Blog 19/04

JOMO: impact door event intimiteit

Altijd overal bij willen zijn, niks willen missen en 24/7 online: dat is kenmerkend aan de digitale generatie. Dit noem je FOMO, The Fear Of Missing Out, en gaat over prikkels die confronterend en afleidend zijn. In 2019 zien we een tegenbeweging ontstaan die ook in de evenementenbranche haar stempel drukt: JOMO. The Joy Of Missing Out. Want: we hoeven helemaal niet altijd connected te zijn.

“Wifi is een basisbehoefte geworden”

Van FOMO naar JOMO

De angst om zowel on- als offline dingen te missen, heeft ervoor gezorgd dat wij verslaafd zijn aan social media en onze telefoons. We kunnen het ons niet meer voorstellen hoe het is om een dag zonder telefoon te zijn, ook al willen we dat wel. In de evenementenbranche zien we deze ontwikkeling ook: wifi is een basisbehoefte geworden. Het lijkt logisch, je wilt toch niks missen? Maar niet iedereen is het daarmee eens. Zoals blogger Anil Dash, die in 2012 als tegenhanger op de FOMO de term JOMO in het leven riep. En nu – ongeveer 7 jaar later – zien wij de kansen van JOMO voor jou als eventprofessional.

Katapultdag

JO-MOmenten

JOMO kan een extra dimensie toevoegen aan jouw evenement, omdat het inspeelt op de trend van event intimiteit. De term ontstond door de drang naar persoonlijke momenten tijdens grote evenementen. Dit betekent niet het einde van grote evenementen, maar de trend heeft invloed op het programma en de indeling van ruimte tijdens het evenement. Een evenement dat zich richt op event intimiteit legt de focus van het evenement niet op plenaire sessies maar probeert impact te maken op de bezoeker met subsessies, exclusiviteit en interactie. Door te werken met kleinere, intieme groepen ontstaan JO-MOmenten: momenten waarop de bezoeker de rest van het evenement – en alles daarbuiten – even vergeet. Doordat je bezoekers even niet met een telefoon bezig zijn, krijg het evenement de volledige aandacht.

“Tijdens een plenaire sessie met 500 mensen is het heel makkelijk om even je mail bij te werken”

Gratis stappenplan: ‘Hoe organiseer ik een impactvol evenement?’ 

 Meer weten? Ontvang gratis een vijf-daags stappenplan van Event
Specialist Esmee Veldman zodat jij er direct mee aan de slag kunt.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Volledige aandacht

De intensiteit van een sessies wordt bepaald door de grootte van de groep mensen. Tijdens een plenaire aangelegenheid van 500 mensen is het heel makkelijk om even je mail bij te werken. In een groep van 15 is dit wat ongemakkelijk. Dit betekent: hoe kleiner de groep, hoe vollediger de aandacht. Ook exclusiviteit kan resulteren in volledige aandacht. Een voorbeeld hiervan is het vooraf moeten opgeven welke onderdelen of workshops je gaat bezoeken. Vol is vol! Volledige aandacht van bezoekers door kleinere of exclusieve groepen stimuleert zodoende JOMO op jouw evenement.

Verfrissende locaties workshop

Persoonlijke boodschap

JO-MOmenten zijn een belangrijk middel om jouw boodschap kracht bij te zetten. Een intieme setting zorgt ervoor dat je boodschap persoonlijker is en beter wordt onthouden door bezoekers. Daarnaast verlaagt event intimiteit de drempel om met elkaar te ‘connecten’. Mensen trekken naar elkaar toe en pakken niet op een ongemakkelijk moment hun telefoon.

Offline bar

Het is niet lastig om te experimenten met JO-MOmenten en event intimiteit. Een makkelijk toe te passen oplossing is de Offline Bar. Creëer een afgesloten cateringruimte op jouw event. De enige regel: geen telefoons. Deze digitale detox kan een verademing zijn voor je bezoekers. Ze proberen met elkaar in gesprek te blijven en pakken niet hun mobiel wanneer er een stilte valt. Het gespreksonderwerp? Jouw event. Het resultaat? Impact!

Offline Bar

Delen: