Blog 12/02

Beacons: welke rol kunnen locaties spelen?

Het is dé technologische ontwikkeling waar we op evenementenvlak veel van verwachten te zien de komende jaren: Beacons. Tijdens het Beacon Event op dinsdag 16 februari aanstaande in evenementenlocatie DeFabrique in Utrecht word je in een ochtend volledig bijgepraat over de toepassingen en valkuilen van deze spannende technologie. Wat kun je tijdens dit event verwachten?

In vorige interviews spraken we al met Bas van der Lans (Van Ons) en Remco Bron (inBeacon), beiden sprekers op het Beacon Event. Vandaag krijgen we een vooruitblik op de locatie waar het event gaat plaatsvinden. Organisatoren van het event Nicolien Nusselder en Thijs Megens van DeFabrique ontvangen ons bij de oude mengvoederfabriek. De afgelopen maanden verdiepten zij zich in de wereld van beacons en onderzochten zij de mogelijkheden van de zendertjes voor de eigen locatie.

beacons

Thijs: “Je hoort steeds vaker verhalen over beacons, die technologie ontwikkelt zich razendsnel. Als locatie moet je ook je rol hierin zien te vinden. Wij vroegen ons af: als we in deze locatie beacons ophangen, wat kunnen we er dan mee?”

Meld je hier aan om deel te nemen aan de gratis kennissessie op 16 februari

“Er zijn in de basis twee manieren om beacons te gebruiken. Aan de ene kant heb je proximity marketing: stel, ik kom in de buurt van een beacon, dan kan daar een persoonlijke actie aan gekoppeld worden  zoals een push bericht. Die kant wordt veel gebruikt in de retail, maar zie je ook toegepast worden in bijvoorbeeld musea. Daar kunnen beacons meer informatie geven over een schilderij.”

Nicolien: “Wij hebben hier geen objecten aan de muren zoals in een museum, maar je zou deze methode bijvoorbeeld kunnen toepassen bij een beursstand.”

Thijs: “Een andere mogelijkheid is indoor navigatie. Waar moet je op een evenement naartoe en waar ben je? DeFabrique kan voor nieuwe gasten best wel een doolhof zijn, dus in indoor navigatie zijn wij erg geïnteresseerd. Maar ook als organisator van een evenement biedt dat veel voordelen. Zo kan je mensen op een bepaalde manier door de locatie laten lopen, bijvoorbeeld langs belangrijke standhouders.”

Nicolien: “We vonden heel interessant om alle toepassingen te horen van beacons, en de cases te zien die er al mee zijn gedaan. Toen dachten we: laten we als locatie hier een event voor neerzetten. Onze ervaring delen. Dan snappen de klanten ook meteen wat er allemaal met beacons mogelijk is.”

beacons

“Het belangrijkste is dat de bezoekers ook echt kunnen ervaren wat beacons zijn. De toepassingen uit de besproken cases gaan we allemaal inzetten tijdens het event.”

Wat kunnen we 16 februari verwachten van het event?

“Er zijn heel diverse sprekers. Beacon-experts, app-bouwers en projectmanagers die ermee te maken hebben gehad. Zij kunnen heel goed de vragen beantwoorden, waar loop je tegenaan, wat is er mogelijk, waar moet je op letten. De eerste spreker laten we dromen, een beeld schetsen van wat de toekomst kan brengen. Hoe gek kan het worden? We kwam al snel uit bij Corné van Mechelen, ook bekend als blogger voor GreaterVenues.”

De tweede spreker moest iemand zijn met wie je vervolgens weer kan landen. Die uitlegt wat het eigenlijk precies is, wat je ermee kan. Dat gaat Remco Bron doen van inBeacon.

Daarna krijgen we een aantal cases. Mensen die met beacons hebben gewerkt gaan toelichten hoe zij deze hebben toegepast binnen hun projecten. Eefje Valkema heeft beacons geïmplementeerd als projectleider bij het Museum Volkenkunde in Leiden. En Bas van der Lans bedacht de Wachtverzachter, die hij in 2014 al inzette bij het Top2000 Café. Tenslotte komt Vincent Matringe van het Zwitserse bedrijf On Your Map, een bedrijf gespecialiseerd in indoor navigatie. Zij zijn een van de grotere in Europa die navigatie met beacons ontwikkelt om in te zetten op evenementbasis.”

Thijs: “Ik denk dat het heel cool is om die cases te horen, dat maakt het verhaal heel behapbaar. Opdrachtgevers hebben nu vaak één toepassing gezien van beacons en willen dát dan ook. Ik denk dat het goed is om eerst een stap terug te nemen, in plaats van meteen te kopiëren. Dit is de technologie en dit kan het allemaal.”

Wat hebben we aan het eind van de dag geleerd?

“Het belangrijkste is dat de bezoekers ook echt kunnen ervaren wat beacons zijn. De toepassingen uit de besproken cases gaan we allemaal inzetten tijdens het event. Het handige is dat wij de infrastructuur al hebben, dus het is ‘stekker erin en spelen maar!’. Je kan zien dat het werkt, dat je inderdaad je naam op een beeldscherm ziet verschijnen als je komt aanlopen. Maar we laten ook zien hoe je de data die het oplevert kan analyseren. Hoe mensen zich door de locatie bewegen, wat voor doelgroep je bereikt en hoe lang ze ergens staan. Heel waardevolle informatie voor de organisatoren van een event, of voor standhouders op een beurs.”

Gaat u op 16 februari naar de Ontbijtsessie: De toepassing van Beacons in evenementen? Download dan hier alvast de beacon app voor iOS of voor Android.

Delen: