+31 (0)30 240 40 30

7 stappen om een corporate festival te organiseren

Traditionele bedrijfsevenementen missen vaker hun doel door hun voorspelbare vorm. Met het corporate festival, een zakelijk feest met de sfeer van een gezellig festival en de inhoud van een goede conferentie, zet je medewerkers centraal en krijg je hen gegarandeerd in beweging. Maar hoe organiseer je zo’n event?

Mensen die blij zijn met hun werk, zijn 12% productiever. Een verbetering van het werkgeversimago en de medewerkerstevredenheid zijn daarom belangrijke KPI’s voor een corporate festival. Event Producer Esmee Veldman helpt je op weg met de organisatie volgens onderstaand stappenplan.

Stap 1: Bepaal het doel en programma van het festival

Voor elk event geldt dat je het doel van je festival scherp moet krijgen voordat je de invulling ervan kunt bepalen. Wat moeten je medewerkers hebben geleerd of gedaan aan het eind van de dag? Stem daar je programma op af.

Stap 2: Boek een locatie met ruime mogelijkheden en festivalsfeer

Voordat je een datum kunt communiceren naar je gasten en potentiële sprekers en entertainment, is het belangrijk om een locatie te boeken. Vind een ruimte die bij je past. Wil je je medewerkers een innovatieve vibe meegeven? Laat dan de doorsnee conferentiezalen achter je en kies voor een locatie die vooruit kijkt op het gebied van faciliteiten, catering en techniek.

https://defabrique.nl/how-to/7-stappen-corporate-festival/

Stap 3: Vind unieke sprekers en entertainment

Ontspanning en plezier doorbreken de hiërarchie, waardoor gasten meer openstaan voor elkaar en het merk waar zij voor werken. Meetings bij het kampvuur, een photobooth met verkleedkist, hostessen die on the spot je crème brûlée branden; een corporate festival is een unieke mix van inhoud en een gezonde dosis lol.

Corporate festival

Stap 4: Nodig je medewerkers op een originele manier uit

Bij een corporate festival hoort geen standaard uitnodiging. Maak bijvoorbeeld een coming soon-trailer of organiseer een guerilla-actie op de werkvloer waarin je het thema, de datum en de locatie bekendmaakt. Prikkel je werknemers en geef niet teveel weg; dat verlaagt direct het no-showgehalte!

Stap 5: Regel creatieve catering

Ook de catering is een unieke mix tussen kwaliteit en originaliteit. Bij DeFabrique serveren we onze F&B op een industriële manier: in rollende olievaten, met een kitspuit, in reageerbuisjes en zelfs door middel van een heuse foodtrain. Je wilt dat je werknemers een dag hebben om nooit te vergeten. Creatieve catering is daar een belangrijk onderdeel van: de liefde gaat niet voor niets door de maag!

Stap 6: Zorg voor een haarscherpe routing

Tof zo’n evenement met workshops en subsessies verspreid over de hele locatie… maar je wilt natuurlijk niet dat je personeel de helft van de tijd aan het zoeken is naar het volgende programma-onderdeel. Met een haarscherpe routing voorkom je dat. Je kunt hiervoor de lucht gebruiken, maar ook de vloer. Heeft jouw festival ‘sport’ of ‘presteren’ als thema? Wat dacht je dan van een atletiekbaan met daarop de nummers van de subsessies? Je gasten hoeven dan alleen maar de juiste baan te volgen!

Stap 7: Geniet!

Stel je een groot podium voor met diverse sprekers, omringd door kleinere podia en zaaltjes voor workshops en subsessies. Op een horecaplein verzamelen je gasten zich rond barretjes en foodtrucks. ‘s Avonds branden de vuurkorven en verschijnt het entertainment ten tonele. Het corporate festival wacht op je, geniet ervan!

Corporate festival

Delen: