeeld ingezet om ervaringen te creëren. Bij Domino’s Pizza bestel je bijvoorbeeld niet meer ‘gewoon’ een pizza, ze zorgen voor een ervaring met een pizzatracker en inzet van autonome voertuigen. In 2021 gaan we een stap verder: naar Total Experience (TX). De total experience verbindt de klant-, werknemer- en gebruikerservaring. Deze strategie is nodig nu interacties mobieler, virtueler en wijder worden als gevolg van de coronacrisis. In evenementenland betekent dit bijvoorbeeld dat eventbezoekers zich via een app aanmelden voor de health screening area en een medewerker via voice vast een checkgesprek kan houden voordat de bezoeker het evenement betreedt. Dit is slechts een van de vele voorbeelden.
Het onderwerp duurzaamheid staat al langer op de agenda. Maar in 2021 zijn we ons meer dan ooit bewust van de impact die we hebben op de wereld, mede omdat het gebruik van single use plastics dit jaar weer toenam vanwege het Coronavirus. De Britse bioloog David Attenborough wist met zijn documentaire Life On Our Planet ongelofelijk veel mensen wakker te schudden. Onze aarde is mooi, maar waarom gaat de mens er zo mee om? Nu streaming platforms als Netflix dit soort documentaires beschikbaar stellen voor een groot publiek groeit de bewustwording dat het tijd is voor verandering. Voor aankomend jaar wordt verwacht dat consumenten steeds sneller en harder zullen oordelen over wat bedrijven op het gebied van sustainability doen. Duurzaamheid is niet iets voor erbij, maar wordt de norm. Ook in de evenementenbranche.
De pandemie heeft als gevolg dat er meer geautomatiseerd wordt. Is er bij een handeling niet direct menselijk contact nodig? Dan wordt het proces geautomatiseerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanmelden op een fysiek evenement. Bezoekers printen steeds vaker hun eigen badge in plaats van dat een gastvrouw deze aanreikt.
De verwachting voor aankomend jaar is dat er meer evenementen in de buitenlucht worden georganiseerd. In de ‘frisse lucht’ kun je met grotere groepen samenkomen, is het makkelijker om afstand te houden en lijkt het besmettingsgevaar van Corona minder te zijn.
Een impactvol evenement organiseren? Of het nou fysiek, hybride of digitaal is: we helpen je verder!
Kick-offs zijn het perfecte moment om teams een boost te geven en alle neuzen dezelfde…
Van de nieuwste food- en event trends tot 6 dingen die je als event organisator…
Wat eten we vanavond? Die vraag horen we regelmatig. Maar: “Wat eten we volgend jaar?”,…
Tijdens een locatiebezoek op maat tonen we de mogelijkheden van ons historische pand. Wil je liever zelf de karakteristieke ruimtes ontdekken? Bekijk dan het locatie-overzicht!