Blog 29/06

Esther Veenendaal: ‘Het gaat om aandacht voor de opdrachtgevers’

Interview geplaatst op Greater Venues met collega Esther Veenendaal.

De evenementenbranche is aan grote technologische veranderingen onderhevig. De eventprofessional beweegt mee, maar houdt die alle ontwikkelingen bij? In de rubriek ‘Jonge eventprofessional aan het woord’ laat de jonge generatie van zich horen. Een samenwerking tussen GreaterVenues en G14, de club voor jonge, talentvolle eventprofessionals onder de 35.

Een nieuwe generatie event-professionals spreekt openlijk over de branche en over hun ervaringen met de locatiemarkt.

Esther Veenendaal (29) werkt sinds 2014 als Sales Manager bij DeFabrique Evenementenlocatie in Utrecht. Samen met het hele team organiseert ze op deze industriële locatie ongeveer 350 evenementen per jaar, voor gemiddeld 400 personen. Het is haar job om de opdrachtgever bij een locatiebezoek te verrassen en te voorzien van eerlijke adviezen. “Als een opdrachtgever contact opneemt dan zijn er al een aantal keuzes gemaakt. Een keuze voor Midden-Nederland, een keuze voor een industriële locatie, goede parkeermogelijkheden en ruime capaciteiten.”

Bij iedere afspraak gaat het om aandacht voor de opdrachtgevers. “Maar ook evenementenbureau’s moet je koesteren, dus wensen wij ze succes bij hun pitch door middel van het sturen van pitchvoer; ‘voer’ voor het winnen van de pitch. En als ze winnen en de opdrachtgever kiest voor onze locatie, dan is dat natuurlijk dubbel zo leuk!”

Hoe heb je het eventvak geleerd?

“Door te doen! DeFabrique Evenementenlocatie is een goede leerschool met ruim vijftien jaar ervaring. Ik had ervaring binnen de hotellerie, door mijn studie aan de Hotelschool. Maar vergaderingen en heidagen zijn wel wat anders dan een evenement. Ervaring daarmee heb ik hier opgedaan. Overigens is het daarbij wel handig dat je gastgericht, adviserend, eerlijk en authentiek bent.”

“De oudere generatie kan juist van ons leren. Met alle kennis die nu op scholen verkregen wordt en de technologische ontwikkelingen zal dit alleen maar meer worden. Ik loop bij wijze van spreken al achter.”

Wat zijn de verschillen tussen jonge eventprofessionals en de oudere collega’s?

“Jonge mensen hebben frisse ideeën en kijken vaak anders tegen een evenement aan. Zij hebben kennis van nieuwe technologieën, vernieuwend entertainment, en geven op een nieuwe manier inhoud aan een evenement.”

Leren van oudere vakgenoten, of kan de oudere generatie juist van jullie leren?

“Uiteindelijk natuurlijk antwoord C: beide; we leren van elkaar. Maar als ik dan toch moet kiezen dan denk ik dat de oudere generatie juist van ons kan leren. Met alle kennis die nu op scholen verkregen wordt en de technologische ontwikkelingen zal dit alleen maar meer worden. Ik loop bij wijze van spreken al achter. Ik vind het geruststellend om te weten dat ook deze jonge professionals weer worden ingehaald door de generatie daaronder.”

“In juli hebben wij een vloggers evenement met 3.500 jongeren. Voorheen had ik nog nooit over vloggen gehoord. Dat is bloggen op video – een idee afkomstig uit Amerika, maar in Nederland enorm populair. Kijk maar eens op YouTube en Stuktv of zoek eens op Enzo Knol. Zij bereiken hun doelgroep, tussen de 12 en 16 jaar, met maar liefst 500.000 kijkers per vlog! Alleen al het aankondigingsfilmpje voor dit evenement is al bijna 300.000 keer bekeken. Dat is toch waanzinnig?!

En wat zien we: dit soort evenementen worden uit de grond gestampt. Deze jonge doelgroep heeft behoefte om hun online ster offline te kunnen zien, ze te kunnen ontmoeten. Vorig jaar vond het grootste online video evenement in Nederland plaats. Jongeren ontmoeten elkaar en wisselen er ervaringen uit. Sessies worden georganiseerd om kennis te delen, te netwerken en te leren van elkaar. Dus ja, zijn wij de jonge eventprofessionals of zijn zij het?”

Waarom ben je lid geworden van de G14?

“De G14 biedt een netwerk voor persoonlijke ontwikkeling, kennisuitwisseling en het creëren van verbindingen, voor en door event professionals met ambitie. Naast mijzelf ontwikkelen vind ik het vooral fijn als je een opdrachtgever verder kan helpen als je geen beschikbaarheid hebt, of als de locatie niet geschikt blijkt te zijn voor het desbetreffende evenement. Dan is het fijn om met een advies voor een andere locatie te komen. De gunfactor zit hem dan vooral in die locaties of leveranciers waarvan je de jonge eventprofessional kent. Met uiteindelijk als doel: de klant en een mede jonge event professional verder te helpen. Dat is de toegevoegde waarde.”

Wat zijn in het afgelopen jaar de belangrijkste ontwikkelingen in je vak?

“De komst van social media en live streaming hebben er voor gezorgd dat het bereik van (zakelijke) events ontzettend is verandert. Steeds vaker wordt het live streamen op evenementen toegepast om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Verder zie je dat festivals een inspiratiebron zijn voor wat nu in de zakelijke evenementen terugkomt. Pinkpop konden we jaren geleden al volgen via live streaming. Maar ook zaken als oplaadpunten voor je telefoon tot de foodtrucks, het huiskamergevoel en keuzevrijheid van sessies, eigenlijk zien we alles eerst op de festivals en later bij de locaties. Ik denk dat dit zich alleen nog maar verder gaat ontwikkelen.”

Welk onderwerp wordt het komende jaar belangrijk?

“Wij zien steeds vaker hackathons georganiseerd worden; een meerdaags evenement van software- en website-ontwikkelaars die hier dan gezamenlijk aan een project werken. Zij overnachten dan ook op locatie. Een soort van festival, zou je kunnen zeggen. Maar het kan nog grootser. Zo wordt er bij onze nieuwe evenementenlocatie Vliegveld Twenthe stevig ingezet op meerdaagse zakelijke festivals. Stel je voor: een groot podium met de hele dag door diverse sprekers, omringd door kleinere podia en zaaltjes voor workshops en andere subsessies. Een horecaplein waar de gasten zich verzamelen rond barretjes en eetstalletjes. ‘s Avonds gaan de vuren aan, stappen de sprekers van het podium en verschijnt het entertainment ten tonele. Na een bruisend feest duikt iedereen een tentje in op het terrein, om de volgende ochtend verder te gaan met activiteiten. Het heeft een ‘uncorporate’ sfeer. Ik denk dat we dat vaker terug gaan zien het komende jaar.”

“Ik hoop dat er na de recente technologische innovaties als netwerkapps, stemkastjes, 3d projecties en Myo polsbanden weer een tegenbeweging komt van de kunstenaars en de creatieven.”

Welke innovaties hoop je de komende jaren te zien?

“Ik hoop dat er na de recente technologische innovaties als netwerkapps, stemkastjes, 3d projecties en Myo polsbanden weer een tegenbeweging komt van de kunstenaars en de creatieven. Als dochter van een beeldhouwende vader én moeder zou ik het prachtig vinden om bepaalde ambachten weer terug te zien en nostalgie te ervaren.”

Maak je weleens gebruik van netwerk- / eventapps of -tools?

“Er is een enorm aanbod in netwerk en eventapps. Deze markt is booming. Afhankelijk van de communicatiedoelstelling van de opdrachtgever brengen wij advies uit. We hebben zelf hoge verwachtingen van de ontwikkelingen op het gebied van IBeacons en indoornavigatie, maar deze technieken zijn nog experimenteel.”

“Wellicht hebben we in de toekomst wel een ‘ranking’ op het gebied van fullservice niveau binnen evenementenlocaties. Iets wat bij hotels al heel lang bestaat.”

Welke ontwikkelingen voorzie je bij locaties?

“Ik voorzie een soort ‘eredivisie’ in locaties. Opdrachtgevers verwachten fullservice van een evenementenlocatie en zullen dat naar mijn mening steeds meer gaan doen, zodat het service level toeneemt. Locaties die dat niet kunnen leveren krijgen het zwaar. Wellicht hebben we in de toekomst wel een ‘ranking’ of keurmerk op het gebied van dit fullservice niveau binnen evenementenlocaties. Iets wat bij hotels al heel lang bestaat.”

Hoe belangrijk is het om maatschappelijk verantwoord te ondernemen?

“Belangrijk. Naast een gezonde bedrijfsvoering gaat het immers ook om samenleving en milieu. Duurzaamheid loopt ook als een rode draad door DeFabrique. Met het herbestemmen van een oude mengvoederfabriek tot evenementenlocatie, zit het duurzaam denken in de genen. We proberen dit door te ontwikkelen en te verbeteren door middel van creatieve concepten, zoals Waterkracht en limonade (Mengkracht). Daarmee besparen we kilo’s afval en flinke transportkilometers, wat zowel goed is voor het milieu en onze portemonnee, als voor de bewustwording van onze gasten.”

Bron: Greater Venues


Gratis stappenplan: ‘Hoe organiseer ik een uniek evenement?’ 

Meer weten? Ontvang gratis een vijf-daags stappenplan van Event Specialist Esmee Veldman zodat jij er direct mee aan de slag kunt.

 Event Specialist Esmee Veldman: 

“Als Event Specialist bij DeFabrique is het al jarenlang mijn taak om opdrachtgevers te begeleiden naar hun evenement toe. Een expertise waar ik jou een stukje van wil meegeven. De afgelopen tijd heb ik daarom mijn kennis over het organiseren van evenementen verzameld om dit met jou te delen. Meld je daarom hieronder aan voor de vijf-daags stappenplan!”

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Delen: