Blog 25/01

Wat kunnen wij leren van: Hackathons

In de categorie ‘Wat kunnen wij leren van:’ kijken we dit keer naar de kracht van hackathons. Je eerste associatie bij een hackathon zal een grote ruimte met computers zijn, waar ietwat nerdy jongeren met nulletjes en eentjes tot de oplossing voor een lastig IT-probleem komen. Maar wie verder kijkt, ziet een evenement in optima forma met maar één heldere doelstelling: binnen 24 uur oplossingen en waardevolle ideeën creëren waarmee een bedrijf direct verder kan.

Een ideale manier om in een kort tijdsbestek innovatie te forceren en samen te werken aan een thema of case met uw collega’s of relaties. Toonaangevende evenementenlocatie DeFabrique in Utrecht heeft de hackathon omarmd en al meerdere varianten gefaciliteerd. Esther Veenendaal, salesmanager van DeFabrique, deelt als ideale expertisepartner de lessen van deze ‘uitvindingsmarathons’ met je.

‘Los van het feit dat nerdy het nieuwe hip is, zijn er heel veel lessen uit het concept van een hackathon te halen die extreem goed bruikbaar zijn voor de zakelijke evenementenmarkt. Voor een bedrijf is het een perfect moment om gezamenlijk aan oplossingen of ideeën te werken. Waar doordeweeks veel collega’s op flexplekken en vanuit huis werken of onderweg zijn, pak je tijdens een hackathon met vereende krachten een probleemstelling aan. Het hele evenement is er op gericht om samen tot een grote klap te komen. Als we het dan toch over #jointheLIVErevolution hebben, dan is dit een concept waar we echt iets mee kunnen. Nog los van de gezamenlijke effort, interactie en doelgerichtheid, creëert men tijdens een hackathon ook door eenieder gedragen oplossingen die het veelal tot de boardroom redden. Vergelijk de gezamenlijk inspanning in die pressure cooker met een standaard congres waarbij je in een stoel zit te luisteren…dan wint een hackathon het op meerdere fronten.’

Hackathon

Like-button komt uit een hackathon…

En met die uitleg is de hackathon opeens agile (veel bereiken in een korte periode), vult het een sociaal onderdeel in (het hele bedrijf werkt samen) en gaat het niet meer over code of uiterlijk, maar om directe oplossingen. ‘Bedrijven als Netflix, Facebook en Google organiseren interne hackathons om nieuwe producten te bedenken. Zo werd de Like-button van Facebook tijdens zo’n sessie bedacht. Ook in Nederland worden er regelmatig hackathons georganiseerd. Bijvoorbeeld door Accenture en SNS-bank bij ons in DeFabrique.’

Ideaal eventconcept

De duur, intensiteit en het doel van een hackathon creëren een unieke sfeer, focus en betrokkenheid, beaamt ook Veenendaal. ‘Mensen uit verschillende leeftijdscategorieën, ervaringsniveaus en disciplines komen bij elkaar, worden met elkaar in contact gebracht, leren van elkaars vaardigheden en halen alles uit de kast om daadwerkelijk iets te maken, iets op te lossen. Een hackathon gaat verder dan een brainstorm en resulteert bijvoorbeeld in een website of mobiele app, of de praktische oplossing voor een probleem binnen bedrijf, de verbetering van een product of zelfs de vertaalslag van een missie of visie. Maar zelfs los van het eindresultaat is het ook nog eens een ideale vorm om te netwerken met professionals binnen en buiten de eigen organisatie, jong talent aan te trekken, de organisatie als transparant en innovatief te presenteren, nieuwe businessmodellen te verkennen en de teamgeest tussen medewerkers te versterken.’

Sterke hackathon - hackathon

Waar organiseer ik zo’n evenement?

Een hackathon is een ultiem chaos-evenement en past vanwege zijn vorm en innovatieve karakter uitstekend bij DeFabrique. Het industriële decor van de oude mengvoederfabriek prikkelt het verbeeldingsvermogen en stimuleert de deelnemers optimaal in het bedenken van nieuwe ideeën. We hebben ruimte voor veldbedden en voorzien de gasten op tijd van voldoende energie in de vorm van eten, drinken en entertainment.

Hoe organiseer ik een hackathon?

Ok, je bent overtuigd en wilt een hackathon organiseren. Waar moet je dan aan denken?

1. Doel
Zorg dat je een duidelijk doel formuleert, zodat je gericht mensen kunt uitnodigen en iedereen weet waar men naartoe werkt.

2. Locatie
Zoek een locatie waar je de ruimte hebt om zowel grote groepen toe te spreken als teams te laten samenwerken. Een prettige sfeer en mogelijkheid tot overnachting is ook belangrijk.

3. Datum
Kies een dag in het weekend en kondig de datum minimaal twee maanden van tevoren aan.

4. WiFi
Het beschikbare netwerk is enorm belangrijk. Met een 4MB ADSL-verbinding kom je er niet. Zo’n event vraagt om een rock solid WiFi-netwerk.

5. Eten & drinken
Deelnemers zijn dedicated to the job en hebben geen tijd of aandacht om ergens rustig te gaan zitten eten. Snacks zoals pizza liggen voor de hand, maar op een gezond dieet presteert iedereen beter.

Hackathon

6. Energizers
Energiedips vang je op door voldoende te bewegen en door even compleet van setting te veranderen. Bij zusje Kartfabrique kun je bijvoorbeeld karten, lasergamen of prison island spelen om weer op te laden.

7. Beveiliging
Wanneer je techneuten uitnodigt, willen ze graag dat hun apparatuur beschermd is. Ook als ze even hun werkplek verlaten. Zorg dus voor beveiliging en een waterdichte verzekering.

8. Kies de juiste project/teamleiders
Tijdens een hackathon werk je in teams, veelal in wedstrijdverband. Vaak hangt de groepsdynamiek af van de leiders. Kies daarvoor dus de juiste personen en neem hen voor het evenement al mee, tot in de details.

9. Goede welkomstsessie
Programma, regels, logistiek en het einddoel moeten voor eenieder helder zijn. Er moet een vibe ontstaan om samen die marathon aan te gaan en het doel te halen.

10. Krachtige wrap-up
Resultaten, oplossingen moeten uiteindelijk gepresenteerd worden. Het resultaat moet live zichtbaar worden. Na een lange uitvindingsmarathon is het essentieel om de wrap-up kort, krachtig, verrassend en effectief neer te zetten. En reik mooie prijzen uit om de positieve vibe te versterken.

Dit bericht is gepubliceerd in het kennis- en inspiratiemagazine 2017 van Eventbranche.nl

Delen: