Blog 11/12

Alcoholvrij is hot

Vorig voorjaar vermoedden we al dat alcoholvrije drankjes steeds populairder zouden worden. Die voorspelling kwam uit en hoe… zelfs Heineken heeft inmiddels haar eigen 0% biertje. Alcoholvrij is dus helemaal hot!

De consumptie van alcoholvrij en -arm bier steeg de eerste helft van dit jaar met 25% en in België zelfs met 38%. Ook al zijn die volumes nog klein in vergelijking met de verkoop van gewoon bier, we kunnen niet ontkennen dat de markt verschuift. De kwaliteit van alcoholvrije wijn blijft daarnaast erg achter op die van bier, wat ook bijdraagt aan de toename van de 0.0 bierconsumptie.

Alcoholvrij is hot

Wat vindt Youp?

In de oudejaarsconference van 1989 bezorgde Youp van ‘t Hek het alcoholvrije biertje van Heineken zo’n suf imago dat het drankje vier jaar later uit productie werd gehaald.




Pas in 2009 waagde Bavaria opnieuw de stap. Retailers, andere biermerken en zelfs medewerkers verklaarden de brouwer voor gek. Onterecht, bleek algauw. Toch keken concurrenten nog even de kat uit de boom. Grolsch verruilde kortgeleden haar Stender voor een 0% variant en Heineken 0.0 is pas enkele maanden op de markt. Volgens eigen zeggen met de zegen van Youp.

Gezonde levensstijl

Wat bijna 30 jaar geleden nog werd afgedaan als not done, is inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. We zijn zelfs zo met onze gezondheid bezig, dat alcohol volgens de Gezondheidsraad het nieuwe roken wordt.

“Mensen letten steeds meer op wat ze eten en drinken en zijn op zoek naar gezondere alternatieven,” vertelt Melvin de Lange, operationeel manager bij DeFabrique. “En als we alcohol willen, drinken we liever een speciaalbiertje zoals een IPA of een trappist.”

Alcoholvrij pils houdt je niet alleen scherper, het bevat ook nog eens half zoveel calorieën als een gewoon biertje of een cola. Op Radler is dat overigens niet van toepassing; dat is vanwege de toegevoegde limonade net zo calorierijk.

Succesformule

Bier zonder alcohol – 0.0 of 0% in de volksmond – wordt dus steeds populairder. Zo’n opmars ontstaat bijna nooit vanzelf en ook in dit geval is er flink geïnvesteerd door de brouwers.

Op drie fronten zetten de biermerken daarmee een slimme stap. Hoewel het niet goedkoper is om alcoholvrij bier te produceren, is de marge wel hoger. Op alcoholische dranken zit namelijk 21% BTW, tegenover 6% op non-alcoholische dranken.

Ten tweede is de afzetmarkt voor 0.0 bier vele malen groter; in principe zijn de alcoholvrije varianten voor iedereen geschikt, maar de biermerken zetten hun marketing vooral in op zwangere vrouwen, sporters en de BOB. Ook moslims zijn een nieuwe doelgroep, aangezien alcohol in hun cultuur verboden is. Zo blijkt uit marktonderzoek van Euromonitor dat bier zonder alcohol erg populair is bij jongeren in Saoedi-Arabië.

En last but not least is het natuurlijk niet zo fijn voor producenten om klanten te vertellen dat ze je product alleen met mate moeten gebruiken. Dan is een alcoholvrij alternatief wel een goede uitkomst. Zo kunnen brouwers laten zien dat ze hun verantwoordelijkheid serieus nemen.

Dat smaakt naar meer

Ondanks alle marketing was alcoholvrij bier natuurlijk nooit populair geworden als er niet ook geïnvesteerd was in smaakontwikkeling. “De oudere generatie maltbieren was vrij zoet, maar steeds vaker smaakt 0% bier naar gewoon bier,” aldus Melvin. “In ons assortiment hebben we de alcoholvrije Radler en Witte versie van Wieckse en Bavaria, Bavaria 0.0 en Warsteiner alcoholvrij. Daarnaast schenken we alternatieven voor bier zoals fruitwater, limonades, verse sappen en Stoute Cola van de Roze Bunker.

Inmiddels heeft DeFabrique de volgende stap in het bereiken van een gezondere levensstijl alweer gezet. Melvin: “Suiker is na alcohol de grote boosdoener als het om gezondheid gaat, daarom introduceerden we dit voorjaar een fruitwaterbar; net zoveel smaak en veel gezonder. Binnenkort breiden we het assortiment verder uit met een heel tof en gezond Do It Yourself-concept op basis van water. Wordt vervolgd dus!”

Delen: